Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Bracketpot Vintage fietsframe

berit
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2015 18:13

berit 30 okt 2015 18:21

Hee hallo allemaal,

Ik ben een oude Union fiets aan het opknappen, maar stuit bij het verwijderen van de trapas op een bracket pot met maar ca. 0,5 mm schoefdraad. Deze is ook op een paar plekken versleten.

Nu heb ik geprobeerd een nieuwe simpele BB-UN25 Shimano as te monteren, maar de rechterkant van de bracket pot is uitgelubberd. Ik kan dus zelfs niet in dat kleine stukje draad de as vastdraaien. Links gaat het redelijk maar ook niet ideaal.

Nu zoek ik uiteraard een oplossing.. Kan ik bijvoorbeeld een ring met schroefdraad in de pot lijmen? Opnieuw tappen lijkt me niet een oplossing omdat de pot nu al te groot is. (of heb ik dat mis?)

Ik hoor graag suggesties want wil erg graag dit fietsje een tweede leven geven. :winkthumb:

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 okt 2015 19:43

Een halve mm of een halve cm?
Een oplossing met schroefdraad is ITA draad laten tappen, dat heeft iets meer diameter. Fietsenmaker van oude stempel kan je adviseren. Jis trapassen zijn er altijd ook in ITA draad: beide kanten rechtse draad. En aan beide kanten een ringetje van een mm plaatsen, dan ben je bij 70mm. Ook zou ik dan de cups, zeker de rechter, met loctite zekeren.

berit
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2015 18:13

berit 30 okt 2015 20:23

Een halve cm.. Oeps! ;-)

Ik zal eens wat fietsenmakers bellen morgen. Misschien ook handig om te weten: de orginele trapas zat in het frame geklonken, ofwel de uiteinden van de crank waren om de as geslagen. Deze heb ik terug getikt met een hamer waardoor ik ook de as er door kon tikken.

Is in het in ieder geval mogelijk om ITA draad te tappen? Of is lijmen in dit geval aan of af te raden?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 okt 2015 21:51

Is het niet een bracket voor een inslag trapas? Binnendiameter en lengte brackethuls? "de uiteinden van de crank waren om de as geslagen", zeg je. Dat is toch altijd zo? Zonder crankbouten?

berit
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2015 18:13

berit 31 okt 2015 16:52

Vandaag een Sunrace pressfit gehaald bij de fietsenmaker. Hij past.. maar wel met nog 2 mm ruimte tussen de cup het frame.

Deze as moest er trouwens ingeslagen worden volgens de fietsenmaker. Maar omdat een stuk plastic van 1 cup is afgebroken durf ik hem er niet verder in te slaan.

Vast zit hij in ieder geval wel! dus ik wil proberen om de fiets nu verder te monteren. Of is dit zwaar af te raden vanwege die mm ruimte?

Bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 31 okt 2015 17:02

Afgebroken? De vraag is of het wel de goede maat is. Inslag trapassen zijn er in tig maten, helaas. Ik zou niet met een goed gevoel verder gaan. "Pressfit" is trouwens iets heel anders, tenzij de lengte van de brackethuls 86,5mm is, maar die bestaan pas zo'n 10 jaar. Dat is toch niet oud?

berit
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2015 18:13

berit 31 okt 2015 19:49

Inderdaad het is een inslagas. Ja een van de plastic cups vond die klappen niet zo leuk..
Morgen toch maar even de fietsenmaker raadplegen!

Plaats reactie