Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Singlespeed: de voordelen van simplificatie

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 15 jul 2017 13:58

Keezx schreef: 15 jul 2017 13:40 Google weet alles, maar legt geen verbanden , interpreteert niks, heeft geen overzicht en is dus nutteloos voor Nova.
De verbanden in de individuele artikels zijn niet door Google gelegd / geinterpreteerd.
De verbanden komen van producenten als Schwalbe en productgebruikers, ervaringen, van bandenproducenten en bandengebruikers.
Niet dat ik "verbanden" hier ergens relevant vind.
Uiteindelijk betrof het de stelling dat minder druk in band = meer kans op lek, volgens mezelf en bovenstaanden, en tegensprekende de stelling van forumgenoot Alk81:
Juist andersom. Hoe harder de band wordt opgepompt (meer druk) hoe sneller je een gaatje rijdt- juist door de verminderde vervorming van de band ten opzichte van minder druk.
Als u mij, en bovenstaanden ongelijk geeft, dan geeft u forumgenoot Alk81 impliciet gelijk.
Uw posts impliceren dus dat u de stelling hoe harder de band opgepompt, hoe groter de kans op een lek, ondersteunt.
Deze recapitulatie is niet ter uwer attentie, wel om de dikke verf er voor de duidelijkheid eens op te kladden.
Geluk ermee. :)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jul 2017 15:36

Ik zie geen significant verband tussen banddruk en lekrijden.
Vroeger reed ik met 7-7,5 bar en vrijwel nooit lek en tegenwoordig met 5,5 bar en nog steeds vrijwel nooit lek (met dezelfde banden)
Het verschil is dat ik nu met bredere velgen rij en daarom de kans op stootlekken met de lagere druk reduceer.
In feite zijn alle lekke banden van de laatste jaren (1 a 2 per jaar ) stootlekken bij gaten in weg geweest, een "normaal "lek heb ik eigenlijk in geen jaren gehad...
Hoeven geen ellenlange polemieken over gevoerd worden tenzij iemand echt harde cijfers heeft over vele jaren.
Geen Google, geen Wikipedia , maar ervaring.

TAV kettingen, ik zou eens kijken naar de Connex 1R8 , die is vernikkeld en wordt speiaal aanbevolen voor BMX/heavy duty transportfietsen....
Valt die ook tegen dan wordt het tijd voor een bromfietsketting....PS, Er zijn volledige inox kettingen, maar die zijn minder slijtvast dan de beste niet-inox kettingen omdat het austenitisch RVS is , dat kan niet gehard worden zoals ferritisch staal.
Er moet dus gekozen worden en ik zou zelf kiezen voor de beste niet-inox en dan goed vet houden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 15 jul 2017 17:29

Keezx schreef: 15 jul 2017 15:36 Ik zie geen significant verband tussen banddruk en lekrijden.
Vroeger reed ik met 7-7,5 bar en vrijwel nooit lek en tegenwoordig met 5,5 bar en nog steeds vrijwel nooit lek (met dezelfde banden)
Het verschil is dat ik nu met bredere velgen rij en daarom de kans op stootlekken met de lagere druk reduceer.
In feite zijn alle lekke banden van de laatste jaren (1 a 2 per jaar ) stootlekken bij gaten in weg geweest, een "normaal "lek heb ik eigenlijk in geen jaren gehad...
Hoeven geen ellenlange polemieken over gevoerd worden tenzij iemand echt harde cijfers heeft over vele jaren.
Geen Google, geen Wikipedia , maar ervaring.

TAV kettingen, ik zou eens kijken naar de Connex 1R8 , die is vernikkeld en wordt speiaal aanbevolen voor BMX/heavy duty transportfietsen....
Valt die ook tegen dan wordt het tijd voor een bromfietsketting....PS, Er zijn volledige inox kettingen, maar die zijn minder slijtvast dan de beste niet-inox kettingen omdat het austenitisch RVS is , dat kan niet gehard worden zoals ferritisch staal.
Er moet dus gekozen worden en ik zou zelf kiezen voor de beste niet-inox en dan goed vet houden.
Als-ie die straks regelmatig in een emmer met water en zeep gaat onderdompelen, is die ook zo versleten hoor.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 15 jul 2017 20:03

Keezx schreef: 15 jul 2017 15:36 Ik zie geen significant verband tussen banddruk en lekrijden.
Vroeger reed ik met 7-7,5 bar en vrijwel nooit lek en tegenwoordig met 5,5 bar en nog steeds vrijwel nooit lek (met dezelfde banden)
Het verschil is dat ik nu met bredere velgen rij en daarom de kans op stootlekken met de lagere druk reduceer.
In feite zijn alle lekke banden van de laatste jaren (1 a 2 per jaar ) stootlekken bij gaten in weg geweest, een "normaal "lek heb ik eigenlijk in geen jaren gehad...
Hoeven geen ellenlange polemieken over gevoerd worden tenzij iemand echt harde cijfers heeft over vele jaren.
Geen Google, geen Wikipedia , maar ervaring.

TAV kettingen, ik zou eens kijken naar de Connex 1R8 , die is vernikkeld en wordt speiaal aanbevolen voor BMX/heavy duty transportfietsen....
Valt die ook tegen dan wordt het tijd voor een bromfietsketting....PS, Er zijn volledige inox kettingen, maar die zijn minder slijtvast dan de beste niet-inox kettingen omdat het austenitisch RVS is , dat kan niet gehard worden zoals ferritisch staal.
Er moet dus gekozen worden en ik zou zelf kiezen voor de beste niet-inox en dan goed vet houden.
Ik weet, ook door ervaring, dat lagere druk = meer kans op lek.
Dat, is mijn ervaring, voor mijn situatie.
U zegt, voor uw situatie, het omgekeerde.
Omdat situaties kunnen verschillen, is beide tegelijk mogelijk.
Echter, dat kan nooit een discussiepunt zijn, want discussie tussen de figuurlijke appels en peren is nutteloos.
Het enige punt dat onderwerp van discussie kan zijn, is het ALGEMEEN GELDENDE.
Dat is zoiets als een gemiddelde situatie, zoals ervaren door de meesten.
En daar, blijkt (zie de links en allicht nog vele andere - ze komen uit 1 resultaten pagina) voor mijn ervaring de meeste steun.
En eigenlijk is het nog best te pogen te snappen waarom.
Een indringend object is feitelijk een hoge druk, een grote kracht op een kleine oppervlakte. Een oppervlakte die minder gesteund is (analoog aan minder "tegen"druk in de band) zal meer plooien (naar binnen). Een plooi doet moleculenketens uitrekken. Minder molecules per oppervlakte-eenheid. Bindingskrachten verkleinen met afstand. Intrusie is gemakkelijker.
Daarnaast, kan het indringend object ook moeilijker "afketsen". Het wordt immers "gevangen" in de plooi. En blijft bij elke omwenteling dus verder "krassen".
Dat, lijkt me de verklaring achter de consensus-ervaring van lagere druk = meer kans op lek.
En er is ook een termijn gerelateerde verklaring: hoe lager de druk, hoe meer vervorming. Meer warmte ontwikkelingen. Meer slijtage. Dunner worden. Minder sterk worden. Soms ook vermoeiing, vooral bij brosse materialen. Brosheid zelf kan worden verhoogd erdoor.

Dat is waar mijn woord "consensus" op sloeg.


Dan, u beweert dat Google resultaten / Wikipedia resultaten, niet het algemeen geldende schetsen, echter, tonen beide nog steeds ervaringen, TENZIJ u OOK beweert dat deze sites ervaringen inzake de relatie bandendruk/lekrijden zou filteren.
Ik zie daartoe geen reden.
En tenslotte, is er nog zoiets als het "best mogelijke".
U heeft het over "echt harde cijfers".
Dat, is een eis tot een randwaarde.
In de trant van "ik wil niet geloven dat de meeste schapen wit zijn zonder dat alle schapen in de wereld op kleur zijn gemeten".
Anders gezegd: een eis tot het extreem veel werk vereisende / onmogelijke.
In statistiek gebruikt men samples. Stalen. En leidt daaruit toch conclusies over "populaties".
Wel, dat "best mogelijke" van me, IS zo een sample.
Tenzij u met betere afkomt, heeft u, zelfs met een juiste eigen ervaring, MINDER poot om op te staan.


De ketting? Het eerste dat ik zei toen ik bij de Santos dealer binnenstapte, was dat ik een ketting wilde die "overgedimensioneerd" was voor menselijke kracht. Ik heb toen een bromfietsketting geopperd, maar het antwoord (juist of niet, geen idee, geen gegeven uitleg) was een nee. Ik nam toen aan dat technische specificaties / standaarden van fietsen en motorfietsen verschillend zijn (bvb tanddimensies, tandafstanden, enz).

U beweert dat fietskettingen van austhenisch inox zijn gemaakt.
Waarom zijn zowel de KMC Z1X INOX als Z1RB dan sterk (klingen aan magneet, zelfs zonder contact zie je ze al zijwaarts bewegen) magnetisch? Rvs met aan austhenische structuur (bvb A2 A4) is heel licht (A2) of NIET (A4) magnetisch.
Dus op welke basis (bron?) maakt u deze bewering?

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 15 jul 2017 20:09

gede schreef: 15 jul 2017 17:29 Als-ie die straks regelmatig in een emmer met water en zeep gaat onderdompelen, is die ook zo versleten hoor.
Het is net omgekeerd, als ik de ketting NIET met water en zeep ontvet / van vuil ontdoe, dan is die zo versleten. Herhaling uit mijn boek "uit armoe naar singlespeed": water is een oplosmiddel voor vuil. Zeep is een oplosmiddel voor vet.
Wetenschap 101. Ook gekend door de poetsdiensten ter wereld. :)
De vraag nou is waarom u veinst (wat anders?) deze 101 niet te hebben zien passeren?

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 15 jul 2017 20:21

U spreekt al over boekvorm? Gaat u hetgeen hier wordt en is gepubliceerd op papier (laten) uitgeven? :shock:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 jul 2017 20:29

Walter G schreef: 15 jul 2017 20:21 U spreekt al over boekvorm? Gaat u hetgeen hier wordt en is gepubliceerd op papier (laten) uitgeven? :shock:
Ik heb hem dan toch op een idee gebracht?. Toch denk ik dat de titel gewijzigd moet worden in ' de nadelen van simplificatie' ik heb niet alles gelezen, maar wat ik wel gelezen heb zijn alleen maar problemen.
Nova heeft iemand je geadviseerd je problemen van je af te schrijven?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jul 2017 21:35

Nova schreef: 15 jul 2017 20:03
U beweert dat fietskettingen van austhenisch inox zijn gemaakt.
Waarom zijn zowel de KMC Z1X INOX als Z1RB dan sterk (klingen aan magneet, zelfs zonder contact zie je ze al zijwaarts bewegen) magnetisch? Rvs met aan austhenische structuur (bvb A2 A4) is heel licht (A2) of NIET (A4) magnetisch.
Dus op welke basis (bron?) maakt u deze bewering?
Soms zijn kettingen ook gemaakt van ferritisch inox , en dan zijn ze minder corrosiebestendig (en inderdaad magnetisch), om het nog betaalbaar te houden, er zit minder nikkel in.
Niet op focussen , slijtvastheid is belangrijker, wat moet je met een blinkende , versleten ketting?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jul 2017 21:37

Walter G schreef: 15 jul 2017 20:21 U spreekt al over boekvorm? Gaat u hetgeen hier wordt en is gepubliceerd op papier (laten) uitgeven? :shock:
Wie weet wordt het een enorme bestseller (in de afdeling absurde humor), kan hij elke paar weken een nieuwe fiets laten thuisbezorgen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 15 jul 2017 23:46

Nova, twee dingen om over na te denken, de eerste is het woord "stootlek" en het tweede is het nut van vet voor een ketting...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 16 jul 2017 00:33

Nova schreef: 15 jul 2017 20:09
gede schreef: 15 jul 2017 17:29 Als-ie die straks regelmatig in een emmer met water en zeep gaat onderdompelen, is die ook zo versleten hoor.
Het is net omgekeerd, als ik de ketting NIET met water en zeep ontvet / van vuil ontdoe, dan is die zo versleten. Herhaling uit mijn boek "uit armoe naar singlespeed": water is een oplosmiddel voor vuil. Zeep is een oplosmiddel voor vet.
Wetenschap 101. Ook gekend door de poetsdiensten ter wereld. :)
De vraag nou is waarom u veinst (wat anders?) deze 101 niet te hebben zien passeren?
Opnieuw mis. U mag het vet juist niet oplossen. Hardleers ventje. Blijf jij maar lekker kettingen kapot rijden.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 16 jul 2017 07:00

Keezx schreef: 15 jul 2017 21:35
Nova schreef: 15 jul 2017 20:03
U beweert dat fietskettingen van austhenisch inox zijn gemaakt.
Waarom zijn zowel de KMC Z1X INOX als Z1RB dan sterk (klingen aan magneet, zelfs zonder contact zie je ze al zijwaarts bewegen) magnetisch? Rvs met aan austhenische structuur (bvb A2 A4) is heel licht (A2) of NIET (A4) magnetisch.
Dus op welke basis (bron?) maakt u deze bewering?
Soms zijn kettingen ook gemaakt van ferritisch inox , en dan zijn ze minder corrosiebestendig (en inderdaad magnetisch), om het nog betaalbaar te houden, er zit minder nikkel in.
Niet op focussen , slijtvastheid is belangrijker, wat moet je met een blinkende , versleten ketting?
U beweerde in uw PS
.
Er zijn volledige inox kettingen, maar die zijn minder slijtvast dan de beste niet-inox kettingen omdat het austenitisch RVS is
... en dat klopt niet want dan zouden ze weinig tot niet magnetisch zijn, en de KMC Z1X INOX is net als de verzinkte KMC Z1RB STERK magnetisch.
Het tegendeel van wat u beweerde is waar: austhenisch rvs is weinig (bvb A2) tot niet (bvb A4) magnetisch.

En dus vroeg ik naar de basis van uw bewering.
U moet ze toch ergens vandaan hebben gehaald?
Of niet, en sloeg u er maar de figuurlijke slag naar?
Om ergens een gelijk te halen, ergens in een discussie, ergens op een forum, ergens op het wereld wijde web?

Gesloten