Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Ketting keuze

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 20 okt 2017 14:45

dwangarbeider schreef: 19 okt 2017 21:53 Wat een mens al niet moet doorstaan om de sterkste aandrijving ooit op een fiets te monteren.
Ik ben er zelf niet zo mee bezig maar ik denk dat je hiermee wel even verder kan.

Vraagje nog ; kan je die gusset ketting zomaar open en dicht ponsen om ze te verlengen ? Bij de "gewone" kettingen moet je een speciale breekpen of sluitschakel gebruiken.
Ik heb dat gevraagd aan singlespeedparts.nl maar ze gaven geen antwoord op die specifieke vraag.
Mijn dealer leek ook op de vlakte te willen blijven.
Ik had eerder wel her en der rondgezocht op het www, en daar las ik op een aantal plaatsen dat je dat bij 1/8ste kettingen wel veilig kunt doen wegens de dikkere plaatjes. De Gussets plaatjes zijn nog dikker dus zou nog "safer" zijn.

Ik heb trouwens toen ik de KMC Z1RB ketting voor de 1ste keer inkortte, nooit eerder gedaan, eerst geoefend op een oud stuk Z1X INOX, over het hoofd gezien dat ik de quicklink had kunnen gebruiken om te voorkomen dat ik een pin zou moeten terugduwen. En er nadien er nog 1000+ km mee gereden, maar ik was dus wel ongerust, en heb gehaast om die toevallig gevonden Gusset te bestellen en asap te monteren.

De Gusset ketting was wel lastig te ponsen.
Ik had eerst info gevraagd aan singlespeedparts.nl, ik had al gezocht en ergens gelezen dat een grotere dan normaal pons nodig is. En dus bij singlespeedparts dit opgemerkt. Ze zeiden me dat de "IceToolz" grote pons het beste zou werken, en ik die meebesteld met de 4 Gussets.
Alleen, de pons, spijts zot veel te groot (woog meer dan 400 gram) was compleet waardeloos voor de job. De Gusset schakel paste er langs geen kant in, ben zelfs speciaal naar de dealer gereden om te vragen of ik ergens totaal verkeerd bezig was, maar nee dus, hij kon enkel beamen.
Uiteindelijk heb ik de Gusset geponst met mijn kleine ParkTool CT5 Brute. Dat lukte, maar het leek me op het randje van breken geweest te zijn.
De pin terugduwen na toevoegen van 6 schakels, kon met ParkTool noch IceToolz pons, de uitstekende pin is zodanig lang dat je de schakel er niet meer inkrijgt.
En dus bleef enkel een ambachtelijke wijze over: een blok ijzer en een hamer.
Wel voorzichtig, tikje geven, wrikken, nog een tikje, enz.
Die IceToolz pons, weliswaar voor mij als leek op dit vlak, leek me letterlijk belachelijk grote brol, meer gericht op indruk maken dan op de job. De uitschuivende pin, is integenstelling tot de Park Tool, onderweg tijdens uitdraaien, totaal niet gesteund, spijts het grote afstandbereik. De pons lijkt meer op een groot handvat met een prul aan dan op deftig gereedschap.
Bij singlespeedparts.nl waren ze erg rap om de bestelling te noteren en erg rap om ze bij mij te krijgen. Maar mijn klacht over de IceToolz pons blijft intussen een week+ onbeantwoord.
Het lijkt ernaar uit te zien dat ik een motorfietsketting pons nodig ga hebben.
De IceToolz is ook op een ander vlak prul, een plan moeten kunnen trekker die een kettingpons meeneemt om onderweg genoeg te kunnen fixen om thuis te raken, maar het ding weegt bijna een halve kilo. En het enige waarvoor ie goed is om mee te kloppen als iemand je ambeteert. :P

Ik rij nu een week met de Gusset. 300 km of zo. Ik check de 6de schakel vanaf de sluitschakel nu en dan, totnogtoe geen verschuiving. We zullen zien.

Inzake mijn illustere fiets, die is niet zo blitZ als IceToolZ, ik had het indertijd de dealer nog gezegd, toen ie me naar kleuren en dergelijke vroeg, dat ie als ik ermee gedaan heb heel wat minder ging zijn.

Gisteren inzake een ander onderwerp nog enkele foto's genomen:
Afbeelding
Afbeelding

2 van de 3 voorziene "spatborden" gebricoleerd met waslijn, nylontouw, bodems van tassen, epdm vanop de daken. :P

En de verlenging van de TravelRack XXXXXL - smurfendrager:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarbovenop staat nu ook een grote metalen mand, en ertussen het "dak" van een grote dubbele tas.

Het geheel, op niks trekkende, maar stevig, heeft zich al bewezen, ik heb er al tonnen met de Santos versleept. In de metalen mand zitten ook altijd 2 rugzakken en een zak voor spul in de mand zelf te steken.

P.S. Het achterlicht zit nu nog verscholen in een holletje onder het "dak" van de dubbele tas, ik moet een montage vanachter verzinnen en de kabel verlengen. Ik denk dat ik een idee heb: een van veel openingen voorziene aluminium beugel van een versleten pedaal).

Ik heb in recente jaren bergen bricoleer materiaal van her en der bijeengesprokkeld, de rest is tja fantaseren. :P

Schroef / vaste verbindingen gebruik ik zo weinig mogelijk. Want een stamp = kaput verfrommeld = nieuw kopen enz. Moest bvb mijn spatlap voor ergens blijven haperen, wel de epdm gaatjes (zwakke schakel) zullen uitscheuren, maar rest blijft okee, nieuwe lap epdm en ik kan weer voort. Of gewoon bijkomende nieuwe gaatjes. Positie zal iets veranderd zijn maar veel, nee.

Ik heb eergisteren langs de baan gevonden dikke taaie blauwe stukken isomo (vermoedelijk van natuursteen of glasramen transport) gemonteerd overal waar iets beweeglijk tegen gelakt staal zit te schuren (zoals de tassen tegen het bagagerek onderaan). Want die lak gaat er zo af, en dan is het roesten. Ook aluminium moet zo worden beschermd, want het is veel zachter en slijt dus gemakkelijk af. Van buiten zie je die stukken toch niet.
Laatst gewijzigd door Nova op 20 okt 2017 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 okt 2017 14:52

Fascinerende fiets.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 25 nov 2017 19:24

Ahja, en een kettingpons voor de Gusset dien ik ook nog te vinden, in een motorzaak. :P
Dat IceToolz ding is oud ijzer aan het worden. Het heeft onbestaande toepassing: standaard/gewone kettingschakelbreedte en dus niet bruikbaar als sterke pons voor sterke ketting.
Een halve kilo / te groot om mee te nemen bij fietsen met gewone ketting, en nutteloos want bij gewone ketting gaat het met een klein ponsje ook.
Naar wat ik al vond, lijkt het me een prijzig iets. Ik ga best een Gusset ketting meenemen om zeker te zijn / niet weer iets onbruikbaars te worden verkocht.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 02 dec 2017 17:01

Volgende week ligt de Gusset ketting er 2 maanden op.
Vandaag heb ik hem moeten opspannen, en de excenter zit helemaal vooraan, dus volgende opspanbeurt = schakel wegnemen.
Ook gekuist, mijn smeerolie van 2 weken terug was koekjes/plaatjes geworden, met water en harde borstel zoveel mogelijk weggeborsteld (bij rond vriespunt). Hard rondgedraaid om zoveel mogelijk water weg te slingeren.
Morgen ga ik zien of ik er al opnieuw olie aan ga doen.
Het nieuwe kettingblad, 1/8ste, werd 2 weken terug gemonteerd. Ik vind dat de ketting opvallend langer is geworden de voorbije dagen.
De mechaniek heeft recentelijk ook erg afgezien, eergisteren heb ik 40 km in zware sneeuwbuien gehad, met auto's die telkens hele gordijnen sneeuw/ijs naar me toe worpen bij het passeren. Gisteren 30 km langsheen wegen met sporen ijsbrokken. Mijn beschermingen houden enkel hetgeen van de banden komt tegen.
Een andere piste voor de opvallende slijtage is dat de Gusset ketting voorbij de hardingsdiepte is geraakt.
De komende weken zullen hieromtrent duidelijk maken.
Niettemin, 2 maanden, voor een fractie (excenter bij nieuwe ketting al bijna helemaal vooraan, maar een 5 tal graden draaiing mogelijk) van de norm-vervangings rek van 1%, vind ik een prestatie. Eenmaal een schakel weg, heb ik nog 180-5=175 graden instellingsruimte over, tenminste als de reden niet een kleinere hardingsdiepte is.
Ook word gesteld dat een ketting in het begin het meeste rekt, dus dat is ook positief voor de toekomst.
Zout invloed kan ik nog niet beoordelen, de lokale Staatsluitjes hebben klaarblijkelijk beslist om strooien na te laten. Gelukkig hebben mijn vrienden auto's berijdbare fietspaden gemaakt op de besneeuwde wegen. :) Allez, tenminste waar de Staatsluitjes geen apartheidspolitiek hebben toegepast. :P

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 26 dec 2017 23:13

Afbeelding

Uw achterwiel is verkeerd gespaakt…

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 26 dec 2017 23:17

Langere variant:

Ik zie achter maar tangentieel gespaakte spaken en geen schijfrem: ik dat geval zou ik naar mijn bescheiden mening de naar „achter” aandrijfgerichte spaken willen beginnen aan de buitenkant van de (aandrijf)naaf. In ieder geval is dit aan de non-drive side al niet het geval…

Om kortstondig mij te verlagen tot de toon die u aanslaat op dit forum en wat schijnbaar (nog?) wordt getolereerd: dit is in mijn ogen geklungel, zoals de rest van de fiets.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 dec 2017 23:43

Theoretisch probleem ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 dec 2017 11:04

Het is geen uitgemaakte zaak waar iedereen het over eens is.
En het is niet aan Nova te wijten hoe zijn wielen zijn gespaakt, dat is nog een paar stappen te ver.
Mogelijk komt het nog zover , goed voor jarenlang lopende topics.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 27 dec 2017 19:42

Zo jammer dat het andere topic op slot gedaan is, het begon net zo leuk te worden.
Maar goed, Kauwvot heeft hier alvast een mooie binnenkomer geschreven.
Dit biedt perspectieven en kan weer leiden tot interessante gedachtewisselingen.

Plaats reactie