Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 25 feb 2021 19:31

yorickdix schreef: 25 feb 2021 10:15
Brabander schreef: 24 feb 2021 21:24
Exact! Als zijn enkele handige functies wel welkom, zoals herberekenen route.
Maar, wat mij betreft, alleen als je dat ook uit kan zetten. Ik volg vaak zgn. tegelroutes en dan wil je juist niet dat de route wordt herberekend.

Heb m'n Bolt nu 3 jaar of zo. Na de laatste 200km rit had ik nog ca 45% batterij over. Zo'n fijn ding :D
Daar sluit ik me bij aan.
Na 3 jaar kan ik nog steeds de veilig marge aanhouden die ik voor mezelf heb gesteld vanaf het begin: 10% batterijverbruik per uur, oftewel 10 uur fietsen met een volle batterij. Dat haal ik ook nog steeds makkelijk.

Ik zou bij een opvolger daarom zeker niet willen inleveren op de batterijduur. Ik weet dat Garmin hier een stuk minder scoort, maar geen idee hoe dit bij andere merken is.
Maar dat is wellicht wat off-topic ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 feb 2021 19:37

De 830 van Garmin haalt dat ook vrij makkelijk.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 feb 2021 06:39

In de zomer zelfs probleemloos het dubbele ook (ervaring met de 530 maar dat zal voor de 830 niet anders zijn)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 04 mar 2021 22:22

havana schreef: 25 feb 2021 19:37De 830 van Garmin haalt dat ook vrij makkelijk.
Mijn vergelijking tussen de Garmin 830 en Wahoo ELEMNT Bolt wees duidelijk uit dat de batterij van de Wahoo ELEMNT Bolt langer mee gaat.

Na 4 ritten en zo'n 500 minuten (dus ong. 8,5 uur met tussendoor uit en aan gezet te hebben) gefietst te hebben met beide fietscomputers tegelijkertijd op het stuur was ik er vrij snel uit. Met name door het prijsverschil en het verschil in batterijduur koos ik overtuigend voor de Wahoo ELEMNT Bolt.

Het voordeel van de Garmin was enkele geinige functies/snufjes. Zoals de diefstalbeveiliging en valdetectie. Dat is mij geen €160,- meerprijs waard.

Buiten mijn eigen indruk om (uiterlijk, gebruiksvriendelijk, gebruik houder, etc.) om was dit globaal de uitkomst van Bolt VS 830:

Afbeelding
IMG_20190914_121049.jpg
Bijlagen
IMG_20190918_203908.jpg

Iemandvandezaak
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2021 10:05

Iemandvandezaak 05 mar 2021 12:10

Hoe zit het met de helderheid van de bolt? Zou je zeggen dat die in direct zonlicht met de backlight aan feller is/ beter leesbaar dan de garmin?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 mar 2021 12:55

In de directe zon heb je toch geen backlight nodig? En de bolt is door het contrast goed leesbaar.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 05 mar 2021 19:53

Brabander schreef: 04 mar 2021 22:22 Mijn vergelijking tussen de Garmin 830 en Wahoo ELEMNT Bolt wees duidelijk uit dat de batterij van de Wahoo ELEMNT Bolt langer mee gaat.
Vind een verbruik van 9,3% per uur wel erg fors voor de 830, kom altijd rond de 7% per uur.

In welke omstandigheden is dit gemeten ? Met of zonder navigatie ?
YFood !!!

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 05 mar 2021 19:58

Tijd dat er inderdaad een nieuwe wahoo komt... Kunnen mensen hun bolt voor een mooi klein prijsje op mp gooien en voor mij ook nog een mooie deal te vinden..

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 05 mar 2021 21:30

Iemandvandezaak schreef: 05 mar 2021 12:10
Brabander schreef: 04 mar 2021 22:22
Mijn vergelijking tussen de Garmin 830 en Wahoo ELEMNT Bolt wees duidelijk uit dat de batterij van de Wahoo ELEMNT Bolt langer mee gaat.

Na 4 ritten en zo'n 500 minuten (dus ong. 8,5 uur met tussendoor uit en aan gezet te hebben) gefietst te hebben met beide fietscomputers tegelijkertijd op het stuur was ik er vrij snel uit. Met name door het prijsverschil en het verschil in batterijduur koos ik overtuigend voor de Wahoo ELEMNT Bolt.

Het voordeel van de Garmin was enkele geinige functies/snufjes. Zoals de diefstalbeveiliging en valdetectie. Dat is mij geen €160,- meerprijs waard.

Buiten mijn eigen indruk om (uiterlijk, gebruiksvriendelijk, gebruik houder, etc.) om was dit globaal de uitkomst van Bolt VS 830:
Hoe zit het met de helderheid van de bolt? Zou je zeggen dat die in direct zonlicht met de backlight aan feller is/ beter leesbaar dan de garmin?
Beiden waren prima afleesbaar. Wat dat aspect betreft was er niet een groot verschil of duidelijke winnaar. Zie ook onderstaande foto:
IMG_20190914_120931 (2).jpg
csteenbe schreef: 05 mar 2021 19:53
Brabander schreef: 04 mar 2021 22:22 Mijn vergelijking tussen de Garmin 830 en Wahoo ELEMNT Bolt wees duidelijk uit dat de batterij van de Wahoo ELEMNT Bolt langer mee gaat.
Vind een verbruik van 9,3% per uur wel erg fors voor de 830, kom altijd rond de 7% per uur.

In welke omstandigheden is dit gemeten ? Met of zonder navigatie ?
Tijdens deze tochten heb ik voor beide fietscomputers dezelfde omstandigheden gebruikt. Naast uiteraard dezelfde tijd, afstand, temperatuur, enz. heb ik ook dezelfde sensoren gekoppeld en daarbij was er van de vier ritten één met navigatie.

Critic schreef: 05 mar 2021 19:58 Tijd dat er inderdaad een nieuwe wahoo komt... Kunnen mensen hun bolt voor een mooi klein prijsje op mp gooien en voor mij ook nog een mooie deal te vinden..
Ondanks dat de Bolt nog steeds een enorme populariteit (in ieder geval onder mijn wielervrienden) geniet ben ik dan zelf ook wel erg benieuwd zijn naar een opvolger. van soortgelijk formaat. Als die werkelijk een stuk beter (en even betaalbaar) is zal mp vast snel volstromen met tweedehands Bolts.

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 06 mar 2021 16:18

Ik heb sinds gisteren het probleem dat de Bolt geen routes meer lijkt te accepteren. Route in TCX formaat uploaden via de Elemnt app op Android resulteert in een "De gevraagde route werd niet gevonden op Elemnt" melding.

Ook via USB uploaden maakt geen verschil.
Bolt gereset, ook geen verschil.

Nu blader ik eens door de (enorme) lijst met routes op de Bolt, staan mijn routes van gister en vandaag onderaan! Vanaf de Bolt kan ik ze ook gewoon laden.
De sortering staat op "datum", zoals hij altijd heeft gestaan. Veel kun je hier verder niet aan instellen.

Als ik nogmaals een route toevoeg komt deze niet bovenaan, niet onderaan. Alleen met sorteren van A-Z weet ik hem nog met de juiste naam in de lijst te vinden.
Een route plannen met Komoot lijkt wel correct te werken. Route komt netjes bovenaan de op datum gesorteerde lijst. Het lijkt dus puur een probleem met handmatig geïmporteerde TCX routes.

Iemand anders die dit ook herkent?

Rayke89
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:33

Rayke89 06 mar 2021 17:05

Hallo Rubik, ik heb sinds een paar dagen precies hetzelfde probleem en kan geen routes meer laden vanuit de Samsung S10 naar de Bolt toe. Ook al van alles geprobeerd. Wahoo Elemnt app opnieuw geïnstalleerd. Dit wil ook niet werken.
Ik heb het met een andere mobiel geprobeerd en hiermee kan ik wel weer een route laden. Dus het ligt niet aan de Bolt zelf?
Verder kan ik niks vinden op internet over deze foutmelding "De gevraagde route werd niet gevonden op Elemnt". Heel appart..

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 06 mar 2021 18:05

Fijn dat ik een medestander heb :)

Ik vind het idd opvallend dat ik geen andere meldingen van het probleem kan vinden. Ook op Engelstalige fora vind ik niets...

Alleen dit probleem, dat iig lijkt te wijzen op problemen met het syncen van routes: https://groups.google.com/g/wahoo-elemn ... DFviK6f74Y
Ik heb in de app alle oude routes verwijderd. Op de Bolt zie ik echter nog steeds een waslijst aan oude routes die ik niet kan verwijderen. Reset heeft dat niet opgelost.

Edit: zojuist support ticket aangemaakt bij Wahoo.

Plaats reactie