Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Advies nodig m.b.t. crankset (crankstel)

giaguaro
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2018 09:27

giaguaro 10 aug 2018 10:00

Hi,

Onlangs ben ik begonnen met het rijden op een baanfiets, die ik op de weg gebruik. Ja, ik heb conform de wet een rem geplaatst voor de veiligheid. Momenteel zit er een Campagnolo Record crankset op (175mm lengte), maar wil graag een ander crankset monteren met een lengte van 165mm. Uiteraard speelt de stijfheid van het crank natuurlijk een grote rol.

Afgelopen weken heb ik me verdiept (niet al te diep) in onderstaande cranks:
  • Rotor Vegast met Rotor Track Axle 30mm
  • (FSA) Vision NS Track 1X BB386EVO Crank (eveneens 30mm as)
  • Ridea crank
Heeft iemand ervaring met 1 van de 3, of er iets zinnigs over te zeggen?
Of heeft iemand andere tips?

Let wel, mijn keuze is uiteraard enigszins gebaseerd op marketing gebrabbel, daar er weinig reviews te vinden zijn over deze producten.

Ik heb een Pure Cycle Keirin Pro baanframe.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 10 aug 2018 19:52

Wil je degelijkheid voor op de weg in een BSA frame dan is een 30mm crankstel eigenlijk niet de beste optie.

Voor vierkante as met degelijke lagers zou je ook een naar Shimano Dura-Ace, Campagnolo of een Sugino 75S.

Maar koop wat je mooi vindt, Rotor, FSA en Ridea maken allen prima spul. Mijn voorkeur zou gewoon een 24mm as zijn of eentje met vierkante as bij een BSA frame.

Een 30mm crankstel in een BSA frame zal voor op de baan ok zijn, maar voor op de weg met veel vuil wat gevoeliger. Ga je er wedstrijden rijden, of is het gewoon omdat je fixed rijden leuk vindt.

Ik rijd zelf overigens gewoon met een Sram Omnium crankstel tijdens fixed gear wedstrijden en woon-werk ritjes. Toevallig heb ik gisteravond wel even zitten discussiëren in een winkel over crankstellen. En lopen verlekkeren. :lol: Vind de Sugino 75 crankstellen erg mooi (zijn ook superstijf), maar i.c.m. met een mooi tandblad en een mooie 109mm trapas zat ik al over de 500,- euro. Ridea vind overigens ook best prijzig, nog duurder dan Rotor al lijken ze veel op elkaar. Maar over mijn Ridea track hubs in mijn fixie ben ik supertevreden.

giaguaro
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2018 09:27

giaguaro 10 aug 2018 21:30

Hi Suntoro,

Dank voor jouw heldere reactie.
Het fietsen op een baanfiets is voor mij gewoon een uitdaging, vanwege het feit dat je als het ware volledig beperkt wordt op het moment van fietsen. Bijvoorbeeld, een hellinkje nemen zonder dat je het verzet kunt verlichten, dat is voor mij de uitdaging.
Kortom, simple is better, voor mij althans. Niet al te veel poespas, alleen dat wat nodig is.

Misschien dat ik aan wat crits wil deelnemen en dat ook vaker ga doen.
Dus ik wil echt goed materiaal hebben en goed voorbereid zijn.

Ik zat inderdaad ook te twijfelen tussen SRAM Omnium en Miche Pistard Air.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 11 aug 2018 08:19

Ik rij zelf met een Miche Primato Advanced crankstel met vierkante as en zou je zo'n as ook zeker aanraden voor op de weg. Veel minder onderhoudsgevoelig dan buitenboordlagers.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 11 aug 2018 08:44

giaguaro schreef: 10 aug 2018 21:30 Misschien dat ik aan wat crits wil deelnemen en dat ook vaker ga doen.
Dus ik wil echt goed materiaal hebben en goed voorbereid zijn.

Ik zat inderdaad ook te twijfelen tussen SRAM Omnium en Miche Pistard Air.
Sinds ik begin vorig jaar met een fixie ben gaan fietsen heb ik al ruim 8000km (8186km) met het Sram Omnium crankstel gereden, i.c.m. het de bijgeleverde bottom bracket. Ook 165mm overigens, want het originele crankstel op mijn 2e hands fixie had was ook 165mm. Maar eigenlijk is dat sowieso perfect voor mij.

In eerste instantie was die fixie ook alleen voor woon-werk verkeer, maar een fietsmaatje haalde me over om mee te gaan doen met de NL crit series. Vorig jaar de laatste paar wedstrijden meegedaan en dit jaar tot nu toe allemaal. Maar ik heb maar 1 fixie, dus ik ga er mee naar mijn werk (33km per dag) en rijd er ook de races mee. Dus eigenlijk ben ik best tevreden over het crankstel. Enige nadeel is dat de kettinglijn niet optimaal is als je met een niet Sram tandblad rijd, maar op zich ondervind ik dat nadeel niet zo heel erg en merk er niet veel van.

giaguaro
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2018 09:27

giaguaro 11 aug 2018 13:36

Dat is goed om te lezen. Dit brengt me dichter bij het maken van een keuze.

Plaats reactie