Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

trapas stadsfiets vervangen

LucasA
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2016 18:00

LucasA 16 jan 2016 18:20

hallo,

ten eerste, sorry als mijn vraag niet op de goede locatie staat.

Een vriend van mij heeft mij toevertrouwd om zijn stadsfiets op te knappen (een opal om28 oranje). Toen ik hem in mijn handen kreeg zat het trapas los en er waren meerder kogellagers uit, daar door heb ik het gevoel dat ik die moet vervangen. Ik heb al een aantal fietsen opgeknapt alleen nog nooit iets met het trapas gedaan. Mijn vraag aan jullie is dus:

- wat voor gereedschap heb ik hiervoor nodig?
- wat voor trapas moet ik hiervoor aanschaffen?
- hoe moet ik het oude/nieuwe trapas demonteren/monteren?

ik bedank jullie alvast heel veel voor de hulp.

lucas

Thom Fonti
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jun 2015 15:02

Thom Fonti 16 jan 2016 19:58

Hi Lucas,

Er zijn verschillende soorten trapassen, die verschillende tools vereisen.

De fietsenmaker kan je zeker verder helpen!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 jan 2016 19:59

Trapas is mannelijk, niet onzijdig, dat is het makkelijke deel. Hoe oud is die fiets, jaren tachtig/negentig? Goedkope rommel mogelijk. Opletten op je budget. Wat voor trapas? met spie? Spieën zijn tegenwoordig van peperkoek, dus probeer die heel te houden, indien uit de zeventiger jaren. Indien alleen de trapas ingelopen is (BSA-as met "borsten"), dan moet je dezelfde bij de fietsenmaker halen. Ook dezelfde lengte.
Een "opal om28 oranje" is mij onbekend. Je moet precies werken, dat begint al met de (merk?)naam. Er kunnen wel kogels uit of kapot zijn, maar geen kogellagers. Indien FAG of ander kant en klaar systeem met vierkante astappen, dan moet je dezelfde halen. Maar het speciale gereedschap daarvoor is echt te duur voor eenmaal. Werk voor de fietsenmaker. Bij spieloze trapassen heb je cranktrekker nodig. Trapas met schroefdraad: links is rechtse draad en rechts is linkse draad. Een centrepunt drijver is anders toch wel nodig. Hamer heb je altijd nodig en handigheid en garagezeep. Vervang de ketting nu je toch bezig bent. Kettingpons nodig en flinke schroevendraaier. en mogelijk losse kogels van de juiste maat en aantal. Altijd een halve kogel ruimte laten. De cups zijn ook vaak ingelopen. Moeilijk of niet te krijgen. Succes en leer ervan!
Indien dit de fiets is: http://muro-bike.nl/product/om28-oranje/ : geen enkele euro aan uitgeven! ; weggegooid geld. Dergelijke fietsen zijn om weg te werpen na gebruik. Dat moet je vriend dan maar doen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jan 2016 00:03

Waarschijnlijk is er een P van het frame gesleten en moet het een Popal om28 zijn. Dat is zo'n omafiets van 200 euro. Veel plezier met opknappen...
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie