Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Fixie Bike bouwen van 0 zonder ervaring

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 okt 2017 11:49

Daarom zul je ook nooit sliders, EBB's of track ends met een bereik van minder dan 1/2" zien, want dat is het absolute minimum (tenzij je half links gaat gebruiken) om bij iedere tandwielcombinatie de ketting strak te kunnen krijgen. ;)

Maar als het bereik weinig meer dan die 12,5 mm is kan het prima gebeuren dat je met een helemaal nieuwe ketting de EBB bijna helemaal vooraan moet zetten, zodanig dat hij na wat slijtage niet meer verder naar voren kan, en je na een tijdje dus de ketting in moet inkorten en de EBB bijna helemaal achteraan moet zetten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 20 okt 2017 13:36

Het is "weinig meer": 7 mm in beide richtingen, 14 totaal, maar 1,5 meer.
Ik vind het een ambetant iets en een ketting rekt net vlugger uit in het begin.
Zo een nieuwe ketting erop, we zijn weer goed voor zoveel tijd, maar enkele weken later mag ze er al weer af om er twee schakels uit te nemen. Een rot iets, dat me had moeten worden gezegd zodra de tand aantallen bekend waren. Ik hoorde het pas toen ie gereed stond voor afhalen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 okt 2017 14:05

scepticus schreef: 20 okt 2017 11:49

Maar als het bereik weinig meer dan die 12,5 mm is kan het prima gebeuren dat je met een helemaal nieuwe ketting de EBB bijna helemaal vooraan moet zetten, zodanig dat hij na wat slijtage niet meer verder naar voren kan, en je na een tijdje dus de ketting in moet inkorten en de EBB bijna helemaal achteraan moet zetten.
Het ging me om de waanzinnige mededeling van enkele schakels uitnemen na 1000 km...
Na een tijdje , maar niet na 1000 km met de tankketting, de verlenging van een degelijke ketting schat ik op 1% na minimaal 10000 km, dat geeft ruwweg een verlenging van < 1,5 mm na 1000 km en dus een EBB verplaatsing van < 1 mm.
ALS de EBB 14 mm verstelbereik heeft (dat is > 1/2", daar is zeer waarschijnlijk over nagedacht.....) kan de trapas altijd zo gezet worden dat hij aan het begin staat van het verstelbereik en hoeft de ketting nooit ingekort worden tijdens de technische levensduur.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 okt 2017 14:26

In de eerste paar honderd km 'rekt' de ketting juist sneller.

14mm verstelbereik is inderdaad genoeg om met iedere tandwielcombinatie de ketting strak te kunnen krijgen, maar dat je m altijd zo kunt zetten dat je gedurende de hele levensduur de ketting nooit hoeft in te korten is niet waar.
Denk bv aan het scenario waarin je met een nieuwe ketting de ebb 11,5mm naar voren moet zetten (waarbij je achterste stand definieert als 0), dan kan ie nog maar 5mm verlengen voor je moet gaan ponsen.

Dit is gewoon een bekende quirk van een EBB, je kunt wel frame bouwen met een groter EBB met groter verstelbereik maar dat heeft ook weer allerlei andere nadelen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie