Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

fixie maken van ff system van shimano

Connie086
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2016 13:26

Connie086 25 aug 2016 09:19

Hè Hallo,

Ik heb sinds kort een oude race fiets gekocht en wil daar graag een fixie van maken.
Ik heb er niet zo heel veel verstand van dus gewoon maar 1tje gekocht. ;)
Het is een multicycle (van de begin jaren 80 denk ik).
Nu blijkt er dus een ff system op te zitten van shimano.
Kan ik hier wel een fixie (single speed) van maken of gaat het hem niet worden.
hoor graag van jullie wat ik er mee of aan kan doen.

Gr Cornee

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 aug 2016 09:47

"ff system" zegt mij niets. Met een schroefpignon kun je een "suicide hub" overwegen. De cassette eraf schroeven en een baan of BMX kransje erop schroeven. "Suicide" omdat vanwege het ontbreken van een lockring (met tegendraadse schroefdraad) het kransje los kan komen bij afremmen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 25 aug 2016 22:34

53x11 schreef:"ff system" zegt mij niets. Met een schroefpignon kun je een "suicide hub" overwegen. De cassette eraf schroeven en een baan of BMX kransje erop schroeven. "Suicide" omdat vanwege het ontbreken van een lockring (met tegendraadse schroefdraad) het kransje los kan komen bij afremmen.
Met ffs kan je niet skidden freewheel zit in trapas/crank :o
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 aug 2016 22:43

Nooit van gehoord, maar dan heb je dus slechts een nieuwe trapas en crank nodig, toch?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 25 aug 2016 22:55

53x11 schreef:Nooit van gehoord, maar dan heb je dus slechts een nieuwe trapas en crank nodig, toch?
Ja in principe wel, kan je dus schakelen zonder flipflop en skids maken.
Multicycle was in de seventies wel dol op dat spul, kom ze eigenlijk op andere merken niet meer tegen
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 aug 2016 23:50

Voor een single speed schroef je er, mits de kettinglijn klopt, een single freewheel op. Voor een fixie een los baantandwiel. Niet aan iets beginnen waar je geen benul van hebt!!! Er is genoeg info beschikbaar.
De vorige spreker heeft het over schakelen, ..., nou, dat begrijp IK dus niet.

Thom Fonti
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jun 2015 15:02

Thom Fonti 27 aug 2016 11:13

Wat een vet systeem man! Ik zou hem lekker laten zitten en daar een mooie stadsfiets van maken. Wat is je budget voor de fixed? Ik kan je wel wat dingen aanraden als je een bedrag in gedachten hebt. Mocht je een all-out baanfiets willen, dan kun je bij futurum momenteel een mega deal maken. Zij verkopen een baanfiets waarvan je de onderdelen mooi kan gebruiken en het frame voor 100 euro weer kan doorverkopen (is alleen nog maar in maatje s). Dit is hem: http://www.futurumshop.nl/wilier-pista- ... bike.phtml . Maar goed, misschien is dat al wel ver boven je budget. Je hebt dan wel goede wielen die 200 euro kosten (ze zijn met remrand) en een crank + trapas die samen 150 euro kosten. De voorvork is geboord voor een rem (ze zeggen van niet, maar het is wel degelijk zo), dus die zou je ook nog kunnen gebruiken voor een frame met 1 1/8 balhoofd.

Het klinkt allicht als een hoop wartaal, maar als je vragen hebt stel ze gerust. Ik ben ooit zo begonnen als jij en weet nu dat ik een hoop geld had kunnen besparen als ik wat meer had geweten.

Connie086
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2016 13:26

Connie086 28 aug 2016 09:31

Thom Fonti schreef:Wat een vet systeem man! Ik zou hem lekker laten zitten en daar een mooie stadsfiets van maken. Wat is je budget voor de fixed? Ik kan je wel wat dingen aanraden als je een bedrag in gedachten hebt. Mocht je een all-out baanfiets willen, dan kun je bij futurum momenteel een mega deal maken. Zij verkopen een baanfiets waarvan je de onderdelen mooi kan gebruiken en het frame voor 100 euro weer kan doorverkopen (is alleen nog maar in maatje s). Dit is hem: http://www.futurumshop.nl/wilier-pista- ... bike.phtml . Maar goed, misschien is dat al wel ver boven je budget. Je hebt dan wel goede wielen die 200 euro kosten (ze zijn met remrand) en een crank + trapas die samen 150 euro kosten. De voorvork is geboord voor een rem (ze zeggen van niet, maar het is wel degelijk zo), dus die zou je ook nog kunnen gebruiken voor een frame met 1 1/8 balhoofd.

Het klinkt allicht als een hoop wartaal, maar als je vragen hebt stel ze gerust. Ik ben ooit zo begonnen als jij en weet nu dat ik een hoop geld had kunnen besparen als ik wat meer had geweten.

Ja ik ben er nog niet echt over uit..

Maar ik heb niet zo heel veel zin om er veel geld aan uit te geven...

Misschien laat ik hem inderdaad wel zo, en ga ik kijken voor een andere fiets met wel een

"Normale" aandrijving... ;)

Thnx voor je uit gebreide berichtje...


Gr..

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 28 aug 2016 09:55

Koop een spotgoedkope fiets op MP met een crank die je voor je fixie kunt gebruiken. Verpats die FF crank aan een liefhebber voor een ander project.
Vorsprung durch Pedantik

Connie086
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2016 13:26

Connie086 28 aug 2016 10:19

alien schreef:Koop een spotgoedkope fiets op MP met een crank die je voor je fixie kunt gebruiken. Verpats die FF crank aan een liefhebber voor een ander project.

Heb hem op mp gezet... kijken wat ik er voor kan krijgen en dan koop ik misschien aan ander... :winkthumb:

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 28 aug 2016 10:28

Ik kan 'm (de crank? De fiets?) niet één-twee-drie op Marktplaats vinden, dus de kans dat je er dan wat voor krijgt, schat ik niet hoog in…
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 28 aug 2016 10:32

Als je zoekt op Multicycle staat hij onder racefietsen. ;)

Gesloten