Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Uit armoe naar single speed.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 13 mei 2017 23:42

klimmer schreef:Een ketting heeft een even aantal schakels. 103 schakels moet je toch even (met tegenzin..?) uitleggen. Of anders laat je het uitleggen door je fietsenmaker...
Maak er dan 102 of 104 van. Ik ga ze niet hertellen.
Wat ik weet is dat het verleggen van de ketting over het kettingblad het gekraak deed ophouden. Allicht doordat de pedaalsgewijze duwfasen zo op series tanden terecht komt die meer overeenstemmen met de schakelafstand van de nieuwe ketting.
Dat is mijn uitleg. Die fietsenmaker gaf er geen, zei enkel dat na enkele weken dat gekraak gedaan is.
Ik heb nooit tegenzin iets uit te leggen.
Ook niet tegen klimmers die afdalen in het gat van Mozes.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 mei 2017 23:45

Nog een poging (eigenlijk zinloos): waarom ben je zo onbeschoft beledigend, hatelijk tegen andere mensen? Neem je pilletjes toch eens in!

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 13 mei 2017 23:49

De Santos dealer liet gisteren ook van zich horen.
Hij (en Santos) waren nog op een probleem gebotst inzake tandwielen-uitlijning.
Het tandwiel achter dat te dicht naar binnen staat. Hij zei dat dit op zich geen probleem is en de fiets zou kunnen worden geleverd. Maar zei dat een schuine kettinglijn sneller doet slijten en ze dat zoveel mogelijk willen vermijden.
De kettinglijn had aangepast geweest kunnen zijn door kleinere tandwielen (achter en voor) maar daar minder tanden = snellere slijtage, willen ze dat opnieuw niet.
Hij zou samen met Santos een oplossing hebben gevonden die het tandwiel achter verschuift naar buiten. De oplossing zorgt voor 10 dagen vertraging.

Om maar te zeggen, de simpelste fiets techniek, zijnde 1 tandwiel voor, 1 tandwiel achter, beiden gewoon vast op de as (geen vrijwiel), en toch een resem problemen allerhande. Niet iets dat je zou verwachten.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 13 mei 2017 23:51

klimmer schreef:Nog een poging (eigenlijk zinloos): waarom ben je zo onbeschoft beledigend, hatelijk tegen andere mensen? Neem je pilletjes toch eens in!
Ik ben een beleefd persoon.
Ik antwoord in de taal waarmee ik word aangesproken.
Pilletjes zijn voor mensen met lichamelijke problemen.
Mijn problemen betreffen het gebruiksvoorwerp bekend als "fiets".

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 14 mei 2017 10:18

Een vraag inzake het opspannen van de ketting door wiel achteruit in sleuven.
De betreffende los te zetten en terug aan te spannen moeren op de as, ik heb maand terug gehad dat het wiel loskwam (i.e. verschoof in een sleuf tijdens het rijden). Door de slijtage van de schroefdraad binnen die moeren.
Er is zoiets als "momentsleutel". Die maakt dat je iets niet teveel kan aanspannen. Natuurlijk moet de "limiet" van zo een sleutel overeenstemmen met wat mag voor het schroefdraad - geheel (maten, materialen enz). Niet te weinig, niet te veel.
Ik heb dus technische specificatie nodig voor zulke asmoeren. De draad is me dunkt (?) fijnmetrisch, ik denk M12, sleutel 15 past erop. Is er enige standaard hierin, die laat weten hoeveel Nm?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 mei 2017 11:52

Nova schreef:Maak er dan 102 of 104 van. Ik ga ze niet hertellen.
Jammer dat je je zo snel uit het veld laat slaan. De lol van dit topic is immers dat je niks van een ander aanneemt.
Er zijn natuurlijk gewoon kettingen van 103 schakels. Welk aantal je maar wilt!
KMC maakt deze onder andere en JUIST populair bij single speed/fixie/BMX rijders :mrgreen:

Minpuntje dat je dat nog niet wist en voortaan niet zo snel de ander gelijk geven anders zakt dit topic volledig in!

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 14 mei 2017 22:35

Nova schreef:Een vraag inzake het opspannen van de ketting door wiel achteruit in sleuven.
De betreffende los te zetten en terug aan te spannen moeren op de as, ik heb maand terug gehad dat het wiel loskwam (i.e. verschoof in een sleuf tijdens het rijden). Door de slijtage van de schroefdraad binnen die moeren.
Er is zoiets als "momentsleutel". Die maakt dat je iets niet teveel kan aanspannen. Natuurlijk moet de "limiet" van zo een sleutel overeenstemmen met wat mag voor het schroefdraad - geheel (maten, materialen enz). Niet te weinig, niet te veel.
Ik heb dus technische specificatie nodig voor zulke asmoeren. De draad is me dunkt (?) fijnmetrisch, ik denk M12, sleutel 15 past erop. Is er enige standaard hierin, die laat weten hoeveel Nm?
Een momentsleutel wordt op fietsen doorgaans gebruikt om carbondelen niet kapot te draaien. Een asmoer, die zet je toch gewoon lekker hard vast. Daar zie ik niemand met een momentsleutel aan beginnen. Vergeet geen rondel en kijk is of er geen tweede moer op kan, dat doen ze ook wel eens.

Maar ja, aannemen doe je toch niets, jij met al je onoverkomelijke gigantische problemen...

En nee, ik leef echt niet op utopia. Ik kom aan 15.000-20.000 km per jaar. 1 keer per 500 km of na een rit door de regen de ketting met een doek even afwrijven en dan teflonspray erover (dat spul dat je haat). Een paar keer per jaar een nieuwe ketting en 1 keer per jaar in de winter een groot onderhoud. Complexer hoeft het echt niet te zijn. :-)

Dennis1987
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18

Dennis1987 14 mei 2017 22:55

Straks heb je een hele mooie Santos en een fietsenmaker die hem in een maand tijd helemaal verne*kt... Ik zou echt op zoek gaan naar een andere fietsenmaker.
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 mei 2017 20:25

Gastheerg schreef: 14 mei 2017 11:52
Nova schreef:Maak er dan 102 of 104 van. Ik ga ze niet hertellen.
Jammer dat je je zo snel uit het veld laat slaan. De lol van dit topic is immers dat je niks van een ander aanneemt.
Er zijn natuurlijk gewoon kettingen van 103 schakels. Welk aantal je maar wilt!
KMC maakt deze onder andere en JUIST populair bij single speed/fixie/BMX rijders :mrgreen:

Minpuntje dat je dat nog niet wist en voortaan niet zo snel de ander gelijk geven anders zakt dit topic volledig in!
Hoezo "uit het veld laat slaan"?

Gebruiker "Klimmer" beweerde:
"Een ketting heeft een even aantal schakels. 103 schakels moet je toch even (met tegenzin..?) uitleggen. Of anders laat je het uitleggen door je fietsenmaker..."

Ik heb die bewering gewoon opzij geschoven.
Simpelweg omdat het me worst is of een ketting 100, 1000 of 10000 schakels telt.
Het ging over gekraak na vervangen ketting, dat ik weg kon krijgen door de ketting te verleggen over het kettingblad.
Ik, Nova, BLEEF in het VELD.
Klimmer poogde een ander veld, en ik liet, wegens gebrek aan interesse, wegens blijven bij het punt, doen...
En klaarblijkelijk beseft u dat niet eens.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 mei 2017 20:49

gede schreef: 14 mei 2017 22:35
Nova schreef:Een vraag inzake het opspannen van de ketting door wiel achteruit in sleuven.
De betreffende los te zetten en terug aan te spannen moeren op de as, ik heb maand terug gehad dat het wiel loskwam (i.e. verschoof in een sleuf tijdens het rijden). Door de slijtage van de schroefdraad binnen die moeren.
Er is zoiets als "momentsleutel". Die maakt dat je iets niet teveel kan aanspannen. Natuurlijk moet de "limiet" van zo een sleutel overeenstemmen met wat mag voor het schroefdraad - geheel (maten, materialen enz). Niet te weinig, niet te veel.
Ik heb dus technische specificatie nodig voor zulke asmoeren. De draad is me dunkt (?) fijnmetrisch, ik denk M12, sleutel 15 past erop. Is er enige standaard hierin, die laat weten hoeveel Nm?
Een momentsleutel wordt op fietsen doorgaans gebruikt om carbondelen niet kapot te draaien. Een asmoer, die zet je toch gewoon lekker hard vast. Daar zie ik niemand met een momentsleutel aan beginnen. Vergeet geen rondel en kijk is of er geen tweede moer op kan, dat doen ze ook wel eens.

Maar ja, aannemen doe je toch niets, jij met al je onoverkomelijke gigantische problemen...

En nee, ik leef echt niet op utopia. Ik kom aan 15.000-20.000 km per jaar. 1 keer per 500 km of na een rit door de regen de ketting met een doek even afwrijven en dan teflonspray erover (dat spul dat je haat). Een paar keer per jaar een nieuwe ketting en 1 keer per jaar in de winter een groot onderhoud. Complexer hoeft het echt niet te zijn. :-)
"Lekker hard vastzetten" beschadigt de schroefdraad (van de moer, niet van de as, gelukkig, wegens zo ontworpen).
Het punt / probleem is dat die moeren nogal vaak los/terug vastgezet worden, omdat ik de ketting doorheen haar uitrek/slijtageproces op spanning dien te houden.
Een momentsleutel zou dat teveel aanspannen > beschadiging kunnen reduceren / voorkomen.
Rondels vergeet ik helemaal niet, mijn fietsenmaker klaarblijkelijk wel, want hij heeft me (indertijd) 5 achterwielen geleverd met verschillende uitlijnings/montage onderdelen, en quasi nergens rondels, waardoor mijn uitvaluiteinden uitgefreesd zijn geraakt.
Daarom dat ik besloot om hem te vragen mijn 5 wielen gelijk te maken, en rondels te voorzien.
1 is gedaan, 1 is bezig. Bij deze die gedaan is, heeft hij smallere moeren gebruikt zodat hij nauwkeuriger kan uitlijnen, en rondels voorzien.
Op dat debacle van die teveel zijnde lagerkogel na, lijkt hij me voor dit wiel in de opzet geslaagd. Er zijn rondels zowel binnen als buiten de uitvaluiteinden, en hij heeft de as wat meer naar links verschoven, een nu ongevraagde plus, want ik had indertijd probleem om een fietskar te monteren door een te kort uitstekende as. en klaarblijkelijk (of toeval?) heeft hij daaraan terug gedacht.
Om deze reden, kan een tweede moer niet.
Gezien in functie van sterkte zou een bredere moer beter zijn. Het is gemakkelijker om een moer kapot te draaien die maar 5 schroefwindingen telt dan 1 die er 10 telt.
Er is trouwens nog een facet hierin: er zijn moeren met een "aangemaakt" rondeel, dat voor de grip van een oppervlakteprofiel is voorzien. De prijs is dan wel dat dit ook uitfrezen van de uiteinden veroorzaakt. Nog een ander alternatief is een veerring. Maar dito.
Ik heb het, zelfs met dit aangepaste wiel, moeilijker dan vroeger om mijn wiel vast te zetten.
Gisteren merkte ik dat mijn ketting plots veel losser hing, en bleek dat het wiel zich toch wat had bewogen.
Daarom overweeg ik momentsleutel. Eigenlijk hetzelfde principe als een fietspomp met drukmeter. Je WEET wat je doet. Meten is WETEN.
Dit is me dunkt allemaal nogal voor de hand liggend.

Een ketting met een doek afwrijven duwt zanddeeltjes tussen de schakelelementen.
Ik spoel de ketting eerst goed af, om zoveel mogelijk zand weg te krijgen.
Dan laat ik hem drogen.
Dan een druppel olie op elke schakel.
Dan rij ik een dag (bij goed weer - geen vuil).
Dan wrijf ik met een doek het overschot olie af.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 mei 2017 20:59

Dennis1987 schreef: 14 mei 2017 22:55 Straks heb je een hele mooie Santos en een fietsenmaker die hem in een maand tijd helemaal verne*kt... Ik zou echt op zoek gaan naar een andere fietsenmaker.
Ik ga uiteraard met die Santos enkel naar de betreffende fietsenmaker (ie Santos dealer) gaan.
Althans zolang en zoveel ik de keuze heb. Als de Santos dealer bvb een tijd ziek zou zijn, en ik heb problemen, dan is het soms kiezen wat er is.
Na dat zoveelste debacle (loskomend stuur) was ik eigenlijk niet van plan om nog naar die fietsenmaker te gaan. Maar anderen die ik poogde konden / wilden niet direct tijd voor me voorzien. En dan is het roeien met de riemen die er zijn.
Het enige dat je dan nog kan doen, is alert zijn. Eraan denken dat er kemels in kunnen zitten.
Dat is wat ik deed, de reden om het aangepaste wiel al direct te laten monteren, zodat ik al kan ontdekken als er iets loos is. Om een doemscenario te mijden: in de problemen met een wiel, en het gedacht-in-orde zijnde reservewiel dat dan blijkt ook kapoet te zijn.
Laatst gewijzigd door Nova op 19 mei 2017 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 19 mei 2017 21:35

Beste Nova , ik heb in uw proza een nieuw element ontdekt ..een fietskar ..misschien is dit terzijde geschoven door u , maar een fietskar zal uw fiets minder belasten dan al die tassen . Was de fietskar geen goede oplossing ?

Gesloten