Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Wielen voor werkpaarden

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 jul 2017 10:16

Je hebt werkpaarden en je hebt sierpaarden.

Mijn singlespeed is een werkpaard, ik rijd er iedere dag mee naar mijn werk.
Er zit een ketting op van 15 euro, en een singlespeed tandwiel van 15 euro. In de winter pleur ik er een dikke laat vette olie op, en die haal ik er nooit meer af, ik giet er alleen meer vet over.
In de zomer vervang ik tandwiel en ketting en dat is ongeveer al het onderhoud wat ik er aan pleeg.

Na een regenrit gaat hij ongewassen de berging in, en de volgende dag gaat hij nog steeds ongewassen de regen weer in.

Hij is nu vijf jaar oud, en hij doet het nog goed, alleen beginnen de lagers en de remvlakken van de wielen op te raken.
Bovendien vind ik de kleur van de wielen niet zo mooi (beige, want klassieke look en in in de praktijk dus grijs).

Nu is mijn vraag: welke singlespeed wielsets zijn geschikt (of het minst ongeschikt) voor dit dagelijks misbruik?
Ik zie bijvoorbeeld dit soort sets voor weinig:
https://singlespeedparts.nl/6ku-wielset ... dgear.html
Zijn die binnen de kortste keren verrot, of kunnen ze wel tegen een stootje?
Hebben jullie goede ervaring met andere betaalbare wielsets?

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 26 jul 2017 12:17

Nee dan moet je niet zulke wielen kopen. Ik zou kijken, als ik jou was, naar goede naven icm stevige velgen. Zelf heb ik (zware) Velocity B43 velgen op m'n trickbike icm BLB hubs https://www.bricklanebikes.co.uk/blb-tr ... -hub-black. Lopen al jaren dikke prima, moeilijk kapot te krijgen.

Nu zijn de B43's niet verkrijgbaar met remrand. Dan zou je kunnen kijken naar H+Son SL42 velgen. Vergelijkbaar qua stevigheid, ietsje lichter.
If it's not fixed, it's broken.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 jul 2017 13:03

zoiets dan?
https://www.santafixie.nl/700c-hplus-so ... woEALw_wcB#

Valt me wel op dat de lagers bij dit soort naven niet zijn afgedekt; dat is bij mijn huidige naven ook het geval, maar in al mijn racefiets naven zit er een kapje over om te beshermen tegen vuil.

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 26 jul 2017 13:16

vermeulen schreef: 26 jul 2017 13:03 zoiets dan?
https://www.santafixie.nl/700c-hplus-so ... woEALw_wcB#

Valt me wel op dat de lagers bij dit soort naven niet zijn afgedekt; dat is bij mijn huidige naven ook het geval, maar in al mijn racefiets naven zit er een kapje over om te beshermen tegen vuil.
Klopt. Op de baan ;) is dat ook niet nodig. Je zou ook nog H+Son Archetypes kunnen bekijken. :)
If it's not fixed, it's broken.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 26 jul 2017 19:17

Tjebakka schreef: 26 jul 2017 13:16
vermeulen schreef: 26 jul 2017 13:03 zoiets dan?
https://www.santafixie.nl/700c-hplus-so ... woEALw_wcB#

Valt me wel op dat de lagers bij dit soort naven niet zijn afgedekt; dat is bij mijn huidige naven ook het geval, maar in al mijn racefiets naven zit er een kapje over om te beshermen tegen vuil.
Klopt. Op de baan ;) is dat ook niet nodig. Je zou ook nog H+Son Archetypes kunnen bekijken. :)
+1

Die Archetypes lijken wat beter bestand tegen hardcore gebruik door de wat dikkere remvlakken.

Kwa velgen lijkt halfhoog, wat zwaarder de keuze, samen met industrie gelagerde baan naven. Goed afgedichte baan cup-cone naven zullen er wel niet zijn?

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 27 jul 2017 21:56

vermeulen schreef: 26 jul 2017 13:03 zoiets dan?
https://www.santafixie.nl/700c-hplus-so ... woEALw_wcB#

Valt me wel op dat de lagers bij dit soort naven niet zijn afgedekt; dat is bij mijn huidige naven ook het geval, maar in al mijn racefiets naven zit er een kapje over om te beshermen tegen vuil.
Die lagers hebben inderdaad al een afdichting van zichzelf (rode ringetje) en kunnen heel wat weer en wind hebben. De optie bij Santa Fixie om te kiezen voor de Ridea naven i.p.v. de BLB's kan ik ook van harte aan bevelen... Sommige naven van Miche kunnen wel ok zijn, maar de goedkopere modellen zou ik links laten liggen.

Ik rijd sinds eind januari ook bijna dagelijks met woon-werk verkeer op mijn 2e hands fixie... Standaard wielen van de Felt waren bij aanschaf ongebruikt geweest, maar na ruim 1 1/2 wintermaand (met pekel en regen) er buiten mee te hebben gereden waren ze zo gaar als wat... Slechte goedkope afdichtingen...

Nu rijd ik met onderstaande wielen. Ridea naven met H Plusson The Hydra velgen.

Afbeelding

Weliswaar met H Plusson The Hydra velgen zonder remrand. H Plusson Archetype velgen met remrand zijn kwalitatief net zo goed, maar iets wel een fractie smaller inwendig.

Maar inmiddels hebben mijn Ridea track naven sinds 22 april al probleemloos ruim 1600km gedraaid... Misschien dat de DT Swiss 370 track naven nog een optie zijn. Verder zijn goede cup conus track naven schaars. Dura-ace heeft ook goede track naven, volgens mij met cup conus. Maar die zijn erg duur...

Overigens heb ik mijn wielset wel door een betere wielbouwer laten bouwen en kwamen niet van een webshop... Maar zie dat Santa Fixie mijn wielenset ook verkoopt voor een lagere prijs, maar waarschijnlijk dan niet met DT Swiss Revolution spaken in het voorwiel...

Verder zijn 28mm bandjes voor woon-werk verkeer best fijn... Dus als je een wielset met die H Plusson Archetype gaat scoren, zou ik zeker eens een 28mm bandje proberen, mits het natuurlijk past in je frame...

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 31 jul 2017 17:45

Suntoro schreef: 27 jul 2017 21:56
vermeulen schreef: 26 jul 2017 13:03 zoiets dan?
https://www.santafixie.nl/700c-hplus-so ... woEALw_wcB#

Valt me wel op dat de lagers bij dit soort naven niet zijn afgedekt; dat is bij mijn huidige naven ook het geval, maar in al mijn racefiets naven zit er een kapje over om te beshermen tegen vuil.
Die lagers hebben inderdaad al een afdichting van zichzelf (rode ringetje) en kunnen heel wat weer en wind hebben. De optie bij Santa Fixie om te kiezen voor de Ridea naven i.p.v. de BLB's kan ik ook van harte aan bevelen... Sommige naven van Miche kunnen wel ok zijn, maar de goedkopere modellen zou ik links laten liggen.

Ik rijd sinds eind januari ook bijna dagelijks met woon-werk verkeer op mijn 2e hands fixie... Standaard wielen van de Felt waren bij aanschaf ongebruikt geweest, maar na ruim 1 1/2 wintermaand (met pekel en regen) er buiten mee te hebben gereden waren ze zo gaar als wat... Slechte goedkope afdichtingen...

Nu rijd ik met onderstaande wielen. Ridea naven met H Plusson The Hydra velgen.

Afbeelding

Weliswaar met H Plusson The Hydra velgen zonder remrand. H Plusson Archetype velgen met remrand zijn kwalitatief net zo goed, maar iets wel een fractie smaller inwendig.

Maar inmiddels hebben mijn Ridea track naven sinds 22 april al probleemloos ruim 1600km gedraaid... Misschien dat de DT Swiss 370 track naven nog een optie zijn. Verder zijn goede cup conus track naven schaars. Dura-ace heeft ook goede track naven, volgens mij met cup conus. Maar die zijn erg duur...

Overigens heb ik mijn wielset wel door een betere wielbouwer laten bouwen en kwamen niet van een webshop... Maar zie dat Santa Fixie mijn wielenset ook verkoopt voor een lagere prijs, maar waarschijnlijk dan niet met DT Swiss Revolution spaken in het voorwiel...

Verder zijn 28mm bandjes voor woon-werk verkeer best fijn... Dus als je een wielset met die H Plusson Archetype gaat scoren, zou ik zeker eens een 28mm bandje proberen, mits het natuurlijk past in je frame...
Bedankt voor de tips!
Ik denk alleen dat handgespaakt een beetje duur gaat uitvallen, en dan word het weer zonde om hem in een fietsenrek te zetten, en dan moet ik weer een N+1 voor als ik een keer met de trein moet.
Maar ik kan wel een keer een offerte vragen!
Misschien is het ook wel rendabel om mijn huidige wielen te laten oplappen met een nieuwe velg en nieuwe lagertjes.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 31 jul 2017 19:00

Je hoeft niet perse handgespaakt te gaan hoor... Ik bedoelde meer dat die BLB naven en Ridea naven beter bestand tegen de weersomstandigheden buiten de deur. Ook kun je de lagers daarvan makkelijk vervangen voor wellicht nog iets als ze te snel slijten... Maar denk dat een goed naaf belangrijker is dan de velg (al is een goede velg ook prettig natuurlijk). Maar idd, ook bij Santa Fixie betreft het alleen het achterwiel in je link, komt natuurlijk ook nog een voorwiel bij. Wellicht iets minder duur, maar veel goedkoper zal die ook niet zijn.

Misschien dat je ergens een Mavic Ellipse setje kunt scoren voor niet teveel. Daarin zitten ook industrielagers... Maar lees ik overigens goed dat er in je huidige wielen ook industrielagers zitten, want dan kun je die zeker door iets betere lagers vervangen. Dat heb ik onlangs ook weer bij mijn racefiets gedaan... Overigens als je lagers na 5 jaar pas slecht worden, dan zijn je naven best goed. En zou ik zeker eerst eens de lagers vervangen. Verder zou ik een fiets waar je niet vanaf wilt zeker niet op het station in de stalling zetten, indien het geen bewaakte stalling is.

Mijn fixie is voor woon-werk, maar zet hem zeker wel op slot op mijn werk met een U-slot, die ik daar gewoon heb hangen... Terwijl 2 collega's op werk gewoon hun racefiets zonder slot in de fietsenstalling zetten. Maargoed dat moeten zij weten... Overigens heb ik mijn wielen allang terugverdiend, door dit jaar amper met de auto naar mijn werk te zijn gegaan, en toch 140 euro/maand aan reiskostenvergoeding te mogen ontvangen.... ;) Eerlijk gezegd valt het me mee hoe vaak het 's morgens regent, want naar huis boeit het me niet zoveel of het droog is of regent... :lol:

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 07 aug 2017 17:24

https://www.santafixie.nl/fixie-wielen- ... enset.html#

Wat vinden jullie van deze? Zijn wel erg goedkoop, maar wel met afdichting voor de lagers....
En DP18 velgen, is dat het zelfde als rigida DP18? Daar heb ik wel goede ervaringen mee.

of deze:
https://singlespeedparts.nl/shroom-clas ... elset.html
Cap and cone, hopelijk net zo iets als cup and cone...

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 07 aug 2017 17:58

Die eerste set is wel bijzonder zwaar, 2,65 kilo bij een interne breedte van 14mm.... Daar gaat iig een 28mm bandje niet fijn op vallen.

Die 2e doet het qua gewicht iig een stuk beter, bijna 900 gram lichter. Helaas staat de interne breedte er hier niet bij.

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 09 aug 2017 19:51

Ik gebruik mijn fiets op ongeveer dezelfde wijze en rij met een surly naaf (zie google: surly fixed hub) en 32-spaaks DP18 velgen. Een stevig wiel en met wat rondzoeken niet heel duur. Je kunt zo'n wiel ook prima zelf spaken als je een beetje geduld en handigheid hebt.

Plaats reactie