Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Kettingblad keuze

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 07 okt 2017 06:01

Weet er iemand een producent van 48T kettingbladen in rvs, voor 1/8ste kettingen?

Deze is nu gemonteerd: http://surlybikes.com/parts/drivetrain/ ... chainrings maar 1/8ste bleek dus niet te vinden. Ik heb er nu een 2000 km (6 weken, maar ook een oudere fiets nog deels gebruikt) mee gereden en de ovaalheid door slijtage is zodanig dat er 3 cm (verticaal bewegen) verschil zit tussen strakste en slapste punt.
Aluminium is volgens Surly 35% zachter dan rvs 304.

Ik heb op die oudere fiets sinds begin 2016 een T52 kettingblad uit aluminium AL7075 T6 en wèl voor 1/8ste (tanddikte 3.17 mm), ik heb met die oudere fiets heel de tijd (20 maanden) gereden en dat kettingblad gaat nog steeds mee, het spanningsverschil is ongeveer 1 cm.
Blijkbaar wordt die winst door rvs overklast door verlies door smallere tanden - rapper afslijtende door kleiner contactoppervlak.

Moest rvs 1/8ste niet te vinden blijven, dan wordt het dus alu. Maar wil hier toch nog eens vragen of iemand geen kent. Google is meeste reklame inkomsten = boven. :P

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 07 okt 2017 09:00

Ik heb zonet eens zitten meten, bij het Specialites TA (Frans merk) alu 1/8ste (4/32ste) kettingblad, een 25000 km "op de teller", is het spelingsverschil op en neer duwen amper een halve cm. Bij het rvs 3/32ste Surly kettingblad, 2000 km op de teller, is dat 2 cm.
3.17 mm alu versus 2.2mm rvs, alu in theorie en praktijk op vlak van slijtage / meegaan veruit de beste keuze.
Het is ook zo te zien: de toppen van de alu tanden zijn enkel wat afgerond aan begin en eind. De rvs tanden prikken bijna.
Ergens ook te snappen, de tanden zijn "maar" 1mm dikker, maar contactoppervlak roller/tand is kwadratisch dus X % dikker = 2X% groter oppervlak en dus minder kracht per oppervlak = minder slijtage.

Ook los van dikte, op vlak van zoutresistentie kan alu de betere keuze zijn, want zoutresistentie (meer bepaald chloorionen) blijkt te komen door molybdeen, en een aantal inox soorten zijn zonder. Surly zegt op http://surlybikes.com/parts/drivetrain/ ... chainrings dat 304 rvs is
https://www.hego.nl/welke-materiaalkeuz ... f-rvs-316/
"De grootste zwakte van 304 is de gevoeligheid voor chloriden en zuren waardoor corrosievorming (plaatselijk) kan ontstaan. Agressieve milieus, zoals zeewater en kustgebieden, kunnen hierdoor zeer ongeschikt zijn voor 304."
en
"In het algemeen geldt dat RVS 304 voor binnenshuis wordt gebruikt en RVS 316 voor buitenshuis. Deze regel is echter niet altijd van toepassing. In sommige gevallen kan 304 ook goed voor buitentoepassingen worden gebruikt waarbij het niet erg is dat er na verloop van tijd wat vliegroest merkbaar is."

Nochtans:
https://www.usarollerchain.com/40-316-S ... s-10ft.htm
... wordt het gebruikt voor aandrijvingsonderdelen.

En volgens de tabel in:
http://www.vangool.nl/staalkabel_staalk ... _Staal.pdf
... heeft 304 volgende mechanische eigenschappen, in N/mm2, hoger is beter:
- rekgrens 195
- treksterkte 500-700
en 316
- rekgrens 190
- treksterkte 610-710

Amper verschil.
Er is dus geen mechanische reden om 304 boven 316 te kiezen.
Wat blijft over: verschil kostprijs.
Volgens
http://www.meps.co.uk/Stainless%20Prices.htm
is het verschil 304 > 316 ongeveer +40%.
Dus een kettingblad of ketting die bij 304 bvb 10 euro kost, en bij 316 14 euro.
Je hebt er zoutresistentie voor, geen klein voordeel, want aandrijvingsonderdelen die door zout aangevreten zijn kun je doorgaans direct afschrijven. Zie ketting en stuifzout op amper een dag. 25 euro byebye. Dat is 6 keer dat prijsverschil 304 316. En nog belangrijker: je hebt de miserie niet ergens onderweg.

Dat rvs kettingblad van 1/8ste dient dus ook 316 rvs te zijn, 304 blijkt niet zoutresistent. Als het al moeilijk te vinden is in het mindere kwaliteit inox, dan zal het allicht nog lastiger worden in die betere kwaliteit.

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 08 okt 2017 15:26

Welke bcd heb je nodig?
If it's not fixed, it's broken.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 okt 2017 16:11

Indien 110 of 130: Breg Hanssen, staal. Goed voor 100.000 km.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 10 okt 2017 20:44

De steek is 110, 5 montagepunten.
Wie Breg Hanssen is, geen idee, zoeken op internet maakt me weinig wijzer.
Ik heb zonet Surly Bikes gemaild met de vraag of er geen grade 316 rvs chainring voor 1/8ste kettingen op stapel staat.
Ik kan maar rond proberen.
Mijn nieuwe fiets is niet zoals ik wilde.
De ketting is misschien opgelost, heb gisteren 4 van die Gusset "Tank" kettingen besteld, en de grote Icetoolz kettingpons, samen een dikke 80 euro.
De ketting heeft maar 100 schakels, ik heb er 108 nodig. Ik ga dus moeten verlengen, daarom 4 kopen om 3 kettingen te hebben.
Deze allicht motorfiets bedoelde ketting oogt precies als wat ik indertijd vroeg aan de verkoper van mijn laatste fiets. Een sterke voor mens overgedimensioneerde ketting. Hij kon uiteindelijk niks vinden buiten wat standaard is, en ik heb geluk gehad hem toevallig tegen te komen op zoek naar andere zaken.
1/8ste is de grote verschilmaker op vlak van levensduur. Staal / inox / alu is minder bepalend.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 okt 2017 20:53

Nova schreef: 10 okt 2017 20:44 Mijn nieuwe fiets is niet zoals ik wilde.
(sarcasmemodus aan) Had ik toch niet verwacht. (sarcasmemodus uit)

PS, kan je niet eens een foto posten waar je postuur te bewonderen is, het komt niet menselijk over, die behoefte aan motorfietsonderdelen voor zelftraprijwielen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 okt 2017 20:59

scepticus schreef: 08 okt 2017 16:11 Indien 110 of 130: Breg Hanssen, staal. Goed voor 100.000 km.
In oliebad lopend of in goed gesloten kettingkast, ja.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 11 okt 2017 08:04

144 is gangbaarder voor 1/8.
If it's not fixed, it's broken.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 11 okt 2017 09:23

Volgens mij is Surly ongeveer de enige die die dingen in RVS maakt. Vind het wel een prestatie dat je die zo snel op rijdt... Ik zou gewoon een alu kiezen als je 1/8 wilt. Die Gusset kettingen zijn overigens gewoon fietskettingen, alleen iets zwaarder uitgevoerd. Heeft niks met motoren te maken.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 11 okt 2017 13:47

Erik schreef: 11 okt 2017 09:23 Volgens mij is Surly ongeveer de enige die die dingen in RVS maakt. Vind het wel een prestatie dat je die zo snel op rijdt... Ik zou gewoon een alu kiezen als je 1/8 wilt. Die Gusset kettingen zijn overigens gewoon fietskettingen, alleen iets zwaarder uitgevoerd. Heeft niks met motoren te maken.
Aangezien 1/8ste alu zich bewezen heeft als veel langer meegaand dan de Surly rvs 3/32ste, besloot ik reeds tot alu, en heb mijn fietsverkoper gevraagd om zo 1 te bestellen en asap te monteren.
Maar weer een probleem, nu blijkt de BCD van 110 het moeilijk te maken.
Een 48T met BCD 130 - 5 montagepunten, is veel gemakkelijker te vinden.
Waarom, weet ik niet.
Waarom mijn fiets, de crank / montage, een steek van 110 heeft, weet ik evenmin. Wat bepaalt de BCD eigenlijk? Waarom is 110... zeldzamer?
Mijn andere / oudere fietsen zijn 52T en BCD 130.
Waarom de nieuwe voor 48T BCD 110 heeft, terwijl 130 bestaat, weet ik niet.

Ik vond dit:
http://www.rotor-shop.nl/contents/nl/d5 ... itleg.html

"Het zogeheten "compact" duidt op een 110BCD, "dubbel" op 130BCD. Meestal staat het wel (in getal) op de bladen vermeld.
De trend is overigens naar de 110BCD, (compact) Voorheen werd er een "dubbel"(130BCD) gemaakt om de grotere bladen (52-tands en groter) voldoende stijfheid te geven, maar mede doordat de aerobladen steeds meer in raken gaat men terug naar 110BCD. Rotor heeft hier een zeer uitgebreid aanbod in, tot 56-tands! "

De trend zou naar 110 zijn, maar het blijkt net lastiger daar 1/8ste voor te vinden.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 okt 2017 19:18

De trend naar 110 heeft natuurlijk helemaal niks met aero te maken, maar met de wens van wielertoeristen naar kleinere verzetten om bergop te rijden, daarmee is een kettingblad van 33 tanden mogelijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 11 okt 2017 20:36

Nova schreef: 11 okt 2017 13:47 Mijn andere / oudere fietsen zijn 52T en BCD 130.
Waarom de nieuwe voor 48T BCD 110 heeft, terwijl 130 bestaat, weet ik niet.
De trend zou naar 110 zijn, maar het blijkt net lastiger daar 1/8ste voor te vinden.
Zijn deze andere fietsen ook singlespeed :o

Vanwaar de aanname dat 110 een trend is ?

Plaats reactie