Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

shimano dynamo DH-2R40

luchtfietser1
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2017 17:45

luchtfietser1 18 nov 2017 17:53

Beste lezers,

Omdat ik steeds meer zelf sleutel aan mijn fietsen kom ik ook steeds vaker een probleem tegen. Soms kom ik er niet uit of kan ik zelf de oplossing niet vinden. Daarom heb ik deze account aangemaakt om af en toe een vraag te stellen. Hopelijk in het juiste forum.

wie kan mij vertellen hoe ik de shimano DH-2R40 kan openen? Als ik de moeren er af heb blijft er een zwarte dop over met een grote cirkel puntjes. Op internet vind ik alleen andere types die met een soort van zelf gemaakt gereedschap open gemaakt moet worden. Hopelijk kunnen jullie mij adviseren.

De ene kant was kurkdroog maar omdat ik de as er nu niet uit krijg kan ik het niet goed schoonmaken en komt het vuil in de dynamo..... Ook ben ik benieuwd of het draadje geisoleer moet worden in kit? Er zat namelijk at witte kit omheen..... Dit ivm kortsluiting?

Nou ik hoop dat er een belletje gaat rinkelen en dat iemand mij verder kan informeren.

Bij voorbaat dank en groet!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 nov 2017 18:40


Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 18 nov 2017 18:41

Heb je al eens gegoogled op die naaf?

Als je shimano naaf kapot is loont het bijna niet om er mee te gaan prutsen. Maar als hobbyist kan het ook gewoon leuk zijn. In dat geval zijn er wel DIY handleidingen en filmojes te vinden welke erg kan helpen. In mijn geval heb ik op die manier gezien dat mijn dynamo naaf (shimano XT) aan vervanging toe was.

luchtfietser1
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2017 17:45

luchtfietser1 18 nov 2017 18:48

Bedankt alvast voor deze reacties. Zeer zeker heb ik gegoogled. Alle filmpjes die ik tegen ben gekomen gaan over een dynamo zoals ook Nee_Nee heeft gepost (dat filmpje had ik inderdaad ook gevonden). Maar mijn dynamo is aan een kant dicht. Dat is gewoon metaal. De andere kant is die zwarte dop met karteltjes. En om die er af te krijgen heb ik denk ik een speciale tang nodig die ik niet kan vinden.

De dynamo zelf doet het nog prima. Ik wilde de as schoonmaken en smeren. Na openen zag ik dat een kant kurkdroog en bruin was. Maar het lukt niet goed omdat ik de as er dus niet uit krijg.

Maar het is ook zo dat ik nu ook wil weten hoe alles werkt. Hopelijk dat ik dan uiteindelijk werkelijk zelfstandig kan worden met fietsonderhoud. Ik zal is kijken naar de handleidingen. Die ken ik niet.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 19 nov 2017 08:05

Die “zwarte dop met karteltjes” is de aansluiting voor de rem (rollerbrake).

http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-DH-2R40-2288.pdf
Vorsprung durch Pedantik

luchtfietser1
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2017 17:45

luchtfietser1 19 nov 2017 19:17

Ja inderdaad het is deze dynamo. Het lijkt alsof het uit een deel bestaat maar dat is dan bedrog. Ik ga op zoek naar een dopsleutel 32 en probeer hem los te draaien. Bedankt.

Kan iemand nog iets zeggen over het draadje dat van de dynamo naar de stekker loopt? Er zat wat wit kit omheen of rondom wat mij doet vermoeden dat dit als isolator diende.

luchtfietser1
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2017 17:45

luchtfietser1 04 dec 2017 17:32

update:

Uiteindelijk heb ik begrepen dat je de naaf moet verwarmen om het makkelijker te maken de dynamo los te draaien. Ik heb het geprobeerd met een 32 sleutel en een dopsleutel maar dit werkte niet. Ik denk dat mijn dynamo nog nooit eerder los is geweest en inmiddels met de naaf zo vast is gaan zitten dat het niet eenvoudig meer kon. De gereedschapboer heeft uiteindelijk met een andere tang de cup kapot gemaakt en ik heb een nieuw wiel moeten bestellen.

De fietsmaker gaf aan dat je in principe de dynamo er gewoon uit moet kunnen schroeven, en als je de naaf verwarmt is het eenvoudiger. Weten we dat ook weer.

Plaats reactie