Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Hulp bij keuze

GabrielC
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2016 22:25

GabrielC 05 feb 2016 22:41

Hallo!

Ik zit er aan te denken om de Floater van Fixie inc te kopen. http://www.bikester.nl/379510.html

Ik vroeg mij af of hier mensen zijn die ervaring hebben met dit merk of deze fiets? ik ga het vooral gebruiken om van huis naar werk te fietsen, ongeveer 15/20 minuten fietsen door Amsterdam. Is 10 kilo licht voor een fiets of weeg een normale oma fiets hetzelfde? Dit wordt mijn eerste singlespeed dus ik weet er nog niet heel veel van vandaar misschien wat random vragen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 feb 2016 07:47

10 kilo is redelijk licht en normaal voor een goedkope singlespeed. Een omafiets weegt rond de 20kg. Bikester als leverancier kan ik evenwel niet aanraden. Je blijft terugsturen. Gezien je vragen is het duidelijk dat je materiekennis beperkt is. Dus: bezint eer je begint.

GabrielC
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2016 22:25

GabrielC 08 feb 2016 20:35

klimmer schreef:10 kilo is redelijk licht en normaal voor een goedkope singlespeed. Een omafiets weegt rond de 20kg. Bikester als leverancier kan ik evenwel niet aanraden. Je blijft terugsturen. Gezien je vragen is het duidelijk dat je materiekennis beperkt is. Dus: bezint eer je begint.
Ah, bedankt:) Maar wat je besteld bij bikester ontvang je wel? als ik daar een fiets bestel van een merk dat niet gemaakt is door bikester is het niet zo dat het altijd stuk gaat? Of is dat niet wat je bedoeld

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 feb 2016 20:53

Nee, je, ik dus, ontvangt de verkeerde spullen. Het retourneren van de aankoopsom is geautomatiseerd en duurt liefst 4 weken!
Bikester is geen fietsfabrikant!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 feb 2016 15:39

Ik zou hier eens gaan kijken: in elk geval een winkel met een adres in de Randstad. Een fiets moet je in de handen hebben gehad: nog beter: erop gezeten. Voor €300 kun je geen superkwaliteit verwachten in een niche markt (heel kleine aantallen): http://singlespeedparts.nl/6ku-dallas-fixedgear.html
In A'dam moeten toch ook dergelijke winkels zitten? Die waren er wel. Pristine Fixed Gear. Een dergelijke fiets zelf opbouwen is natuurlijk veel leuker, maar beslist ook veel duurder.

Benito
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 mei 2015 11:08

Benito 09 feb 2016 16:55

Als je de fiets wilt gebruiken als commuter zou ik toch zeggen, bouw er lekker zelf één, dat hoeft echt geen 300 euro te kosten als je gebruik maakt van tweedehands onderdelen en beter heb je echt niet nodig voor het gegeven doel. De fiets die jezelf voorstelt vind ik uitermate saai.
singlespeedpart.nl is zeker een goede winkel. Vroeger had je inderdaad Pristine in Amsterdam, maar die zijn dicht en nu begonnen met Meesterknecht in de Kerkstraat hebben volgens mij nog steeds fxied/ss spullen. In de Spuistraat zit een Spanjaard/Portugees, met een Japanse mechanieker die gerecyclde fixies en ss's heeft, ik zou daar eens kijken. Met een beetje mazzel heb je voor 100 euro een mooie beater bike. Anders marktplaats.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 feb 2016 17:12

Benito schreef:.... bouw er lekker zelf één, dat hoeft echt geen 300 euro te kosten als je gebruik maakt van tweedehands onderdelen en beter heb je echt niet nodig voor het gegeven doel.
Dit veronderstelt een gedegen basis- en materiaalkennis. Plus een goed uitgeruste werkplaats. Iemand die niet weet wat een omafiets in vergelijking met een SS weegt, beschikt daar niet over.

Benito
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 mei 2015 11:08

Benito 09 feb 2016 18:09

Men is nooit te oud om te leren. Op youtube kun je een hele zooi videos vinden, waarin je voldoende kennis kunt opdoen. Zoveel gereedschap heb je ook niet nodig voor een fixed/ss; stelletje inbussleutels, kettingpons, bottombracket tool, kettingzweepie, peanut butter wrench, misschien een haakleutel, klaar. Mocht je daar geen zin/interesse in hebben, kun je volgens mij echt het beste naar die gast in de Spuistraat gaan. Als ie al niet een geschikte fiets heeft klaar staan voor weinig, kan je samen met hun eentje bouwen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 feb 2016 18:47

Open deur! Begin eens met de pagina's bij M-gineering te lezen, maar ook daar vind je weinig tot niets hoe je de juiste kettinglijn bereikt met verschillend startmateriaal. Mijn leerschool was de praktijk (10 jaar geleden) inclusief mislukkingen, en.... die kosten geld.

Benito
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 mei 2015 11:08

Benito 09 feb 2016 20:49

Hier, gaan we niet uitkomen...
Zou GabrielC nog op zoek zijn naar een fixie of inmiddels ontmoedigd?

GabrielC
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2016 22:25

GabrielC 12 feb 2016 06:59

Zeker niet ontmoedigd! Bedankt voor de reacties. Ik ben technisch aangelegd maar heb geen tijd en ruimte om er zelf een te bouwen. Die in de spuistraat is deze dacht ik: http://recycledbicycles.org maar die is helaas dicht. Of bedoel je een andere? 6ku heb ik ook langs zien komen, alleen is dat een stalen frame en kan ik nergens zien hoeveel ze wegen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 feb 2016 07:45

Reken eens een halve kilo extra. Staal rijdt door Amsterdam lekkerder dan alu.

Plaats reactie