Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Advies achteras en -padden van niet baanfiets

hansel
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 apr 2015 10:56

hansel 11 aug 2016 17:26

Ik ben bezig een vintage italiaans frame op te bouwen als singlespeed fiets. Ik heb alles zo'n beetje bij elkaar verzameld op wielen na. Het frame heeft achter 130 mm tussen de padden. Nu kan ik een nieuwe set wielen kopen met achter van die flip-flop naven, persoonlijk de mooiste keuze. Deze zijn echter voor baanfietsen met 120 mm tussen de padden. Wat is nu wijs om te doen?

a) driekhoek achter bijbuigen tot 120 mm tussen padden?,
b) flipflop naaf-as vervangen met een holle 130+ mm voor snelspannen?,
c) toch maar bestaand racefiets achterwiel gebruiken en opvullen met spacers?

De trapas is een Shimano BB-UN55 107mm ITA welke past bij de CNC 165mm crankstel.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 aug 2016 19:23

Voor de juiste kettinglijn met 120mm uitvalpadden heb je 103mm trapas nodig. Dat is een. Die wielen met flip flop naven hebben die niet een massieve as, waar je vulringen op kunt plaatsen?
Flipflop naaf uit laten spaken, kost een paar centen! gewoon racewiel opvullen? Hoezo? Ze zijn al 130mm. Nee, je moet ze laten omspaken/centreren om de paraplu kwijt te raken.
En, hoe regel je de kettingspanning?

walter
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 jul 2008 15:16

walter 12 aug 2016 09:56

C is het makkelijkste. kettinglijn is dan ook makkelijk goed te krijgen met je eigen crank en BB.
B is de mooiste oplossing. hoeft geen naaf met QR te zijn, kan ook een flipflop geschikt voor 130mm zijn.
A zou ik niet doen, maar als 't staal is zal 't wel heel blijven. Beter een wielset zoeken die 130mm is.

Kettingspannen is eenvoudig als je semi-horizontale Campa patten hebt (je schrijft Italiaans vintage frame).
Het achterwiel blijft dan goed op z'n plek zolang je voorblad niet al te klein is, ook met QR, maar zeker met moeren.

hansel
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 apr 2015 10:56

hansel 12 aug 2016 11:40

De volgorde die jij schetst @walter, kan ik me in vinden.
Je zegt dat flipflop wielen bestaan met hierin naven met holle as geschikt voor QR en uitvalpadden maat 130 mm? Deze ben ik nog niet tegen gekomen. Het frame heeft inderdaad min of meer horizontale uitvalpadden.

@klimmer: 103 mm trapas voor ITA trapashuis ben ik niet tegen gekomen. Overigens zorgt de combinatie van de 107 mm trapas met mijn crankstel voor een kettinglijn van ca. 45 mm. Lijkt wel ok.
Over de lengte van de as in flipflop naven; ik realiseer me nu pas dat die assen natuurlijk langer zijn dan 120 mm :?. Maar hoeveel zijn ze precies? En inderdaad, ze zijn vaak massief. Dat moet ik niet hebben.

Ik snap de reacte van de paraplu niet helemaal.
Als ik een juiste kettinglijn met een standaard racewiel bepaal door de cassette (=paraplu?) te verwijderen en te vervangen met opvulringen en een enkel tandwiel, ben ik er toch?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 aug 2016 12:49

De "paraplu" is de spaakwijze nodig voor het plaatsen van een cassette. Je hebt wel gelijk met jouw werkwijze.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 sep 2016 17:53

hansel schreef:De volgorde die jij schetst @walter, kan ik me in vinden.
Je zegt dat flipflop wielen bestaan met hierin naven met holle as geschikt voor QR en uitvalpadden maat 130 mm?
Niet te moeilijk denken.

Gewoon een paar ringetjes over de as van de 120mm baannaaf doen.

Wrs krijg je m niet tot 130mm (dan pakt er niet meer genoeg draad van de asmoeren) maar 124 of 126 moet wel lukken. Die paar mm kun je je frame wel inknijpen.

Zo dus

klimmer schreef:gewoon racewiel opvullen? Hoezo? Ze zijn al 130mm.
Cassettebody opvullen met spacers en één SS kransje gebruiken ;)
Da's de goedkoopste optie.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie