Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Singlespeed: de voordelen van simplificatie

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 14 jul 2017 23:52

Nova schreef: 09 jul 2017 10:17
Alk81 schreef: 08 jul 2017 09:36 Nova, heb je al met bagage gereden en ervaren hoe het dan staat met de stabiliteit? Uit ervaring weet ik dat een fiets die zonder bagage nerveus kan aanvoelen ineens met bagage heerlijk stabiel kan aanvoelen.
Inzake dit nog eens: algemener gezien, stabiliteit kan op veel vlakken / niveaus worden geinterpreteerd, inclusief het "alles".
Neem de fiets, of tweewieler in het algemeen. Een stilstaande fiets is door zijn 2-dimensionale "steunen" (2 wielen) erg instabiel. Vrijwel onmogelijk om hem in een evenwicht te krijgen. Op de trappers duwen en aldus de fiets in beweging brengen, laat wel toe de fiets recht / in evenwicht te houden. Dat is omdat door die beweging en door het voorwiel te draaien een richting kunt "proberen", en "meten" wat het resultaat is van de draaiing. Dan weet je of je te weinig of te veel hebt gedraaid, en je kunt corrigeren, om te komen tot stabiliteit in de zin van een rechte koers. Echt recht natuurlijk niet want dat zou afwezigheid van "meetpunten" impliceren.

Om dezelfde reden is het ook gemakkelijker om een fiets met hoger zwaartepunt in evenwicht te houden - de massa moet meer afstand afleggen haaks op het kantel/scharnierpunt en inertie/traagheid is een verzet daartegen. Dat geeft dan meer tijd om te corrigeren dan bij een lager zwaartepunt.

En even algemeen, toevoegen van massa maakt ook stabieler, hoe groter de massa, hoe meer energie toevoeging (of absorptie, bvb door wrijving) nodig is om de beweging / snelheid van de massa te veranderen. De baan / wrijving blijft dezelfde, maar de fiets weegt zwaarder. Iemand die met zijn fiets tegen een kamion rijdt zal de beweging van de kamion nauwelijks beinvloeden. De kamion daarentegen zal de beweging van de fiets heel sterk beinvloeden.

Dit alles illustreert dat het noodzakelijk is om goed te weten over wat (en dat kunnen meerdere factoren zijn) stabiliteit gaat.
Een instabiliteitsgevoel hebben is een erg algemene uitspraak.
De oorzaak van het gevoel identificeren, wat precies instabiel is en waarom, daar gaat het over.
Soms kun je door uitsluiting een oorzaak isoleren.
Bvb een nieuwe fiets, het zal allicht niet een gesleten band zijn en niet de spaken/uitlijning. En ook niet een te lage druk.
Mijn geval is een nieuwe fiets. Zo worden (denk ik hier toch?) al veel oorzaken uitgesloten.
Eigenlijk moet ik nog proefrijden, om mijn instabiliteitsgevoel specifieker te kunnen maken.
Als ik terugdenk, dan denk ik dat de instabiliteit links/rechts gezwaai was. Niet van de koers / vooruitbeweging van de fiets, maar zijdelings tov de denkbeeldige lijn die de contactoppervlakken van de banden volgt. Een beetje als een omgekeerde klokslinger. Dat zou kunnen betekenen dat de banden (of whatever) een tekort aan "meetpunten" leverden waardoor de afwijkingen groter kon worden vooraleer gecorrigeerd te worden. Is dat iets dat kan worden verklaard door velgen te smal voor banden (of banden te breed voor velgen) ?
Wel, vandaag ben ik de fiets weest halen. Met de trein en dan 5-6 km tevoet. Je weet pas wat een fiets waard is als je eens tevoet een "stukje" traject doet dat je anders dagelijks met de fiets doet.
In plaats van direct naar huis te sjeezen, besloot ik om eens rond te toeren in de stad. Zoals anders, waarbij ik een aantal zaken afloop die okkazie spullen verkopen. Ik had een grote rugzak mee en wat bindmateriaal.

De dealer had nu 3.5 bar op de achterband gezet. De "zompigheid" zou daarmee weg moeten geweest zijn.
Niet dus. Precies hetzelfde.
Maar dus veel langer getest. Een 10 tal km mee rondgereden in de stad.
En beter kunnen kijken wat er precies mis is.
Gewoon gestaag rijden, al zittende - niet snel optrekken of afremmen (door tegen te duwen) is geen probleem. Ding is stabiel.
Maar recht op de trappers, bleek een hachelijk iets. Er kwam een soort slinger in, die voorwiel kort snel links-rechts deed "oscilleren", in de kadans van het trappen. Telkens ik al staande duwde, ging het voorwiel in de richting van de trapper warop ik duwde, Op den duur durfde ik niet meer rechtop te trappen.
Echter, een verandering later.
Ik ging enkele winkels binnen, kocht wat spullen, en stak ze in een zak die ik op het bagagerek achter vastbond. Een 5 tal kilo. Wel raad eens: die slinger bij rechtop trappen, was totaal weg. Het ging even stabiel als met mijn bestaande fietsen.
Thuisgekomen, en nog wat later, besloot ik om de bagage ervan te nemen en nog eens te gaan rijden.
En ziedaar: die gevaarlijke slingerneiging was er weer.

De conclusie is dat de ervaring van Alk81 ook voor mijn nieuwe Santos fiets geldt.
En nu dit eenmaal duidelijk is vastgesteld, kunnen verklaringen worden gezocht.
1 denkpiste is dat zonder bagage, de fiets gemakkelijker links/rechts te sturen is. "Gemakkelijker" zijnde dat je minder kracht nodig hebt om je lichaam / geheel met fiets van dwarsrichting (= haaks op de koers) te veranderen.
Bagage voegt een vaste massa toe, en dus meer massatraagheid. De extra massa moet in beweging worden gebracht / van bewegingsrichting worden veranderd. Die verzet zich daartegen, alzo het hogere stabiliteitsgevoel verklarende.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 14 jul 2017 23:58

gede schreef: 14 jul 2017 23:47 Hele dagen op 48x16 rondrijden, geweldig praktisch. Ik krijg meer en meer medelijden met u...

Nog 1 geweldige tip: dompel uw ketting niet meer in water en zeep.

Kijk een keertje naar de tour: je zal er zo goed als nooit een gebroken ketting zien en die kerels zetten 3 keer meer kracht dan u als rommelmarktafschuimer. Ikzelf heb 1 keer een gebroken ketting gehad in 100.000 km en dat lag aan mezelf. U onderhoudt u materiaal verkeerd. Punt.

En begin nu maar weer oneindig te lullen over stromannen of sprookjes.
Ik heb eergisteren, omdat ie veel schuurgeluiden maakte, mijn ketting in water en zeep "gedompeld".
Sindsdien rijdt ie als een fluister.

En zoals ook gezegd: mijn laatste kettingbreuk kwam door zoutaantasting van de pinnetjes van de KMC Z1X INOX ketting. Hij viel er gewoon af, zonder veel macht te zetten. Overrivettering was afgeoxideerd, en plaatje ging er gewoon af.
Eigenlijk is de enige / beste oplossing een kettingkast. Maar die zijn zogezegd niet beschikbaar voor 52 tanden.
En met die excenter aan de trapas vooraan, is dat dus nog lastiger.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 15 jul 2017 00:41

Nova schreef: 14 jul 2017 23:58
gede schreef: 14 jul 2017 23:47 Hele dagen op 48x16 rondrijden, geweldig praktisch. Ik krijg meer en meer medelijden met u...

Nog 1 geweldige tip: dompel uw ketting niet meer in water en zeep.

Kijk een keertje naar de tour: je zal er zo goed als nooit een gebroken ketting zien en die kerels zetten 3 keer meer kracht dan u als rommelmarktafschuimer. Ikzelf heb 1 keer een gebroken ketting gehad in 100.000 km en dat lag aan mezelf. U onderhoudt u materiaal verkeerd. Punt.

En begin nu maar weer oneindig te lullen over stromannen of sprookjes.
Ik heb eergisteren, omdat ie veel schuurgeluiden maakte, mijn ketting in water en zeep "gedompeld".
Sindsdien rijdt ie als een fluister.

En zoals ook gezegd: mijn laatste kettingbreuk kwam door zoutaantasting van de pinnetjes van de KMC Z1X INOX ketting. Hij viel er gewoon af, zonder veel macht te zetten. Overrivettering was afgeoxideerd, en plaatje ging er gewoon af.
Eigenlijk is de enige / beste oplossing een kettingkast. Maar die zijn zogezegd niet beschikbaar voor 52 tanden.
En met die excenter aan de trapas vooraan, is dat dus nog lastiger.
Wat u niet ziet, is dat u met water en zeep het vet tussen de scharnierpunten van de ketting verwijdert en dat is dodelijk voor een ketting. De slijtage gaat vanaf nu veel sneller. Aan mijn ketting komt NOOIT water om ze te reinigen. Maar goed, u wil blijkbaar van geen wijken weten...

Tegenwoordig kunnen ze alles in kunststof in 3D printen. Waarom kan er niemand een passende kettingkast ontwerpen? Het is vast wel mogelijk om ergens een sleufje te voorzien voor uw 'excenter'.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 jul 2017 08:21

Nova schreef: 14 jul 2017 22:21
Alk81 schreef: 10 jul 2017 16:42
Nova schreef: 09 jul 2017 18:46..nova verhaal..
antwoord
Nee.
Heb ik gelezen.
Heb ik ervaren.
Met meer druk doet de band steentjes / objecten wegspatten en met minder druk hebben steentjes / objecten meer kans om zich te nestelen in de band (=vastprikken, en zich uiteindelijk erdoor wurmen, inclusief de antilek).

En uw leesvoer is een algemene link, geen specifieke naar een artikel dat het omgekeerde beweert / uitlegt.
Poogt u nog eens.
Waarom?????
Waarom zou iemand nog een poging wagen om jou iets uit te leggen???

Dit hele topic (en het vorige) staat vol met pogingen om jou iets duidelijk te maken en je maakt er nul gebruik van. Nova overtuigen staat gelijk aan het trekken aan een dood paard. Verspilde tijd. Ik ben allang gestopt om hier moeite in te stoppen. Je zoekt het maar uit met je eigen stompzinnige onzin acties. Zo lang je niet gaat luisteren als je een vraag stelt maar domweg blijft vasthouden aan je eigen gelijk,..... open dan ook geen topic voor discussie!!
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jul 2017 08:30

't Is meer een soort quarantaine dit topic. Laat Nova lekker hier raaskallen, zodat de rest van het forum gevrijwaard blijft.

(Persoonlijk ben ik van mening dat Nova lekker een blog moet beginnen, en hier geen bitjes en bytejes moet verspillen, maar zolang zijn hersenspinsels zich beperken tot zijn eigen topics is de schade beperkt, toch?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jul 2017 10:32

Mijn voorspelling:
Hij begint binnen een week weer nieuwe topics omdat z'n nieuwe fiets dan is geleverd en hij niet tevreden is.
Eigenlijk is het een fascinerende figuur, iemand die in deze tijd enorme vrachten per fiets wil vervoeren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 15 jul 2017 12:25

@ Rob 74 Begin AUB niet over een PAARD !! ..we hebben al genoeg aan de FIETS ! :lol: :lol: :lol: :lol:

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 15 jul 2017 12:36

Nova schreef: 14 jul 2017 22:54 Dito scenario voor de kettingopspanning. De excenter. Ik vroeg of die evenveel rek kon compenseren als de sleuven van mijn huidige fietsen. Ging "geen probleem" zijn.
Wat later had hij het plots over een halve schakel, om de excenter zoveel mogelijk achteraan te krijgen zodat ie zoveel mogelijk verzetbaar is naar voren om rek te compenseren.
Nog wat later geen halve schakel meer, reden zogezegd omdat die niet in de "RustBuster" versie beschikbaar is en een ketting maar zo sterk is als zijn zwakste schakel.
Om hier specifiek nog toe te voegen: heb zoals gezegd gisteren de fiets weest afhaalchinezen en eergisteren geweest om enige zaken uitgelegd te krijgen, zoals dit opspannen van ketting via excenter.
En me gisterenavond pas gerealiseerd.
Om eerst te recapituleren: de ketting stond in de winkel eerst vrij los. Er wordt her en der aanbevolen om de ketting zodanig op te spannen dat die 1 cm op en neer kan. De dealer legde uit dat je dit op 4 punten moet checken (wat ik begrijp - ovale slijtage door afwisselend links rechts / beginnen duwen). Toen ik daar dus was en hij het me toonde, spande hij die te losse ketting op tot deze 1 cm norm (alles nieuw dus geen 4 punten check van doen).
En nu staat die excenter, de as ervan dus, quasi vooraan in die excentrische bewegingsruimte.
Anders gezegd: als ik de fiets gebruik, en de ketting uitrekt, moet ik quasi direct al een schakel wegnemen. Allicht daarom dat hij indertijd het begon te hebben over een halve schakel (ik had daar niet om gevraagd, ik wist toen niet eens dat zoiets bestond), om er nadien dus weer van af te zien.
Mogelijk had dat -1+1 met de tandenaantallen dezelfde reden. Eerst 48/16 dan 48/15 dan terug 48/16. Want als het tandwiel achteraan groter/kleiner is - meer/minder tanden telt, dan is je ketting ook langer/korter.
Met mijn huidige fietsen neemt de verkoper bij vervanging zoveel schakels weg als mogelijk, desnoods met 2 grotere rondelen voor om het achterwiel zo veel mogelijk naar voren te krijgen, opdat ik dan de max ruimte heb om kettinguitrekking te compenseren.
Met de nieuwe is het net omgekeerd, ik zit al quasi aan het eind, en moet nog beginnen "rekken"...

De vraag kan worden gesteld welk nut die excenter zo nog heeft?
Ik kan dan immers netzogoed met de uitrekking blijven rijden tot hij de lengte van een schakel gerokken is, en dan die schakel wegnemen.
Of zie ik hier iets over het hoofd?

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 15 jul 2017 12:41

53x11 schreef: 15 jul 2017 08:30 't Is meer een soort quarantaine dit topic. Laat Nova lekker hier raaskallen, zodat de rest van het forum gevrijwaard blijft.

(Persoonlijk ben ik van mening dat Nova lekker een blog moet beginnen, en hier geen bitjes en bytejes moet verspillen, maar zolang zijn hersenspinsels zich beperken tot zijn eigen topics is de schade beperkt, toch?)
U brengt een quarantaine aan, terwijl u zich vrijwillig naar de binnenkant begeeft.
Waar zit de epidemische ziekte dan... ?

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 15 jul 2017 13:12

rob74 schreef: 15 jul 2017 08:21
Nova schreef: 14 jul 2017 22:21
Alk81 schreef: 10 jul 2017 16:42
antwoord
Nee.
Heb ik gelezen.
Heb ik ervaren.
Met meer druk doet de band steentjes / objecten wegspatten en met minder druk hebben steentjes / objecten meer kans om zich te nestelen in de band (=vastprikken, en zich uiteindelijk erdoor wurmen, inclusief de antilek).

En uw leesvoer is een algemene link, geen specifieke naar een artikel dat het omgekeerde beweert / uitlegt.
Poogt u nog eens.
Waarom?????
Waarom zou iemand nog een poging wagen om jou iets uit te leggen???

Dit hele topic (en het vorige) staat vol met pogingen om jou iets duidelijk te maken en je maakt er nul gebruik van. Nova overtuigen staat gelijk aan het trekken aan een dood paard. Verspilde tijd. Ik ben allang gestopt om hier moeite in te stoppen. Je zoekt het maar uit met je eigen stompzinnige onzin acties. Zo lang je niet gaat luisteren als je een vraag stelt maar domweg blijft vasthouden aan je eigen gelijk,..... open dan ook geen topic voor discussie!!
Stijl copycat.

Waarom?????

Het is een bewering !!!!!

De uitleg ontbrak echter!!!!!

De link was naar een homepagina!!!!!

Van een site met de figuurlijke duizend pagina's en duizend reacties per pagina!!!!!

Daarom!!!!!

Er was geen radio !!!!!

Er was niks om naar te luisteren !!!!!

De post had geen uitleg.

Enkel een bewering, dat banden die zachter opgepompt zijn minder kans zou geven op lek.

Herhaling:

- mijn eigen ervaring is omgekeerd.
- internet staat vol met dat omgekeerde van de bewering.

De reeds gegevene (fabrikant van mijn banden, voorzover dat iets uitmaakt): https://www.schwalbe.com/nl/luftdruck.html
Ook het risico op een lekke band neemt af bij een hogere bandenspanning.
https://mountainbanden.be/kiosk/cat/adv ... -mtb-band/
Bij het mountainbiken heeft de druk in de banden erg veel invloed op het rijgedrag. Een te harde opgepompte band kan erg oncomfortabel aanvoelen, voor een hoge rolweerstand zorgen en weinig grip bieden. Een band met te weinig druk is onstabiel en de kans op lek rijden is groter.
http://www.defietstoerist.nl/weblog/de- ... enspanning
Een harde band heeft een aantal voordelen:

de fiets rijdt een stuk lichter
de band gaat minder snel lek
de band gaat langer mee
een betere wegligging tijdens de afdaling
http://www.scatto-bikes.com/nieuws/deta ... mpt-worden
Ook het risico op een lekke band neemt af bij een hogere bandenspanning.
http://www.klimtijd.nl/weblog/112/voorkom-lekke-banden
1. Goede bandenspanning
Punt één tegen lekrijden is een goede bandenspanning. Alle stootlekken worden veroorzaakt door een slechte bandenspanning. Veel wielrenners rijden met te zachte bandjes. Als je minder dan 7 bar in je bandjes hebt zitten ben je zo goed als zeker van een lekke band
https://www.conti.nl/nieuws/fietsbanden-bandenspanning/
De juiste (hoge) bandenspanning bij fietsbanden voorkomt lekrijden. Een te lage bandenspanning kan namelijk zorgen voor een lekke band.
Er lijkt me hier een consensus te heersen.

Niettemin, forumgenoot Alk81 stelde het omgekeerde, en "legt uit" via een link naar een homepagina ergens op het wereldwijde web.
Alk81 schreef: 10 jul 2017 16:42
Nova schreef: 09 jul 2017 18:46
En terzijde (want dit is terzijde), ik pomp banden op volgens hun specificaties, niet volgens belading.
Want, hoe meer druk, hoe minder kans op lekken, hoe minder vervorming en dus slijtage, hoe gemakkelijker ze rollen.
Juist andersom. Hoe harder de band wordt opgepompt (meer druk) hoe sneller je een gaatje rijdt- juist door de verminderde vervorming van de band ten opzichte van minder druk.

Als je interesse hebt in leesvoer met betrekking tot dit onderwerp;
https://janheine.wordpress.com/category ... nts/tires/
... en komt mijn andere forumgenoot rob74, zijnde uw hoedanigheid, zich in deze prille (2 posts) discussie Nova-Alk81 zich moeien, en me verwijten dat ik niet luister.
Halloooo????

Daar u NIET tegen Alk81's omgekeerde bewering in ging ...
En u hier WEL komt dazen tegen de genaamde Nova, zijnde mij ...
Kan ik dan impliciet aannemen dat u OOK beweert dat een hard opgepompte band meer kans geeft op lek?

OF

... heeft u, de genaamde rob74, gewoon niet gelezen over wat het ging, en had uw kritiek eerder het motief uitgelegd op https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet) ???

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jul 2017 13:40

Google weet alles, maar legt geen verbanden , interpreteert niks, heeft geen overzicht en is dus nutteloos voor Nova.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 15 jul 2017 13:49

Intussen kan ik nu ook "officieel" (hehe) meedelen dat,

de ketting van het merk KMC model S1RB (RB staat voor het COOLE "Rust Buster"), op zout-resistentie getest op http://thegoldenwrench.blogspot.be/2011 ... hains.html
The KMC Z410 RB (Rust Buster) chain did not show any signs of corrosion. The links were not stiff and had no increase in resistance/friction.
... en op deze basis door mij gekozen is voor de nieuwe Santos,

een verzinkte gewoon-stalen ketting blijkt te zijn.

Zoals hier eerder gezegd leek de relatief lage prijs van 10.90 euro, zijnde minder dan de helft van de KMC Z1X INOX (waarvan de uiteindjes van de pinnetjes NIET zout resistent bleken te zijn, zoals door mezelf ervaren - kettingbreuk, en ook met dat resultaat in test) me erg verdacht.

Hoe ik dat weet: wel, ik heb er een 50 tal km mee gereden gisteren, en toen ik thuiskwam zag ik dat het grijze verzinkt-achtige uitzicht al weg was van de rolletjes, krak dezelfde ervaring als zoveel jaren terug, toen ik ook eens een verzinkte ketting probeerde.
En aan de schakels zag ik hier en daar typische zinkscherfjes hangen. Een deel van het zink ligt nu langs die 50 km.
En zo blijkt de kritiek die ik intussen al geleerd had te hebben op die Corrosion Testing, juist te zijn. De in nieuwstaat zijnde kettingen werden gewoon in pekelwater gehangen. Er is niks mechanisch - niks dat beweegt, geen inwerkende krachten.
Dat is niet de realiteitstoestand van een fietsketting.
De druk van het trappen doet klaarblijkelijk het zink afschilferen.

Conclusie is dat het onderdeel van de nieuwe fiets waarvan ik de meeste vooruitgang had gewild, de primaire van de aandrijving, geen zak beter is.
De originele Santos ketting was een smalle met verzonken asjes voor versnellingen bedoelde ketting, weliswaar voorzien van een daadwerkelijke harde relatief dikke toplaag, zoutbestendig, maar niet sterker - eerder zwakker en dus nog meer uitrek-gevoelig.

En het eigen idee waartoe ik zo genoopt was, een deja vu-brol blijkende te zijn.
Ik sta dus nog even ver in de zoektocht naar iets beters op dit kettingvlak.
Het frame van de Santos blijft uiteraard wel een grote verbetering, en het inox kettingblad zou dat ook moeten zijn.
Dus ik ga verder moeten zoeken naar de "sterke ketting" van dat beloften-papiertje bij de dealer.

Gesloten