Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Unknown Singularity of Pure Keirin Pro?

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 06 jul 2017 21:38

Hallo!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooi (dikke buizen) baan of trackframe om op te bouwen, die ik ook daadwerkelijk alleen op de baan wil gaan gebruiken ( ca. 1x per week) en ik ben die huurfietsjes zat.

Ik fiets voornamelijk op de weg, de baan is puur voor afwisseling! Ik ben daarom niet op zoek naar een top frame, maar ik vind een frame met dunne buizen 3x niks.... Ik ben een klein van stuk, het frame/fiets krijgt niet veel te lijden :-) ( qua gewicht en kracht) ;)


Al zoekende op het internet kwam ik deze tegen, erg mooi! Unknown Singularity Track.

https://www.unknownbikes.eu/product-pag ... -gear-bike

De andere waar mijn oog op is gevallen, ook mooi, is de Pure Keirin Pro frameset, deze;

https://singlespeedparts.nl/pure-fix-ke ... meset.html

Mijn vraag is of deze wel geschikt zijn voor de baan? want veel vd baan of track frames worden verkocht onder de noemer fixie of single speed. Beiden zijn in dezelfde prijsklasse en geen alledaagse verschijningen, vind ik ook wel leuk...

Alle tips en adviezen, ervaringen zijn welkom! :winkthumb:

Ik hoor het graag en alvast dank! Mvg. Lucile

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 07 jul 2017 00:19

Het verschil tussen een baan of fixie fiets is inderdaad niet altijd even gemakkelijk te verklaren. Ik heb afgelopen zondag mee gedaan met in Men's B bij de Ronde van Kralingen met mijn Felt TK3 baanfiets. Eigenlijk reed iedereen daar op een baanfiets tijdens de NLCrit series, op straat dus. Helaas zelf wel gecrashed en uitgevallen.

Straat specifieke wedstrijd fixies zijn er maar beperkt, dus het merendeel van de racefixies is eigenlijk gewoon een baanfiets volgens mij. De echt "goedkope" fixies met een recht stuur en rem zullen wel andere geometrie hebben dan de baan fixies. Maar bijvoorbeeld Aventon zie je ook overal. Baan, street en in crits. Die hebben ook nog betaalbare frames/fietsen.

The Pure kun je nog geheel naar wens op bouwen zo de te zien. (of gaat het om een complete?) De Unknown niet. Nadeel van de Unknown is ook het crankstel met een BCD van 130mm. Standaard op de baan is een BCD van 144mm waarin veel keuzes is voor andere tandbladen, al is er wel een beetje keuze in 130mm tandbladen. In ieder geval is die 1/8" ketting wel goed qua breedte, zeker voor de baan. Geen smalle ketting 3/32" en/of tandbladen nemen. Heb onlangs nog 2 Pure frames in mijn handen gehad en ze zien er best goed uit. Maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe een baanfiets niet zou moeten aanvoelen qua rijeigenschappen. Heb alleen ervaring met een huurfiets in Alkmaar en mijn Felt TK3. En met mijn Felt TK3 rijd ik juist op straat, welke gelijk goed voelde. Hij wil gewoon rechtdoor, maar rechstaf is ook geen probleem... :lol: Wil hem ook nog wel eens een keertje op baan gaan proberen met schone bandjes.

Overigens als je op de Pure site kijkt, komt er gelijk zo'n pop-up om mee te chatten als je vragen hebt. Dus je kan daar ook eens je vraag stellen. Denk dat ze je wel een eerlijk antwoord zullen geven.

Ik zou ook eens naar een baantraining gaan en wat praten met wat deelnemers daar. Maar denk dat je met zowel het Unknown als met het Pure frame wel uit de voeten kunt om te beginnen op de baan, mits de bracket maar hoog genoeg zit. Maar volgens mij is dat altijd wel zo, want op straat wil je ook gewoon in scherpe bochten kunnen meetrappen

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 07 jul 2017 12:36

Als ik kijk naar die Pure fix Keirin wordt de balhoofdshoek bij kleine maten wel erg klein. Het lijkt mij dat dit niet heel wenselijk is op de baan, maar dat het voor straatgebruik wel wenselijk is om de teen-overlap te beperken.

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 08 jul 2017 22:57

@baron062: Bedankt! ik had daar zelf nog niet echt op gelet...

https://www.unknownbikes.eu/product-pag ... gear-frame

@ Suntoro; Bedankt voor alle bruikbare/goede info!, daar kan ik zekers wel wat mee... !!

Ik ga er ook vanuit dat ik wel met een vd deze 2 frames uit de voeten kan, Mijn voorkeur gaat uit naar de Unknown en dan zelf opbouwen, ( frameset is los te koop!) maar met een andere crank/BCD ( goede tip !)
Volgens mij moet ik er ook op letten welke lengte cranks ik ga monteren, 160 of 165mm? is daar ook een "regel" voor ? ( ik ben 1.65 cm met bbl van 79 cm)

Nog meer tips/advies? , ik hoor/lees het wederom erg graag...

Alvast dank!!! mvg. Lucile

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jul 2017 01:50

Wel verschrikkelijk afgewerkt en erg extreem steile hoeken.

Mijn voorkeur zou denk ik uit gaan naar een Dolan TC1
Campagnolo Ultra Dork

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 09 jul 2017 19:15

Nu is mijn ervaring op de baan erg beperkt, (alleen een merkloze huurfiets in Alkmaar, die goed zat er reed). Maar zoals ik al zei weet ik eigenlijk ook niet wat goed is op de baan... De Pures zijn dus wat flauw qua balhoofdhoek, terwijl de Unknows juist weer stijl zijn. Mijn Felt hangt er tussen en de Dolans volgens mij ook. Van de Dolans heb ik er ook een paar zien rijden tijdens de NLCrit series op de weg. Met die flauwere balhoofdhoek zal die fiets juist ook wel erg prettig op straat rijden. De balhoofdhoek van mijn Felt TK3 is ook best steil, steiler dan de Dolan TC1. Alleen in langzame hele scherpe bochten raken mijn tenen mijn voorwiele. Op de baan zal dat sowieso nooit een issue zijn, maar ook tijdens mijn straat criterium heb ik daar geen last van gehad...

Wel heb ik het idee dat ik met mijn Felt TK3 ook goed op de baan mee uit de voeten zal kunnen.

Met een Dolan frame weet je wel zeker dat je goed zit, zelfde geld natuurlijk voor de meeste baanframes van de "bekende" merken...

Met 165mm cranks zul je naar mijn idee prima zitten. Je hebt redelijk lange benen omdat je een vrouw bent. 160mm zou ik niet doen, tenzij je op je gewone fiets al met 165mm cranks rijdt... Dan zal het snel wennen. Normale racefiets en mtb rijd ik met 170 cranks, mijn fixie met 165mm cranks... Op de baan zal dat ook prima werken, mits je een echt baanframe hebt en de bottom bracket op de juiste plaats zit.

Verder zijn er ook wel dingen die je snel ook belangrijk zult vinden, zoals wielen. Alles bij elkaar met alles los aanschaffen zal het flink oplopen qua bedrag wat je fiets gaat kosten. Misschien toch voordeliger iets 2e hands of in de aanbieding aan te schaffen. Standaard wielen zijn niet altijd je van het bij sommige modellen, al is het op de baan natuurlijk wel altijd schoon en krijgen je wielen het minder te verduren.

Ook zou ik eens naar je vertandingen kijken en kijken waar andere beginners mee beginnen op de baan. Wat ik zelf handig vind zijn de Miche adapters, waarmee je snel je achterkransje kunt wisselen. Een tandwiel met schroefdraad zijn zich uiteindelijk zo vast dat je die er haast niet meer afkrijgt mocht je het tandwiel ooit willen wisselen.

Afbeelding

Kwam deze kleine ook een keertje tegen. Ze hebben hem nog steeds, maar hij ziet er niet zo mooi uit met die decals... Zonde dat er geen Bianchi meer op staat...https://www.futurumshop.nl/wilier-pista ... ke-s.phtml

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 12 jul 2017 11:35

@suntoro: Wederom bedankt! ik ben ondertussen ook naar het kijken naar een complete 2e hands fiets, ook al is het aanbod klein voor de kleinere maatjes. Ik kijk dan vooral naar de lengte vd toptube als ik eerlijk ben, die bevalt mij prima ( zelfde maat als wegfiets)

Gisteren weer op het huurfietsje de baan op geweest ( Koga Senko 53 cm) en qua maat bevalt die wel goed (tt 52cm) , de rest is hopeloos ( rot zadel, veel gekraak en gepiep..) . De cranks zijn daarop 165 mm, prima lengte en ik raak alleen met de teentjes het wiel tijdens het opstappen/kort draaien. Op de baan zelf inderdaad geen enkel last van... dus die lengte kan ik wel aanhouden.

Bedankt voor de aanvullende tips, kan ik zeker wat mee, Thx!!

De jacht gaat verder...

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 16 jul 2017 00:42

Het blijft inderdaad lastig om 2e hands iets leuks te vinden in een kleine maat... Daar liep ik zelf ook tegenaan. Ondanks dat ik een prima fiets heb, kijk ik nog regelmatig op Marktplaats. Ik had misschien een beetje mazzel, maar heb er ook nog 475,- voor betaald... Nieuwprijs was 900,- euro, verkoper had hem gekocht voor 600,- (hoorde ik pas bij de betaling... :-) ) Zijn dochter had er een jaartje op gefietst, maar inmiddels reed die op een carbon baanfiets, maar de Felt zag er nog erg goed uit en de wielen waren niet gebruikt omdat ze met andere wielen hadden gereden...

Ondanks dat ik de prijs prima vond wat ik er voor had betaald, waren de standaard wielen niet echt geschikt voor buitengebruik. Vandaar dat ik na 2 maandjes knappe wielen heb laten bouwen met goede industrie lagers...

Voor de baan binnen zullen ook goedkope wielen het wel wat langer uithouden, maar toch zullen dit ook dingen zijn die je wil upgraden. En zullen diverse wielen van de bekende merken ook prima functioneren.

Maar als je alles nieuw wil kopen denk ik toch dat je al gauw aan 800,- tot 1000,- euro vastzit. En zullen nog wel wat kosten bijkomen voor tandwielen etc. Eigenlijk ziet zo'n Koga Senko er best goed, maar die zwarte versie is best aan de prijs...

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 18 jul 2017 18:10

@Suntoro, bedankt voor het meedenken en alle tips zover! Het vinden van een kleine ( goede/mooie) maat baanfiets is inderdaad niet eenvoudig. Maar de aanhouder wint....

Ik heb uiteindelijk toch maar gekozen voor een goede 2e hands baanfiets. Een frame opbouwen is uiteindelijk duurder en een goedkopere nieuwe fiets heeft ook weer upgrades nodig ( oa. smaller stuur en kortere stuurpen, zadeltje etc..)

Na heel wat "gegoogle" en geduld kwam ik uit eindelijk een Ridley Oval ( 50 cm./ tt 52 cm) tegen ( zilver/zwart met witte details). Afgemonteerd met Miche Primato, 165 mm cranks en juiste verzet .Hij stond helaas wel in Belgíe maar het was de reis wel waard, want de fiets zag er inderdaad erg goed uit en na een kleine poetsbeurt is de fiets echt als nieuw! Er moeten nog nieuwe bandjes om, smaller stuurtje en kortere stuurpen op, maar voor ca. 400 euro ben ik nu klaar! Volgens mij ook een hele goede deal/vondst!

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 18 jul 2017 22:03

:winkthumb: Lijkt me een prima vondst en goed om mee te beginnen. Verbeteringen op onderdelen kun altijd later alsnog ooit eens doen... Soms moet je inderdaad een stukje rijden... Heb mijn fiets overigens ook uit Enschede, terwijl ik in Dordrecht woon... :roll: Maar heb toen in Apeldoorn afgesproken om de fiets toen over te nemen...

Ik heb overigens een 40cm stuurtje van Deda op mijn fiets. Foute aanschaf voor mijn racefiets, want was 2cm smaller dan mijn oude 40cm FSA stuurtje.... Maar wilde een stuur met minder drop op mijn racefiets....

FSA meet de maat h.o.h. Deda, aan de buitenzijde... Dus onderzoek dat even voordat je een stuurtje aanschaft van een merk. Echter vind dat smalle Deda stuur op mijn fixie erg fijn en je kan iets meer Aero zitten.

Denk dat jij ook qua breedte zeker niet breder moet gaan dan 40cm. Dus bij Deda 40cm (of evt. 38cm bij FSA).

Veel plezier met je Ridley!... Misschien nog even een fotootje plaatsen voor de aankleding in je topic en nieuwsgierigen als ik... 8-)

Plaats reactie