Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Gazelle 1970 eerste fixed speed build (laatste update 8/11)

medemblikker
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2015 18:24

medemblikker 31 okt 2015 18:49

Hallo beste mensen ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben thijs 28 jaar oud en kom uit medemblik NH sinds kort heb ik een enorme interesse gekregen voor singlespeeds en fixed gear fietsen. Vandaar ook dat ik er zelf een aan het bouwen ben.


Ik gebruik een gazelle wielrenner uit ongeveer 1970 ik heb deze fiets ( en nog een dames model) langs de weg gevonden 10 minuten later waren ze met het grofvuil meegegaan :dislike: Ik was dus mooi op tijd in eerste instantie zou ik ze verkopen maar aangezien er niet tot nauwelijks vraag naar is heb ik besloten er een leuk project van te maken.

Hier wat fotos van de fietsen.


Zo kreeg ik ze ik ga het heren model gebruiken voor mij single speed de dames kan ik mooi gebruiken als donor (trapas voorvork lagers enz enz)

Afbeelding

Afbeelding


Toen heb ik nog een fiets gepakt een standaard heren stad fiets(ook langs de weg gevonden bij het grofvuil) hier heb ik de wielen uitgehaald (terugtraprem) deze wielen wil ik gaan gebruiken in de single speed zo ben ik van alle kabels af en heb ik geen remhendels meer en van de derailleur ben ik ook gelijk af. op deze velgen komen dunne wielrenner bandjes dus niet van die dikke lompe banden die er normaal zitten.

Dan krijg je dit idee ik ben ook gelijk gaan kijken naar de ketting lijn deze liep aardig scheef dit heb ik opgelost door de trapas om te draaien dus het korte deel zit nu aan de rechter kant. De kettinglijn was toen gelijk goed ik moet alleen even 2 9MM vulbussen maken die komen tussen het frame en het wiel in.

Afbeelding

Afbeelding

Dit was hem even voor nu morgen ga ik weer verder en dan vooral met het frame schuren pff wat een werk.

Zo even een kleine update ik heb vandaag alle overbodige stukken van het frame geslepen dit waren voornamelijk de punten voor de remmen standaard versnellingen enz enz hij is nu dus helemaal kaal ik ben ook nog een klein half uurtje aan het schuren geweest er zit namelijk wel wat oppervlakkige roest op het frame. Dinsdag krijg ik de spuitbussen binnen (donker bruin) dan kan ik alles ontvetten en spuiten ik hou jullie op de hoogte.

Hier een kleine update,

Ik heb ondertussen een set wielen gekocht 1 daarvan met een flipflop naaf dit leek mij toch wel handig als ik dan ooit nog met een freewheel wil rijden dan kan dat nog.

Verder heb ik ook nog een mat zwart stuurtje gekocht deze is zo goed als recht dit leek mij wel mooi bij de fiets passen. Morgen nog 1 dag werken en dan heb ik een lang weekend (3dgn) in die dagen wil ik de fiets verder schuren en hem in kleur spuiten.

De fiets staat er nu zo bij.

Afbeelding

Zo hier ben ik weer de fiets is nu zo goed als af en ik heb al een testrondje gereden reed super alleen het verzet is een beetje aan ze zware kant die wil ik dus nog even aanpassen, is zal misschien wat kleine dingen toevoegen aan deze post maar het zal niet zo veel meer zijn.

Hier een foto van hoe hij er nu bij staat.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door medemblikker op 08 nov 2015 19:27, 4 keer totaal gewijzigd.

medemblikker
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2015 18:24

medemblikker 31 okt 2015 19:13

Trouwens als iemand mij kan vertellen welk type gazelle dit is dan zou je mij heel blij maken dit was helaas niet meer leesbaar meer door de roest en slijtage.
Laatst gewijzigd door medemblikker op 06 nov 2015 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 31 okt 2015 19:44

Dit lijken mij meer midden/eind jaren 80 sportfietsen, zeer zeker geen racefietsen.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 31 okt 2015 22:38

Doet mij denken aan Tour d'Italia.
Afbeelding
Afbeelding
Is er nog wel iets van de naam te zien, of heb je alles al weg geschuurd?
Wat het verschil is met de Tour de France uitvoering, weet ik echter zo niet.

medemblikker
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2015 18:24

medemblikker 01 nov 2015 00:54

EmPeHa schreef:Doet mij denken aan Tour d'Italia.
Afbeelding
Afbeelding
Is er nog wel iets van de naam te zien, of heb je alles al weg geschuurd?
Wat het verschil is met de Tour de France uitvoering, weet ik echter zo niet.

Het moet zowat de tour d"italia zijn ik kon alleen tour en de D lezen ik ging van tour de france uit puur omdat die naam verl voorkomend is. thanks voor de info

walter
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 jul 2008 15:16

walter 01 dec 2015 16:25

Leuk ding toch ?

Hier een lijstje met framenummers en jaartallen, dan kan je vrij nauwkeurig het bouwjaar vaststellen.
http://stalenrosklassiekeracefietsen.bl ... frame.html
En anders hier:
http://jvs.webklik.nl/page/bouwjaren

Gebruikersavatar
Jev
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 aug 2015 18:38

Gebruikersavatar Jev 04 dec 2015 21:51

Tof ding geworden!

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 05 dec 2015 07:04

Gazelle tour de france.
.................

Plaats reactie