Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Kettingblad keuze

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 okt 2017 17:34

Dan ken jij NOVA nog niet ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 okt 2017 19:57

Tjebakka schreef: 18 okt 2017 07:37 Zo had ik voor m’n Sugino een 68x103mm nodig, terwijl ik een 68x110mm in mijn fiets had zitten. Dan loopt je ketting aardig scheef!
Dat is flink overdreven: 3,5mm verschil in kettinglijn, dat is minder dan een kransje verschil!

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 18 okt 2017 20:48

Maar voor een fixed gear met een 1/8 ketting is het best veel/te veel. Met een 3/32 ketting kom je er wel mee weg, maar zal het nog onnodig lawaai maken. Beste is om de kettinglijn zo recht mogelijk te krijgen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 20 okt 2017 08:56

scepticus schreef: 18 okt 2017 17:34 Dan ken jij NOVA nog niet ;)
Volgens mij moet ik dat ook zo houden :D

Een scheve kettinglijn op een fixed gear (met relatief dikke ketting dus) hoor je vreselijk goed inderdaad.
If it's not fixed, it's broken.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 21 okt 2017 19:45

Het niet vinden van een passend 1/8ste kettingblad,
wegens een crank arm "spider" BCD van 110,
dat noopte tot vervanging van de crank arm om een groter BCD te hebben,
dat niet te vinden was wegens de crank arm lengte van 17.5,
is opgelost.
Vanzelf.
Blijkt nu dat de dealer zonder het me te zeggen, en zogezegd zonder dat hij het zelf wist, de kortere 17 cm crank arm reeds gemonteerd heeft bij het maken van de nieuwe fiets.
Ik heb gisteren dit toevallig zelf ontdekt, toen ik de originele factuur opzocht om het merk/model van iets terug te vinden, en "170" zag staan in het Sugino crankset item.
Toen wist ik niet waar die 170 op sloeg, intussen vanalles bijgeleerd met die perikelen, en viel het me wèl op.
Waarom de dealer, wetende dat de klant (ik) 1/8ste aandrijving wil, een crankset koos met een BCD waarvoor geen 1/8ste kettingbladen te vinden waren, weet ik niet.
Ik rij dus al van in het begin zonder het te weten met een ongevraagde kortere 170 crankarm.
Het verklaart allicht waarom het verschil in verzet (3.25 naar 3.00) me zo weinig opviel, de kortere arm heeft hetzelfde effect als een groter verzet.

Aan de andere kant, lijkt de kortere arm me wel nuttig geweest te zijn, want de pedalen van de nieuwe fiets zijn nogal breder dan normaal, waardoor ze in bochten rapper de grond raken.
Ook mijn linkerhiel, die af en toe hapert aan de staander, zou meer haperen.

Maar vele uren verklooid aan overbodig zoekwerk naar 17.5 crank arm voor singlespeed setup.
En het vervangen van mijn reeds sterk versleten Surly rvs 3/32ste kettingblad, en de crankarm, extra facturen die er niet geweest zouden zijn bij het wèl monteren van het gevraagde.

Maar wat doe je eraan. Als ik eindelijk een volledig 1/8ste aandrijving zal hebben, met een ketting die er precies uitziet (voordeel moet wel ook nog blijken) wat ik in gedachten had, zal het nogal wat voeten in zijn aarde hebben gehad.

En dus is het Stronglight Track 2000 chainset, specificaties 48T en BCD144 en crankarm 170 besteld bij Velosolo UK.
De prijs, inclusief kettingblad, is de helft van de huidige combinatie Sugino crankset + Surly kettingblad, door een actie bij blijkbaar alle verdelers ervan.
Waarom die -50% weet ik niet.
Interesseert me wel.
Ik las ergens dat BCD 144 "ouder" is, klopt dit?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 okt 2017 20:03

144 is de oude Campagnolo steek die ergens in de jaren '80 is verlaten voor de huidige 135 mm, maar inmiddels is die ook alweer verouderd en heeft men 2 steken op 1 crankstel...
De trend door de jaren heen is steeds een kleinere steek om kleinere kettingbladen voor klimmen en toeristen mogelijk te maken, (in de jaren '50 was het nog 152 AFAIK) maar er zijn mensen die het omgekeerde willen en die moeten daarom nu kapitalen aan simpele spullen uitgeven.
Je zou spontaan een halfuurtje gaan wenen als je zou vernemen wat ik de laatste 8 jaar aan kettingbladen heb uitgegeven met gemiddeld 10000 km per jaar.
Van die bladen (9 en 10 speed alu) is er nog niet 1 versleten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 okt 2017 03:39

Maar 144 is nog steeds de standaard voor baancranks.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 okt 2017 12:59

Vandaar dat er nog keuze in nieuw is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 24 okt 2017 13:59

Ik vroeg dat in functie van een verklaring voor die -50% te vinden.
Een verklaring had geweest kunnen zijn een stock van iets dat niet meer standaard (gaat) zijn, nog verkocht krijgen.
Als die verklaring wegvalt, dan wordt het lastig om een andere te bedenken.
Was het nog Velosolo alleen die -50% deed, zou er nog een dealer specifieke uitleg zijn.
Maar deze Stronglight crankset is dus bij veel dealers -50%.
Hopelijk zit er geen adder onder het gras ergens. Ik heb al genoeg gedoe gehad tot dusver, het zou eindelijk eens mogen zijn zoals het moet.
Of, ze zijn daar bij Stronglight 2 keer zo hard beginnen werken voor hetzelfde. :P
Het is spijts de naam blijkbaar net zoals TS Alize een Frans bedrijf.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 okt 2017 15:53

Stronglight was vroeger 100% Frans, maar ik denk dat de meeste producten tegenwoordig uit het verre oosten komen.
Er is nu eenmaal een beperkte vraag naar baanspullen i.t.t. wegspullen (voor de Belgen : baan= piste...)
Steek 144 wordt alleen nog gebruikt door retrorijders en op de piste dus omdat pisterijders meestal geen bergen beklimmen en er dus geen behoefte is aan een kleine steek.
Logies tog?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 25 okt 2017 19:51

Zijn er op vlak van kettingblad - montage methoden betere / slechtere?
Op vlak van bouten, moeren, in blad getapte schroefdraad, ..
Bvb alu schroefdraad is niet zo sterk.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 okt 2017 21:46

Met de klassieke holle stalen boutjes met 5 mm inbus was weinig mis en redelijk universeel ook.
Wat erna kwam is niet beter en minder universeel en moet dus geboycot worden...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie