Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Uit armoe naar single speed.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 mei 2017 23:43

Arno357 schreef: 19 mei 2017 21:35 Beste Nova , ik heb in uw proza een nieuw element ontdekt ..een fietskar ..misschien is dit terzijde geschoven door u , maar een fietskar zal uw fiets minder belasten dan al die tassen . Was de fietskar geen goede oplossing ?
Een fietskar is een goede oplossing als je op voorhand weet wat / hoeveel je gaat vervoeren.
Stel dat je als verkoper waar op een marktje wil aanbieden, dan weet je dat.
Stel dat je als koper een marktje gaat bezoeken, op zoek naar bepaalde zaken, die er kunnen zijn, en ook niet kunnen zijn, dan weet je dat niet.
Een fietskar is gewoon onpraktisch om heel de tijd mee rond te rijden, "in geval".
Gewoon al ergens parkeren is een heel stuk minder evident. Een fiets kun je even opheffen en ergens tegen een muur zetten. Met een zelfs lege kar is dat sukkelen.
Mijn huidige toestand is die van koper.
Een geplande toestand is die van verkoper.
Dus in de toekomst kan een fietskar praktisch worden.
Ik heb er intussen (laatste paar jaar) 3 gekocht (tweedehands).
Vanalles moeten repareren (gat in doek, wiel geblokkeerd, braam op een wiel as (kon niet meer losgemaakt worden), geroeste spaken afschuren en verven, potentieel roestende onderdelen beschermen tegen nat, enz.
Een fietskar IS een oplossing, alleen niet voor mijn huidige situatie.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 20 mei 2017 19:01

Vandaag met mijn reservefiets en een 5de wiel naar de "oude" fietsenmaker geweest, zoals beloofd waren de volgende 2 wielen gemaakt naar zoals ik wilde (gelijke onderdelen op as, met rondelen waar de uitvaluiteinden komen). Hij zegt 1 as te hebben vervangen wegens schade aan schroefdraad.
Ik heb 1 van de in orde gebrachte wielen direct laten monteren op de reservefiets, om dezelfde test-reden (de 2de neem ik dus aan als in orde zijnde) en ook om bij dat wiel hetzelfde te doen. En ook bij dat 5de / laatste achterwiel.
Volgende week zou ik dus doel hebben bereikt, de 5 wielen zoals het hoort.

Maar iets zorgwekkend gemerkt: mijn reservefiets. Daar is ongeveer een jaar niet mee gereden. Ik denk twee keer een enkele dag wegens euvel aan "hoofd"fiets. Op de reservefiets zit dezelfde ketting als op de hoofdfiets: een KMC Z1X INOX. En tevens een quasi nieuwe - er is amper mee gereden sinds die ketting erop werd gelegd. Omdat ik neig om de meest nieuwe onderdelen als reserve te houden.
Nu, mijn fietsen staan in ruimtes die op vlak van luchtvochtigheid en temperatuur quasi gelijk zijn aan buiten.
Wel, die quasi nieuwe ketting, had verschillende asuiteindjes die duidelijk bruin waren geoxideerd.
Deze ketting heeft in tegenstelling tot de laatst gebroken ketting, géén strooizout gezien.
En opnieuw hetzelfde fenomeen: de andere onderdelen van de ketting (rolletjes, plaatjes) vertoonden geen spoor roest. Ze blonken nog zoals uit de doos. Enkel een 3-tal pin-uiteindjes.
Een artikel gevonden:
http://thegoldenwrench.blogspot.be/2011 ... hains.html
Er bestaat (of bestond, artikel 2011) dus ook een KMC Z410 RB, die blijkbaar na 2 keer een uur in zout water, nog geen spoor van roest toonde.
Deze lijkt me dus een betere keuze te zijn voor de volgende vervanging.

pietervh
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 apr 2017 14:56

pietervh 20 mei 2017 20:16

Nova schreef: 19 mei 2017 20:49 Gezien in functie van sterkte zou een bredere moer beter zijn. Het is gemakkelijker om een moer kapot te draaien die maar 5 schroefwindingen telt dan 1 die er 10 telt.
Fout, in praktijk neemt de 1e draadgang van de moer 90% van de kracht op. Verder vind ik dat je gewoon te veel energie en tijd hierin steekt. Het is maar een fiets en je moet hem ook duwen. Geen slijtage bestaat helaas niet, zowel singlespeed als riemaandrijving verslijt.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 20 mei 2017 20:45

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 20 mei 2017 21:50

pietervh schreef: 20 mei 2017 20:16
Nova schreef: 19 mei 2017 20:49 Gezien in functie van sterkte zou een bredere moer beter zijn. Het is gemakkelijker om een moer kapot te draaien die maar 5 schroefwindingen telt dan 1 die er 10 telt.
Fout, in praktijk neemt de 1e draadgang van de moer 90% van de kracht op.
In welke praktijk?
Die tussen uw wasmachine en droogkast?
pietervh schreef: 20 mei 2017 20:16 Verder vind ik dat je gewoon te veel energie en tijd hierin steekt. Het is maar een fiets en je moet hem ook duwen. Geen slijtage bestaat helaas niet, zowel singlespeed als riemaandrijving verslijt.
Ik zei "idealiter".
Ik streef naar idealen.
Hoe dichter bereikt, hoe liever.
Wat ik hier dus poog, is verschuiven op die schaal naar de "betere" kant.
De situatie VERBETEREN.
Er is meer tussen 0 en einde schaal, dan u hier impliciet suggereert met uw zwart-wit slijtage-geen slijtage.
Evident.
Mijn slijtage-situatie is al veel BETER. Voornamelijk door byebye versnellingen. In plaats van jaarlijks 2 cassettes 2 kettingbladen 2 kettingen te moeten vervangen, tevens geplaagd zijnde door de gevolgen ervan (wachten op herstellingen / gesukkel tijdens), heb ik nu enige reservewielen met 1 tandwiel, wordt zo niet meer gegijzeld, kan zelf mijn plan trekken, en heb amper nog slijtage. Geen enkel tandwiel/kettingblad totnogtoe moeten vervangen sinds begin 2016, spijts mijn dagelijkse kilometers meer dan verdrievoudigden.
Enkel ketting is nog een slijtage/vreter/miserie verwekker.
En daar poog ik nu ook iets aan te doen. Energie en tijd gestoken, in het verder verbeteren van mijn situatie.
Mijn fiets is een bepalende factor in mijn leven. Miserie ermee, betekent miserie op andere vlakken. Zonder fiets raak ik niet op mijn werk. Heb ik zelfs geen eten. Slijtage is, naast een dikke ongewenste kost, op deze vlakken een negatief element.
Uw "maar een fiets", kan enkel uitgekraamd worden door toeristen met een gsm van het merk "Schatikhebpechkomjemeevenoppikken".

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 21 mei 2017 00:13

Nova schreef: 20 mei 2017 21:50 toeristen met een gsm van het merk "Schatikhebpechkomjemeevenoppikken".
Ik ben toevallig op zoek naar een nieuwe gsm, is dit een beetje een goed merk of slijten ze nogal snel? :lol:
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 21 mei 2017 09:58

Karl66 schreef: 21 mei 2017 00:13
Nova schreef: 20 mei 2017 21:50 toeristen met een gsm van het merk "Schatikhebpechkomjemeevenoppikken".
Ik ben toevallig op zoek naar een nieuwe gsm, is dit een beetje een goed merk of slijten ze nogal snel? :lol:
Geen idee, zoals gezegd ik heb er geen. Ik doe boink boink op de deur.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 21 mei 2017 11:39

Maar hoe weet je dan dat ze daarmee naar huis kunnen bellen? Voor hetzelfde geld werkt het ding niet als het nodig is en moeten ze alsnog naar huis toe lopen. Nooit aannames maken over zaken waar je geen verstand van hebt... :D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 22 mei 2017 12:55

Als je nou behalve je versnellingen ook nog je ketting overboord gooit en met je voeten afstoot zoals ze dat met de eerste fietsen deden, dan denk ik dat je weer heel wat slijtage en onderhoud kan vermijden!

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 23 mei 2017 10:03

Nee dan slijten je zolen. Eigenlijk moet je dan op blote voeten. Simpliciteit en lage slijtage ten top.
Maak joe woar

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 23 mei 2017 14:13

Fietsen?altijd schreef: 23 mei 2017 10:03 Nee dan slijten je zolen. Eigenlijk moet je dan op blote voeten. Simpliciteit en lage slijtage ten top.
Ja, dat had ik me gisteren ook nog bedacht. De slijtage aan de schoenzolen zou hij kunnen aankaarten op een runnersforum...

En zo merken we toch stilaan dat we richting de ideale fiets evolueren voor onze topicstarter. Moeten we enkel nog van de wielen zien af te raken, zodat ook daar niets kan verslijten. Als we daar nog een oplossing voor vinden, kan het topic sluiten.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 23 mei 2017 15:02

Ik zou gaan lopen en een kruiwagen mee.
Maak joe woar

Gesloten