Tjebakka schreef: ↑14 okt 2017 06:45
Waarom neem je geen crank met 144 BCD en een bijbehorend blad. Dat is beduidend sterker dan een blad voor 110 BCD zoeken. En 144 BCD bladen voor 1/8e kettingen zijn er in overvloed.
Die 110 BCD werd gekozen door de producent (en/of?) dealer van de fiets.
Het is een reisfiets-kader, bedoeld voor hubversnelling (planeetsysteem), omgebouwd naar fixie, de eerste keer dat ze dat deden. Het kan best zijn dat de 110 gewoon is wat voor deze setup standaard werd gekozen.
De dealer zei in de recente ontwikkelingen dat hij nog geen 110 1/8ste kettingblad had gevonden maar ging blijven zoeken, ik heb enkele avonden zelf gezocht, geen gevonden, en om niet te moeten wachten op een "nee" besloot ik maar direct om de crank te laten wijzigen naar wat wèl gangbaar is (op basis van gezien in zoekresultaten en zit ook op mijn oude fietsen): 130 BCD.
Als er iets nog sterker is, en mogelijk, dan neig ik om ervoor te gaan, heb even zitten zoeken op 144 en veel resultaten.
Hij kan hem intussen wel al hebben besteld.
Maar ik heb zonet wel een mail gestuurd met de vraag of mogelijk.
Bij te laat, geen erg, niet dan.
Heb er nog gewoon niet stil bij gestaan van nog groter.
Voor zover relevant, 2 punten:
- Het max kettingblad is 48T, wegens frame clearance, reden frame, brede brug voor brede banden. Die brug gaat bijna haaks op de aslijn van de fiets, dus verder naar buiten gaan, levert weinig voordeel op dat vlak.
- Fixies neigen tot kortere crankarmen (een halve cm minder), reden is opgegeven als wegens je benen / pedalen niet stil te houden, in bochten meer risico om de grond te treffen.
update: nog niet te laat, was nog aan het zoeken naar de crankarm, object van zoeken is nu een BCD 144.
Een vraag hierover: hoe verder de montagepunten uit elkaar staan, hoe minder het kettingblad (een ring waar de kracht op de omtrek wordt uitgeoefend) vervormt, juist?
Een 1/8ste is door de grotere dikte al wat stijver dan een 3/32ste.
Die vervorming, in welke mate is die bepalend voor de tandslijtage?
Waarom vraag: ik vind dat dat Surly rvs kettingblad met 110 steek, zelfs met "maar" 3/32ste dikte, wel erg rap versleten raakte. Wel 2-3 keer zo rap als mijn oude fietsen in de tijd dat ze 3/32ste maar wel 130 BCD hadden.
Ik kan weinig andere oorzaak bedenken. Mijn verzet is gedaald van 3.25 naar 3.00, en dat is het zo ongeveer.
Intussen Velosolo gevonden, deed een belletje rinkelen, mijn tandwiel achteraan is van dat merk. Die hebben veel cranksets en chainrings, waaronder BCD144, 1/8ste, ze verkopen ook een aantal andere merken.