Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Schermindeling bij gebruik powermeter

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 26 mei 2021 09:40

Schermindeling is bij de meeste moderne fietscomputers zelf te configureren. Onlangs heb ik een powermeter aangeschaft en ben wat zoekende naar de cijfers die ik daar uit wil halen, niet zozeer achteraf, maar vooral tijdens mijn trainingen.

Nu vind ik het sowieso altijd interessant wat anderen voor gegevens willen zien tijdens hun rit en waarom juist die. Lijkt me mooi om in dit topic je huidige schermindeling(en) te delen en eventueel voor een paar gegevensvelden toe te lichten waarom juist die. Ongeacht je merk/type fietscomputer...

Ik gebruik een Garmin Edge 530 Plus en heb momenteel 1 hoofdscherm geconfigureerd met de volgende datavelden:
  • Snelheid
  • Gemiddelde snelheid
  • Cadans
  • Vermogen 3 sec average - Tijdens training denk ik het meest zinvol?
  • Hartslag - Enkel dat dus verder geen zone-indicatie o.i.d.
  • Afstand
  • Tijd - Klokje bij de hand, altijd zinvol.
  • Tijd verstreken - Om bijv. mijn blokken te timen.
Zoals je ziet heb ik er qua vermogen nu enkel 3 sec. average in staat, maar heb het gevoel dat ik nog iets nuttigs over het hoofd zie. Actueel W/kg in beeld? Is dat iets?

Tevens woon ik in een wat vlakker deel van NL, dus zoals je ziet heb ik er geen gegevens in staan m.b.t. hoogtemeters, helling, etc. Dat scherm staat wel klaar, maar schakel ik enkel in als ik de heuvels/bergen in ga.

Ben nog zoekende naar een apart scherm dat ik specifiek kan gebruiken voor een blokken-/intervaltraining, dus waarbij focus moet liggen op zowel timing als hartslag en vermogen.

Benieuwd naar jullie setups.
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mei 2021 09:42

Ik gebruik 3s/gem als "kruisvermogen" en 10s/gem voor blokken. Dat is iets makkelijker constant te houden dan 3s.

Voor blokken gebruik ik een aparte pagina, daarop staat ook de lengte van het blok en het gemiddelde voor het lopende blok.

Snelheid heb ik al 15 jaar niet beeld overigens ;)

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 26 mei 2021 09:49

havana schreef: 26 mei 2021 09:42 Ik gebruik 3s/gem als "kruisvermogen" en 10s/gem voor blokken. Dat is iets makkelijker constant te houden dan 3s.

Voor blokken gebruik ik een aparte pagina, daarop staat ook de lengte van het blok en het gemiddelde voor het lopende blok.

Snelheid heb ik al 15 jaar niet beeld overigens ;)
10s/gem voor blokken, staat genoteerd.

Maar lengte en gemiddelde van het lopende blok vat ik niet helemaal. Die track je door er "rondes" van te maken? Dus je tikt op je computer zodra het blok begint om die tijd te starten, of is het iets wat je van tevoren inlaadt?
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 26 mei 2021 09:56

Dat kan allebei.

Ik doe maar weinig echt formele blokkentraining, de hellingen zijn mijn blokken. Meestal houd ik gewoon mijn 3s wattage wat in 't oog en kom dan wel uit waar ik wil op 't einde van zo'n blok. Maar heb ook lap avg power in beeld zodat ik dat eventueel toch kan gebruiken door het lap knopje in te drukken aan het begin van zo'n klim. Dat is dan ook meteen het gemiddelde vermogen van de rit, zolang je de hele rit als 1 lap rijdt.

Van scherm wisselen doe ik quasi nooit, tenzij voor het Strava live segments scherm bij een aanval op mijn eigen PR of zo.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mei 2021 10:24

Ik gebruik inderdaad de lapknop zodra ik begin met een blok.

Dit gezegd hebbende ben ik sinds een jaar of 3 gestopt met solo blokkentrainingen. Ritten met maatjes zijn automatische blokkentrainingen en heuvels. De rest indoor.

Op het vlakke solo blokkentraining doen word ik depressief van, dus doe ik ook niet meer. De Tour zal ik toch nooit winnen ;)

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 26 mei 2021 10:58

hier in de heuvels, enkel cadans en vermogen (5sec)
blokken dat zijn de klimmetjes: gieveld/gelato, camerig, kruisberg, eyserbosweg, keut, of iets anders :)

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 26 mei 2021 11:17

Ik heb meerdere schermen. Tijdens een gewoon ritje heb ik in beeld:
10s vermogen (ik vind dit juist makkelijker dan 3s vermogen tijdens een groepsrit bijv.)
Cadans
Snelheid
Gereden tijd
Afstand

Voor blokken heb ik:
3s vermogen (Dit kan ik goed constant houden tijdens blokken in Z4 of lager)
30s vermogen (Trend)
Gem blok vermogen (Tijdje NP hiervoor gebruikt maar vond het niet veel toevoegen)
Blok tijd

Voor tijdritten:
3s vermogen
Gem blok vermogen
Cadans
Afstand

Wedstrijden:
Irrelevant, kan toch niet kijken

Tochten:
Kaart met 2 gegevensvelden eronder:
10s vermogen
Afgelegde afstand

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 04 aug 2021 07:25

Ik kan sinds een tijdje ook wat met een vermogensmeter aanrommelen. Bij het schuiven met datavelden dus ook weer de vraag wat nu eigenlijk echt handig is...

Ik kijk nu per standaard tegen dit aan;
Afbeelding
Ik ben er al achter dat ik 5s Wattage wat handiger vind dan 3s

Met alle data staat er dit in beeld;
Afbeelding

Misschien niet het meest logische, maar het zijn wel allemaal dingen waar ik tijdens een ritje wel eens naar kijk. Ik heb bijvoorbeeld wel graag de snelheid in beeld, hoewel ik me ervan bewust ben dat dit meer een gevolg van de omstandigheden is ;). Ik heb ook de klok weer omgewisseld met de temperatuur (ik vraag me onderweg vaker af hoe warm het eigenlijk is dan hoe laat het is :lol: )

Voor echt gericht rijden op vermogen rijden heb ik een aparte pagina aangemaakt.

Plaats reactie