Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Singlespeed: de voordelen van simplificatie

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 16 jul 2017 07:30

Karl66 schreef: 15 jul 2017 23:46 Nova, twee dingen om over na te denken, de eerste is het woord "stootlek" en het tweede is het nut van vet voor een ketting...
Over het eerste is reeds nagedacht.
Zie eerder in de draad.
Een stootlek komt door te weinig druk, daar is consensus over, allicht omdat de feitelijke definitie ervan reeds te weinig druk impliceert, waardoor sommige luitjes hier tegenspreken zelfs niet meer aandurven.

Er was hier een persoon die beweerde dat meer druk = grotere kans op lek.
Er was hier een andere persoon die door mijn antwoord tegen te spreken dat impliciet steunde.
Ik heb naast mijn ervaring en bedachte verklaring (band - intrusie object) een reeks artikels gelinkt (oa mijn bandenfabrikant Schwalbe) die stelden dat MINDER druk = grotere kans op lek. Er heerst eveneens een consensus over, dan wel gebaseerd op gepubliceerde ervaringen, wat nog een gaatje tot tegenspreken overlaat (haha) en dus zaten sommige luitjes hier af te geven op Google enz. :)

Over het nut van vet voor een ketting, is eveneens nagedacht. Daar is ook consensus over. Dat is zo juist als de zon schijnt op een zonnige dag in de zomer met bloemetjes en bijtjes.
Echter, soms is de wereld een wat minder leuke situatie, en is de keuze beperkt tot enkel minder leuke zaken. Zo ook hier.
Even wat realiteit: het vuil van een ketting die vuil is, zit niet netjes gesplitst in soorten materie. In de plaats zijn het klontertjes "vanalles", en moet je, om dat "vanalles" te scheiden, oplosmiddelen gebruiken voor elk soort materie. Water lost geen olie op, en dus doe ik wat zeep in water om de "afgedraaide" (haha) oude olie op te lossen.
Dit gaat immers over de fase "reinigen", herinner je?
En dan hebben we de fase "smeren". Nieuwe olie.
Dat doe ik, maar niet altijd, in bepaalde situaties kies ik ervoor om er wat mee te wachten. Als het bvb zo een week regen is, overal plassen en modder, dan ga ik voor de efficientste (lees: minste werk) keuze: ik smeer niet. De modder die er nog niet weer afgespoeld is door de regen spoel ik af. Weinig werk want geen plakkerige olie/modder klonters.
Bovendien heeft water ook wat smeer eigenschappen.
Bvb als ik in zulk weer merk dat mijn ketting veel knarst, dan stop ik even, en spoel ik er wat water uit mijn 15 liter (heehee!) drinkbus over. Het effect is direct.

Ik heb dit trouwens allemaal al gezegd in mijn ander boek hier, waar mijn schare fans ook van repliek werden gediend, en in plaats van de bal de figuurlijke man teveel begonnen te viseren, waardoor de gastheren die ons dit forum cadeau schonken genoopt werden tot het read-only maken van mijn boek.

Intussen werd ik ook in dit nieuw boek al 1 keer genoopt tot onze gastheren vragen tot vervriendelijking van de taal van iemand uit het oude boek die mee reisde naar het nieuwe.
Om de positieve sfeer erin te houden, om de dag, net zoals de zwaard-dag in het ringenverhaal, met bloemetjes en bijtjes te maken tot een zon-dag.

Niettemin dank ik u voor uw bijdrage!

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 16 jul 2017 07:35

gede schreef: 16 jul 2017 00:33
Nova schreef: 15 jul 2017 20:09
gede schreef: 15 jul 2017 17:29 Als-ie die straks regelmatig in een emmer met water en zeep gaat onderdompelen, is die ook zo versleten hoor.
Het is net omgekeerd, als ik de ketting NIET met water en zeep ontvet / van vuil ontdoe, dan is die zo versleten. Herhaling uit mijn boek "uit armoe naar singlespeed": water is een oplosmiddel voor vuil. Zeep is een oplosmiddel voor vet.
Wetenschap 101. Ook gekend door de poetsdiensten ter wereld. :)
De vraag nou is waarom u veinst (wat anders?) deze 101 niet te hebben zien passeren?
Opnieuw mis. U mag het vet juist niet oplossen. Hardleers ventje. Blijf jij maar lekker kettingen kapot rijden.
Ze rijden met water, of nieuw en rein vet juist lekkerder hoor, mijnheer.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 16 jul 2017 07:44

Dan zal ik maar even toevoegen dat ik je aanraad je toon te matigen, anders gaat ook dit topic op slot en komt er zeker geen derde.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 16 jul 2017 08:13

Mijnheer wast zijn ketting in water en zeep, gaat er vervolgens ook nog ongeölied mee rondrijden en als de ketting jankt van de pijn, ga je er thee overheen gieten. Op het vlak van materiaalmishandeling kan je het niet bonter maken. Maar ja, zelfinzicht en fouteninzicht blijkt een zeer moeilijk thema. Het zal wel aan de fietsenmakers en het materiaal op de markt liggen...

Dan wat het eindeloos geëmmer over de bandendruk betreft. Er is voor elke band een optimale druk. Ga je daar onder, dan verhoog je de kans op een stootlek doordat de binnenband geplet kan raken tussen de velg en het wegdek. Ga je daar boven, dan komt het oppervlak meer onder spanning en verhoog je de kans dat scherpe steentjes de band plaatselijk insnijden. Bovendien kan een oneffenheid in de weg ervoor zorgen dat de band wordt ingedrukt, waardoor de spanning nog verhoogt en dan kan je een klapband krijgen. Moeilijker dan dat is het niet en daar hebben we geen boek of moleculeredeneringen voor nodig.

Tot slot is dit een plek waar mensen hun liefde voor de fiets delen en er elkaar op de koop toe nog dankbaar voor zijn ook. U voldoet daar niet aan. U schijnt niet over de gave te beschikken om op gelijke voet en met respect met uw medemens om te gaan. In die zin heb ik er alle begrip voor wanneer het forumbeheer dit non-topic definitief zou sluiten.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 16 jul 2017 08:23

Keezx schreef: 15 jul 2017 15:36 TAV kettingen, ik zou eens kijken naar de Connex 1R8 , die is vernikkeld en wordt speiaal aanbevolen voor BMX/heavy duty transportfietsen....
Valt die ook tegen dan wordt het tijd voor een bromfietsketting....PS, Er zijn volledige inox kettingen, maar die zijn minder slijtvast dan de beste niet-inox kettingen omdat het austenitisch RVS is , dat kan niet gehard worden zoals ferritisch staal.
Er moet dus gekozen worden en ik zou zelf kiezen voor de beste niet-inox en dan goed vet houden.
Ik kan merken/types kettingen proberen zoveel ik wil, probleem is dat lessen dan duur zijn, niet in euro termen maar in miserie termen.
Ik prefereer dus eerder een merk/type voorgesteld door iemand die daadwerkelijk ervaren heeft dat de ketting beter (hier op vlak van zout resistentie) is.
Dus heeft u die ervaring met merk/type Connex 1R8?
Reklame-verkoop-peptalk zegt niks. Welintegendeel.
Kijk maar naar de KMC Z1RB, de peptalk zegt "met Rust Buster Technologie".
Te lezen is: verzinkt, en de zinklaag schilfert door de druk gewoon los van de rolletjes. De eerste dag al.
En toont tevens ook aan (reeds vermoed en intussen ook bevestigd) dat zelfs tests zaken over het hoofd kunnen zien, zoals de gelinkte corrosie test van 5 kettingen middels het leggen in een zoutoplossing. De Z1RB bleek de meest resistente te zijn, maar de zoutoplossing zet geen druk op de rolletjes enz - er is geen mechanische beweging, dus het zink blijft gewoon netjes zitten en beschermen tegen zout. De test wordt zo eerder misleidend dan richtinggevend.
Ik herinner me nog een dergelijke test, van regenvesten. Hoe gebeurde die "consumententest"? Ze kochten vesten en lieten iemand de vesten aandoen om er dan met de brandweerspuit over te gaan.
De vest die de persoon het meest droog liet, werd dan verklaard als de beste (wel ook mee op basis van de prijs). Een goedkope bleek de beste.
Wel, ik had die vest toen al eerder eens gekocht. De waterdichtheid kwam door een rubber lijkende aparte dunne binnenwand. Wel, na een maand was die verstorven. Hing los in flarden.

Er zijn buiten de keuze van beschermend materiaal dus nog mee-bepalende factoren.

Materialen (zoals inox) zijn massief.
Coatings (zoals nickel-plated) zijn een toplaag, die kan loskomen/afslijten. Dus zelfs al door ontoereikende hechting, dus heel de laag die in 1 keer, niet geleidelijk, los schilfert, zoals die Z1RB verzinkte.
Ik vind, zoals gezegd, de KMC Z1X INOX op vlak van sterkte (snelheid uitrekking) best goed. Ik merkte dat heel duidelijk, ik moest minder frequent mijn achterwiel verzetten.
Het vreemde is dat enkel de pinnetjes-asjes door zout (en wat nog - zie reservefiets in tuinhuis?) worden aangetast.
Mijn spaken zijn ook altijd van inox geweest. In winterweer weken hangen mijn wielen, net als mijn ketting, soms vol met sneeuw met zout in. Ketting 's avonds vol roestplekken, niks te zien aan de spaken.
Die KMC Z1X INOX, de plaatjes: niets van roest te zien. De rolletjes: evenmin. Enkel de asjes (de zichtbare/blootzittende uiteindjes althans). Dat is toch wat vreemd?
Het wijst erop dat dit kettingonderdeel, op een onbekend vlak, "anders" is dan de andere onderdelen. Zaken hebben een reden.
Waarom werd dit zo gekozen door KMC?
Zijn de asjes niet van hetzelfde materiaal?
Indien zo, waarom?
De aan asjes gestelde mechanische kunnen uiteraard anders zijn dan die aan de rolletjes/plaatjes.
Of verschilt dat zoveel?

Ik ga het hen gewoon eens vragen... :)

EDIT:
"About your bicycle chain Z1X INOX, my experience is that the pins are very quickly (matter of hours) corroded by salt (winter). The plates and rollers are not.
Any idea what can explain this?
Because, my experience with this chain is aside of this, good. It stretches alot less / is more durable than all others I used so far."
Mail gestuurd.
Laatst gewijzigd door Nova op 16 jul 2017 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 16 jul 2017 08:29

gede schreef: 16 jul 2017 08:13 Mijnheer wast zijn ketting in water en zeep, gaat er vervolgens ook nog ongeölied mee rondrijden en als de ketting jankt van de pijn, ga je er thee overheen gieten. Op het vlak van materiaalmishandeling kan je het niet bonter maken. Maar ja, zelfinzicht en fouteninzicht blijkt een zeer moeilijk thema. Het zal wel aan de fietsenmakers en het materiaal op de markt liggen...
"Jankt van de pijn."
Soap serie scenarios.
Het is net omgekeerd: water en zeep hielpen om het vuil eraf te krijgen.
De ketting stopt... met "janken" haha.
De fiets rijdt... gemakkelijker.
Ik had ook kunnen zeggen... de fiets rijdt als een zonnetje in huis.
Om het ook eens met soap-talk te doen. :)
gede schreef: 16 jul 2017 08:13 Dan wat het eindeloos geëmmer over de bandendruk betreft. Er is voor elke band een optimale druk. Ga je daar onder, dan verhoog je de kans op een stootlek doordat de binnenband geplet kan raken tussen de velg en het wegdek. Ga je daar boven, dan komt het oppervlak meer onder spanning en verhoog je de kans dat scherpe steentjes de band plaatselijk insnijden. Bovendien kan een oneffenheid in de weg ervoor zorgen dat de band wordt ingedrukt, waardoor de spanning nog verhoogt en dan kan je een klapband krijgen. Moeilijker dan dat is het niet en daar hebben we geen boek of moleculeredeneringen voor nodig.
Een oppervlak dat meer onder spanning staat, kan ook uw steentje weg doen spatten.
Klapbanden door te hoge druk, nooit gehad lol.
Zelfs niet met 40 kilo bagage over drempels die van "moeten" zijn (dank oe overheid).
Niet de band klapt, wel een spaak blijkt dan eerder de zwakste in de keten te zijn.
gede schreef: 16 jul 2017 08:13 Tot slot is dit een plek waar mensen hun liefde voor de fiets delen en er elkaar op de koop toe nog dankbaar voor zijn ook. U voldoet daar niet aan. U schijnt niet over de gave te beschikken om op gelijke voet en met respect met uw medemens om te gaan. In die zin heb ik er alle begrip voor wanneer het forumbeheer dit non-topic definitief zou sluiten.
Neem een spiegel.
Herhaal.

U zegt hier "Tot slot..."
Wel, byebye?
Ik verplichtte u niet om figuur te wezen in mijn boek hier, hoor.
U koos dat zelf, zelfs in mijn nieuw boek !!!!!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 16 jul 2017 09:21

Ok, dan houdt het hierbij op.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gesloten