Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

eerste fixed gear fiets, wat te halen?

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 26 jul 2019 21:01

hoi hoi,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een fixed gear fiets. In eerste instantie wil ik de fiets gaan gebruiken voor woon/werk verkeer, maar uiteindelijk wil ik ook mee gaan Crit racen. Om deze reden wil ik geen oude racefiets ombouwen naar een fixed gear, omdat de geometrie minder geschikt is voor het racen.

Logischerwijs ben ik het internet aan het afstruinen wat beschikbaar is, wat goede kwaliteit is etc.

Wat zou de juiste keuze zijn? Een volledige fiets kopen en onderdelen upgraden of een frameset kopen en zelf de onderdelen uitzoeken? Ik hoef nu niet meteen de perfecte Crit race fiets te bouwen, maar wel een fiets waar ik niet te veel aan hoef te veranderen.

Budget totaal is ongeveer 1000,- euro

Fietsen waar ik nu naar kijken is bijvoorbeeld de Aventon Mataro of een Unknown. Qua frames zou het ook een Aventon kunnen zijn, maar een 8bar frame ziet er ook goed uit.

Bij de complete fietsen zie ik wel dat er bespaart wordt op de wielen en crankset. Sommige fietsen zijn ook erg zwaar, 11 kg voor een fixie is wel heftig.

Op het moment niet aan het kijken naar carbon wielen, maar fatsoenlijke lichtgewicht aluminium wielen.

Qua banden, 25 of 28? Ik neig eerder naar 28, simpelweg meer grip :)

Qua remmen, alleen een voorrem die makkelijk te demonteren is

iemand verdere tips? Merken waar je om heen moet lopen?

Thanks!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 jul 2019 23:58

Waarom stel je je vragen niet in het betreffende topic? : Het "post je fixed gear/single speed" topic.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 jul 2019 00:13

Het verschil tussen de geometrie van een old skool criteriumframe of van een baanframe zal elkaar weinig ontlopen gok ik. Hoog bracket en korte cranks is wat je wilt. Mocht je toch besluiten een wegfiets om te bouwen, dan zou ik wel een baannaaf achter monteren ivm de lockring (het alternatief is een suicide hub te knutselen van een oud wiel voor schroefpignon, en die naven heten niet voor niets zo...). En let er op dat de achterpadjes horizontaal genoeg zijn, anders krijg je de kettingspanning maar moeilijk goed.

Een fixie "hoor" je te bouwen, niet te kopen. Maar da's natuurlijk ook maar een mening...

@klimmer: volgens mij staat deze post in het juiste subforum, ik snap je opmerking dus niet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 28 jul 2019 12:23

inmiddels ook bij me lokale fietswinkel geweest en ze gaan kijken wat ze kunnen krijgen :)

Verder heb ik nu een 8bar tempelhof frameset op het oog en een sram omnium crankset... Dit zijn 2 duurdere onderdelen en om binnen me budget te blijven, verder ideeen om de fiets op te bouwen?

Ik heb overigens geen haast, ben nu vooral informatie aan het inwinnen, het frame wordt morgen nog niet besteld :)

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 30 jul 2019 13:02

Dit zijn prima onderdelen om mee te beginnen. Dat is toch hetzelfde frame als waar het 8bar team mee rijdt/reed? Niets mis mee volgens mij.

Bij de NL critseries rijden er veel met baanframes, net als ik. Je hebt wat eerder toelap met baanframes. Maar eigenlijk heb ik er tijdens wedstrijden geen last van dat mijn tenen mijn voor wiel raken. Je stuurt nooit zo scherp ik. Speciale crit frames zijn door ook wat beter op ontworpen en is de geometrie toch iets anders.

Maar ik zie nog steeds veel frames op de crits verschijnen die ook goed bruikbaar zijn op de baan. Modernere frames hebben wel kortere chainstays volgens mij. Daardoor zullen ze wat strakker sturen. Denk ook dat je minder last hebt van toelap.

Mijn baanframe heeft lange chainstays en staat mijn voorwiel iets dichter bij mijn tenen. Met de Aventon Mataro en 8bar Tempelhof zal dat beter voor elkaar zijn. Chainstays zijn flink korter in ieder geval. Wiel staat vlak achter de zitbuis.

Overigens staat de bottom bracket van mijn Felt TK3 net zo hoog als bij de Aventon Mataro van een teammaatje van mij.

Komende maandag is er een fixed gear race in Roosendaal bij Draai v.d. Kaai. Je zou eens om je heen kunnen kijken daar waar mee geraced worden. Maar de frames van 8bar of Aventon die je aan kaart lijken me perfecte frames. Die vormen toch de belangrijkste basis om te kunnen racen lijkt mij. Goede wielen zijn ook wel fijn trouwens, minstens zo belangrijk.

Overigens ben ik 2 jaar geleden ook fixie gaan rijden voor woon-werk. In was in februari dat jaar. Lekker makkelijk in onderhoud zo'n fixie. Zeker met de degelijke ketting. Snel goede wielen laten bouwen met H Plus Son The Hydra / Ridea, want standaard wielen van m'n Marktplaatskoopje vonden regen en pekel niet fijn. Ook al waren de standaard wielen nooit gebruikt door de vorige eigenaar. In juli dat jaar ben ik mijn eerste fixie race gaan rijden om eens te kijken. En nog steeds rijd ik nu regelmatig NL crit series races.

Dit jaar heb ik er een 2e wielset bij aangeschaft, maar dan 50mm carbon wielen. Ook custom laten bouwen met dezelfde degelijke Ridea naven. Dus 1 set voor woon-werk verkeer alu velgen, de ander met carbon voor de races.

Overigens rijd van vanaf het begin af aan al met 28mm bandjes op mijn fixie. Maar dat zal niet in elk frame passen. Bij de Aventon Mataro past het niet in de voorvork. Heb mijn alu wielset eens uit willen lenen aan mijn teammaat. Achter paste het, maar voorwiel liep vast.

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 02 aug 2019 15:57

thanks voor de input! Tempelhof is idd het frame waar het 8bar team ook mee rijd. Neig nu meer naar dit frame dan naar de Aventon. Mede door je ervaring dat er geen 28 voor er kunnen. Daarbij, denk dat het frame een goede basis is om op te bouwen door de tijd heen.

Zal in deze post me bouw een beetje documenteren :)

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 03 aug 2019 13:46

Ik weet overigens niet of 28mm gaat passen in die 8bar. Maar dat zul je moeten proberen. 28mm is eigenlijk best breed, maar ik vind het super mits de velg breed genoeg is.

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 10 aug 2019 10:14

hoi hoi,

een kleine update :) ik heb (nog steeds) niet een frame gekocht. Mijn lokale fietswinkel kon er niets in leveren. Persoonlijk heb ik de voorkeur om een frameset (of een hele fiets) te halen bij een fietswinkel. Mocht er iets mee zijn is het makkelijker om naar een fietswinkel te gaan voor garantie.

Als het goed is krijg ik volgende week bericht of ze het kunnen leveren. Als deze het ook niet kan, dan bestel ik het rechtstreeks bij 8bar.

Ik twijfel nog wel steeds over het frame. In eerste instantie de tmphof maar het krzberg frame vind ik er mooier uit zien :) Dit is wel een wat ouder model, maar ook echt gemaakt voor de crits.

Verder zit ik nog wel te kijken naar de zelf bouw optie VS een complete fiets. Bij 8bar kan je een complete fiets zelf samenstellen en logischerwijs kom je dan goedkoper uit dan de zelfbouw. In Excel heb ik inmiddels de zelfbouw bedacht in het algemeen. Er zijn veel keuzes! Het nadeel is dat ik er nog niet veel ervaring mee heb dus de onderdelen die ik pak zijn redelijk algemeen. Dit zijn de onderdelen:

Crankset Sram Omnium 199,95
Ketting KMC K710 SL 31,95
Wielset 8bar SUPER wheelset silver 159,95
Zadel PRO turnix flow 59
Zadelpen PRO LT 24,95
Stuur PRO LTP 45,95
Stuurpen Pro LT 22,95
Stuurlint PRO sport control 9,95
Tandwiel 8bar SUPER fixed 14,9
Banden Schwalbe lugano set 36,9
Lockring 8bar 9,9

De fiets zal dan duurder zijn, over de 1k heen gaan, maar dan heb ik wel betere onderdelen dan de volledige fiets van 8bar. Zeker de crank en de ketting. Ben verder wel gecharmeerd van het merk PRO, is ook van Shimano. Goede prijs/kwaliteit en simpel desgin. Meningen over deze onderdelen?

Wel twijfel ik nog over een paar dingetjes.

- De stem lengte, in eerste instantie ga ik kiezen denk ik voor 100 mm. Heeft iemand hier ervaring mee?

- De zadelpen, wel of geen off set? Hier heb ik zelf nog geen idee bij :)

Zonder pedalen en met voorrem voor het krzberg frame kost de fiets 918,- en zelfbouw 1170,-

Uiteindelijk wanneer ik ermee wil gaan racen, dan wil ik toch een ander crankstel erop zetten op de complete fiets van 8bar wat uiteindelijk de prijs redelijk hetzelfde zal gaan maken vermoed ik.

Kon helaas niet naar de draai van de kaai voor de race, maar ga de 18e wel naar Deventer toe

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 10 aug 2019 12:38

Allemaal prima spul waar je voor kiest. Pro is ook prima. Heb momenteel ook een Pro stuurpennetje erop van 120mm. Had alles Deda erop, maar na mijn bikefit op mijn fixie werd ik geadviseerd om een langere stuurpen te monteren i.c.m. met het stuur 5mm omhoog. Ook het zadel een fractie naar voren.

Momenteel race ik er zo mee, al is het eigenlijk een baanframe.
https://www.pinkbike.com/photo/17536700/

Dus ook een Sram Omnium crankstel met een iets goedkopere KMC ketting dan die van jou. Wel een gouden baanketting, Prima genoeg voor mij (en velen). KMC maakt wel iets herrie overigens.

Eigenlijk zou het kiezen van onderdelen bij een race-fixie veel makkelijker moeten zijn. Er zitten namelijk veel minder onderdelen op. :lol:

Ben er in Deventer denk ik ook weer bij. En vanmiddag/vanavond even in Dormagen (Duitsland) een raceje rijden. Hopelijk kan ik dit keer beter meekomen. :lol: In Roosendaal afgelopen maandag lag ik er snel uit. Wel redelijk gekwalificeerd voor de A- race, maar met de A-race snel gelapt. :o Gemiddelde van mij lag maar op 41km/u terwijl de winnaar 46km/u reed. :shock: Peleton reed 44km/u, maar verloor de aansluiting daarmee. Toen was het aftellen in het groepje van 5 waar ik in reed, totdat we gelapt zouden worden.

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 10 aug 2019 13:43

Wat voor ketting heb jij erop liggen? Op de mountainbike heb ik ook een KMC ketting en dat bevalt wel goed.

Haha je zou het haast zeggen inderdaad ;) maar toen ik me mtb haalde keek ik toch iets minder naar de details. Dan haal je ook een volledige fiets en kijk je vooral naar de drive train en dergelijke. Omdat er niet zoveel onderdelen op zitten kijk je meer naar de details

Dat zijn behoorlijke snelheden!! Hoeveel tands heb je achterop liggen, een 14? in eerste instantie wil ik een 17 erop zetten voor woon/werk en er aan te wennen. Ik neem aan dat volgend jaar de NL crit series er wel weer zijn, dat lijkt een mooi doel om voor te trainen.

Nog tips qua gereedschap wat wel handig is? dat ben ik nu ook een beetje aan het verzamelen

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 13 aug 2019 13:03

Mijn ketting is trouwens niet echt goedkoper. Het is een gouden KMC X101 baanketting. En weet niet of die beter of slechter is dan de K710 SL. Je hebt in ieder geval een brede single speed ketting nodig.

Ik denk dat je Omnium crankstel ook 48T is. Voor woon-werk rijd ik ook met 48/17. Ben woon-werk begonnen met 46/17, maar met 48/17 gaat het net iets vlotter. Met wedstrijden reed ik vaak 46/14, nu meestal 50/15.

Die Miche tandwielen met adapter vind ik wel fijn. Daarmee wissel je snel tandwieltje. Maar tandwielen met schroefdraad kunnen natuurlijk ook. Al kan je tandwiel weleens muurvast zitten op je naaf.

Om tandwielen te wisselen heb je wel 1 of 2 tools. Voor de rest van je fixie gewoon het standaard gereedschap wat je voor al je fietsen gebruikt.

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 14 aug 2019 10:05

Thanks weer voor de input, hoe was het in Dormagen?

Inmiddels heb een frame besteld! Het is de 8bar krzberg geworden. Nog wel contact gehad met 8bar over de verschillen tussen de tmplhof en het grootste verschil is het gewicht, de tmplhof is net wat lichter. Persoonlijke voorkeur, ik vind het "lowpro" model prettiger ogen dan het "sloping" model.

Verder heb ik qua pedalen deze pedalen besteld:

https://8bar-bikes.com/shop/parts/pedal ... ki-straps/

Dit voor het normale woon-werk verkeer, al zou het zo maar kunnen dat ze na 2 dagen in de kast liggen ;) voor racen worden het klikpedalen.

Verder besloten om niet voor de wielen van 8bar te gaan. Ben wel aan het kijken naar aluminium wielen, maar wel wielen waar ik in eerste instantie mee kan racen. Heb de mavic ellipse gezien en de DT swiss T1800. Wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is, is of de velg ook geschikt is voor een voorrem.

De bouw komt daardoor wel boven de 1k te liggen :)

Plaats reactie