Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Iemand een tip voor degelijkere kettingspanner type Batavus

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 01 jun 2016 23:09

Hallo Allemaal,

Eind vorig jaar heb ik een oude Crosshybride die ik nog ergens had liggen omgebouwd naar een Singlespeed. Nou ja.. niet helemaal want met een Sram Automaitx naaf, dus schakelt zelf 1 keer over bij 17km/u
Afbeelding

Inmiddels ben ik zo'n 3000km verder en heel tevreden met het ding op een kleinigheidje na. En dat is dat de kettingspanner rechts niet goed overweg kan met de remkracht lijkt het. deze tordeert op een gegeven moment iets.
Gevolg1: ketingspanning wordt minder.
Gevolg 2: heel soms floept de ketting er van af. Dat is me nu 2 keer overkomen 1 keer vlak voor een spoorwegovergang en vandaag toen ik met een gangetje van 37 km/u over een hobbelige kruising ging. En voordat je dan stil staat... dat duurt wel ff. want ik heb enkel een terugtraprem.

Daarom mijn vraag. Kent iemand van jullie een kettingspanner van het type Batavus dat net ff steviger is dan de versie die je overal kunt kopen?

Afbeelding
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 02 jun 2016 10:33

kent iemand deze?

http://singlespeedparts.nl/genetic-trac ... nners.html

lijkt me een stuk degelijker...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 02 jun 2016 11:20

Leuk plaatje van je fiets, maar niet zo handig om te beoordelen wat er zoal in je achterpatten gaat passen. Doe eens een close-up?
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 02 jun 2016 11:47

Zal vanavond foto maken. Maar het is een horizontale dropout naar voren.

dit werk zeg maar: Afbeelding
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 02 jun 2016 12:37

Op zich zou je helemaal zonder kettingspanner af moeten kunnen… gewoon het wiel er stevig genoeg inzetten.

En overweeg andere remmen. Terugtrapremmen zijn inefficiënt, en bovendien niet berekend op fietsers die harden dan —pak 'm beet— vijfentwintig kilometer per uur fietsen.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 02 jun 2016 22:02

Onderweg naar huis nog maar ff langs de lbs gefietst. die gaf aan dat als je dit type spanner hebt je eigenlijk geen nadere keuze hebt. En ook dat het vervormen eigenlijk heel vreemd is. dus.... ik heb weer een nieuwe meegenomen voor maar liefst 2 euro en kreeg het advies om goed op te letten dat een lipje niet verkeerd kwam te zitten.

Bedacht me dat het mss ook wel slim is om de slijtage van de ketting eens te controleren. 3000 km is natuurlijk niet zo veel, maar je weet maar nooit.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 03 jun 2016 07:39

Drieduizend kilometer is geen ene drol, al helemaal niet op een singlespeed. Wat voor ketting heb je erop liggen? En wat voor tandwielen?
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 03 jun 2016 11:48

Fietsketting 1/2 x 1/8 inch versie dyto

verder rij ik 42/14 met een keurig rechte kettinglijn.

Wat ik merk is dat de ketting echt minder strak komt te staan. dat op zich is niet zo gek. maar ongeveer 100km na spannen is dat weer zo. Ik dacht dus eerst dat het aan de kettingspanner lag, maar nu weet ik dat die niet bedoeld is om je wil op de plek te houden. En als ik daar even over doorredeneer dan zou dat ook gek zijn. want het wiel zou scheef moeten komen te staan. dus het vervormen van de spanner komt w.s door gepruts van mijzelf en de ketting hangt echt steeds iets slapper, en dat is een feit .

De ketting die er nu om ligt is een goedkoop ding van de bouwmarkt omdat ik die voor het pakken had. (lag klaar voor een stadsfiets) dus wellicht dat een kwalitatief goede ketting toch gaat schelen. slijtage of niet.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 03 jun 2016 13:17

100km moet zijn 1000km. Edit lukt me niet vanuit tapatalk
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

walter
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 jul 2008 15:16

walter 12 aug 2016 10:34

Ik heb een Automatix en precies zulke patten.
Blijft muurvast op z'n plek zonder kettingspanner.
Merkwaardig dus dat 't bij jou mis gaat.
Wellicht is je verzet een beetje ongelukkig gekozen ?
Ik heb 42:19.
Met jouw 42:14 wordt er nogal hard aan de ketting getrokken, schat ik.
Waarom zo zwaar? De Automatix doet 137% in de 2e versnelling.
Je krijgt dan 58:14, da's pas wel heel mannelijk. Met een traptempo van 90 omw/min zit je op 47km/h. Lijkt me wel iets om de proloog vd Tour mee te rijden ;) maar de rest vd tijd wellicht een beetje teveel vh goede.

Probeer de Ritzel Rechner eens.

Ander vraagje:
Waar ligt het schakelpunt van jouw Automatix ?
Ik heb een nieuw veertje gebogen, (stalen 18# gitaarsnaar) om het op 25kmh te krijgen.
De standaard 17kmh was bij mijn verzet veel te vroeg, kan me voorstellen dat je bij 42:14 ergens bij de 34kmh wilt schakelen. (2 standaard veertjes?)

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 22 sep 2016 15:43

Beetje late reactie, maar met fulltime werk, gezin en daarnaast een studie niet zo veel tijd meer over om ook hie rnog wat te posten.

Eerst even over de ketting(spanner) de 2e die ik gekocht heb is net ietsje steviger en blijft heel. het wiel verschuift ook niet meer, maar ik heb de boel nog net ff vaster gezet en met een veerring. Daarbij de ketting vervangen door een echte Singlespeed ketting (KMC) de oude, maar nog niet zo oude ketting was toch al behoorlijk versleten. deze ketting maakte wel wat herrie, maar verder prima. Ik heb geen problemen meer gehad.

Dan over het verzet. Waarom zo zwaar? Ik wilde een fiets voor mijn woon-werk ritjes die ik ook in kon zetten om vlotjes van de ene locatie van werk naar de andere te komen in mijn kostuum. Dan wil ik me niet in het zweet fietsen. Ik heb geen metertjes op de fiets, dus exact weet ik het niet, maar ik trap denk ik geen 90 omw p/m op deze fiets. voor mijn gevoel trap ik wel lekker door ik heb even mijn Strava er bij gepakt en dan zie ik wel dat ik die 47 wel eens aantik. Maar daar gaat het mij niet echt om. ik vind het gewoon lekker fietsen. En als ik eens geen zin heb dan kan ik hiermee ook lekker lui fietsen.

het sckakelpunt ligt bij mij idd op 17km/u en dat is eigenlijk wel vroeg. dat is na ongeveer 3 keer trappen, maar ik heb er te weinig verstand van om dat zelf aan te passen eigenlijk. mss eens een youtube tutorial opzoeken...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Plaats reactie