Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Merida Fixie

pokervriend
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:51

pokervriend 19 jul 2017 10:58

Hoi,

hoewel de hype al wel voorbij is, lijkt het mij een leuk project om van mijn oude Merida fiets een soort Fixie te maken. Ik hoef alleen geen doortrapper en denk dus dat ik het tandwiel achter niet vast ga zetten. Nu ga ik alleen vervangen wat nodig is en heb de uitdaging het onder de €150 te houden. Ik heb de benodigde onderdelen besteld en verwacht dat het meeste wel gaat lukken. Enige zorg die ik heb is hoe ik de tandwielen goed uit ga lijnen. Ik kon hier niet echt een goede instructie van vinden en vandaar mijn vraag. Ik hergebruik het tandwiel voor, maar hoe zit dit met het achterwiel? Wat moet ik aanschaffen? Kan ik gewoon 1 tandwiel uit de cassette halen en dan spacers plaatsen?

Tweede vraag die ik heb is dat ik twijfel of/hoe ik de fiets het best kan spuiten. Ik ben best wel precies en wil het zo goed mogelijk doen, zonder dat ik hem moet laten poedercoaten of iets dergelijks. Wat geeft in jullie ervaring het beste resultaat? Eerst schuren, dan primer, dan schuren, dan heel veel dunne lagen lak en dan nog blanke lak erover?

Wellicht niet heel duidelijk, dus als jullie aanvullende vragen hebben, laat het weten!
Bijlagen
IMG_20170712_123944.jpg

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 jul 2017 06:46

Een singlespeed dus. De tandwielen achter is geen cassette, maar een schroefpignon. Je hebt dus schroefdraad op de naaf. Daarvoor koop je een losse enkele schroefpignon van de gewenste grootte (m-gineering.nl) en de kettinglijn moet je dan middels de lengte van de trapas regelen. Koop niet die Indiase prullen. Shimano maakt kwaliteit. Hopelijk krijg je de oude er nog af. Gebruik royaal montagepasta of vet bij de montage. Trapas noodzakelijk in een korte maat, vaak 103mm naar mijn ervaring. Shimano heeft die niet, maar veel andere merken, zoals Sunrace, wel.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 20 jul 2017 08:57

Een frame laten poedercoaten is niet zo duur. en geeft absoluut het beste (en sterkste) resultaat! Als je toch besluit om zelf te spuiten, goed schuren, van een afstandje spuiten frame ophangen helpt, het fijnste is het om een compressortje te gebruiken, maar met een spuitbus gaat het op zich ook wel maar zlef vind ik dat wat minder fijn. begin naast het object met spuiten en beweeg dan vloeiend heen en weer. Eerst een heel dun "pik" laagje. en dan later de volgende lagen. verder heb je geduld nodig, steeds een klein laagje erbij om druipers of te dikke lagen die later niet drogen of barsten te voorkomen. zo heb ik het ooit eens van een autospuiter geleerd. blank aflakken is zeker aan te bevelen.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 jul 2017 12:49

Een poedercoat van frame en vork kostte 3 jaar geleden al €150,- ex btw. Giessen Heerlen.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 20 jul 2017 16:34

ok. ik heb wel prijzen gezien van om en nabij de 70 euro. maar het is natuurlijk wel zo dat als je probeert om onder de 150 euro te blijven dat ook al snel te veel is.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

pokervriend
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:51

pokervriend 20 jul 2017 18:52

Ik ga niet poedercoaten omdat dit sowieso niet past binnen budget en ik het leuk vind om zelf de fiets te spuiten. Alleen wil ik dan dus wel het beste resultaat hebben, ook al kost het me veel tijd


Ik hergebruik overigens gewoon de crank en tandwiel voor hoor. Ik begrijp dat ik dan een schroefpignon achter nodig heb. Moet er dan nog iets van spacers tussen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 jul 2017 19:02

Spacers? Hoe stel je je dat voor? Ik denk dat je nog denkt in termen van (de tandwielen van) een cassette. Haal die schroefpignon eens los, dan weet je waar het over gaat, of zoek een youtube filmpje erover. Bij een singlespeed wordt vaak gekozen voor een 46t voorblad. Kettinglijn regel je in deze opzet vooraan. Afhankelijk van je capaciteiten een pignon van 18, 20 of 22t. Het is van belang om een vlak tandwiel vooraan te hebben, teneinde vooraf de kettinglijn te berekenen en dus om bij het ss freewheel te kiezen voor een type passend voor 3/32" ketting.
Laatst gewijzigd door klimmer op 20 jul 2017 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 jul 2017 19:08

depoldertoerist schreef: 20 jul 2017 16:34 ok. ik heb wel prijzen gezien van om en nabij de 70 euro.
Omdat ik regelmatig poedercoating benut ben ik benieuwd naar wie (en waar) dat voor ±€70 doet. Is dat inclusief stralen en incl primer laag en frame èn vork. Worden alle schroefdraden afgesloten of moet je dat zelf doen, enz?

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 21 jul 2017 10:49

@ klimmer: https://www.gerritsen-coatings.nl/bromf ... otorframes. 70 euro zal wel met veel zelf doen zijn. mss heb je er iets aan. Ik heb daar geen ervaring overigens. Omdat ik mijn vorige singlspeed zelf had gespoten maar achterf vond dat ie daarmee toch te kwetsbaar was ben ik gaan zoeken naar alternatief. Ik ben er meer tegengekomen rond deze range. uiteindelijk geen gebruik van gemaakt want heb toen een frame gekocht bij Santa fixie.

En dat is een mooi bruggetje voor @pokervriend. want zij hebben best aardige how to do it filmpjes.

ik sluit me voor wat betreft de kettinglijn aan bij Klimmer. onderschat dat stukje niet!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

pokervriend
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:51

pokervriend 22 jul 2017 10:20

klimmer schreef: 20 jul 2017 19:02 Spacers? Hoe stel je je dat voor? Ik denk dat je nog denkt in termen van (de tandwielen van) een cassette. Haal die schroefpignon eens los, dan weet je waar het over gaat, of zoek een youtube filmpje erover. Bij een singlespeed wordt vaak gekozen voor een 46t voorblad. Kettinglijn regel je in deze opzet vooraan. Afhankelijk van je capaciteiten een pignon van 18, 20 of 22t. Het is van belang om een vlak tandwiel vooraan te hebben, teneinde vooraf de kettinglijn te berekenen en dus om bij het ss freewheel te kiezen voor een type passend voor 3/32" ketting.
Ik ga hem straks losmaken, dan zal het wel voor zich spreken. In elk geval een duidelijke uitleg van je, dank je wel! Ik zat zelf te denken aan 52 voor en dan 19 of 20 achter. Dan zit ik op 2,73 of 2,6 en dat lijkt mij wel een prettig verzet. Bovendien kan ik dan onderstaande hergebruiken. De tandwielen zijn namelijk nog in prima staat.
Bijlagen
IMG_20170722_101125.jpg

pokervriend
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:51

pokervriend 22 jul 2017 11:24

Over mijn tweede vraag, het spuiten;

Ik lees dat de een met afbijt het hele frame kaal maakt, maar dat de ander vooral veel opschuurt voordat ze verder gaan.. Nu is de kleur die ik ga gebruiken redelijk overeenkomend met de oorspronkelijke kleur. Raden jullie mij dan aan met afbijt toch zoveel mogelijk verf eraf te halen, of voldoet goed schuren?

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 24 jul 2017 11:44

schuurpapier heeft mijn voorkeur. mijn ervaring is dat je met afbijt toch niet alles wegkrijt. en zeker niet daar waar stickers zitten.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Plaats reactie