Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

1st Fixed project!

Ridles
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:27

Ridles 11 okt 2015 13:36

Hey iedereen!

Hier een groentje van over de grens (met een zachte g)

Ik ben sinds kort begonnen aan een avondcursus fietsen hersteller. Ik heb altijd mijn eigen fietsen onderhouden maar nu is het tijd om de lat wat hoger te leggen. Graag wil ik mijn proces met jullie delen. En hopelijk kunnen jullie met helpen met mijn vragen. :D

Mijn bedoeling is dus om een fixed gear samen te stellen vanaf het frame. Op langere tijd wil ik er iets moois van maken, maar voorlopig zijn loops nog niet van de orde. Liever een goede frankenstein fiets dan een slappe fiets met looks! Omdat ik nog studeer zou ik toch de kost van de onderdelen willen beperken.




Stap 1: Frame

Ik heb dit Moser frame maat 57 op de kop weten te tikken. Ik heb geen idee hoeveel al mee gereden is maar op het eerste zicht lijkt er niks mis mee. Geen roest, geen schade en op het zicht recht.
Afbeelding
Trapas: 35mm diameter
70mm lengte
Afbeelding
Afbeelding

Trapas: 35mm diameter
70mm lengte
Laatst gewijzigd door Ridles op 11 okt 2015 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Ridles
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:27

Ridles 11 okt 2015 14:01

Stap 2: Wielen
Tweedehands heb dit setje flip flop wielen gevonden. Het voorwiel bleek wat weerstand te hebben (lagers lijkt me), dus ik heb wat reviews gezocht over het merk. En blijkt het merk (Quando) toch wat slechte reviews te hebben. :? De hub van het achterwiel lijkt ook iets uit het midden te zitten maar voor de rest lijkt het me perfect.

Heeft iemand ervaring met de hubs Quando kt? En hoe tevreden waren jullie hiermee?

Afbeelding
Aan beide kanten wat spacers ertussen.
Afbeelding

Afbeelding

Ridles
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:27

Ridles 11 okt 2015 16:48

Stap 3: trapas en crank

Ik heb me dus wat verdiept in trapassen. Als ik het goed begrepen heb zijn er Engelse en Italiaanse trapassen en ligt het verschil in de breedte van de trapas, en heeft het dus weinig te maken met of je frame nu Italiaans is of niet. Bij het afmeten van het frame kwam ik op een trapas breedte van bijna 70mm (69,2mm) en een diameter van 35mm. Het is een trapashuis met schroef. Heb ik nu Engelse of Italiaanse trapas?

Ik heb wat zitten browsen en kwam op dit setje. Maar gaat deze op mijn trapas passen of heb ik toch een andere nodig?
http://www.rosebikes.nl/product/detail/aid:670768

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 okt 2015 18:39

Deze wordt standaard met BSA lagercups geleverd.
Jij hebt waarschijnlijk ITA cups nodig.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 11 okt 2015 19:03

Goed kijken of het 2x "rechts" schroefdraad is (Ita) of 1x "links" en 1x "rechts" (BSA)

Ridles
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:27

Ridles 12 okt 2015 16:32

Dank je voor de info!
Als ik het goed heb gezien is de mijne dus ITA.

Toch maar even een fotootje van gemaakt.
Afbeelding

Lijkt mij 2x rechts te zijn.

Afbeelding

Dus ik denk dat ik voor deze trapas ga gaan.
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:675751

Ridles
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:27

Ridles 12 okt 2015 22:20

Iemand die een goede crank voor die Hollowtech II trapas weet?
Ik dacht eerst http://www.rosebikes.nl/product/detail/aid:670768 te kopen maar die leveren ze niet met een ITA trapas.

Ik denk er om om er een 42x17 van te maken.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 12 okt 2015 22:31

Je hoeft toch niet per se HTII lagers te gebruiken?
Zoek gewoon een crank die je bevalt, en koop daar de juiste lagers/trapas/cups bij.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Ridles
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:27

Ridles 13 okt 2015 00:08

Dat hoeft zeker niet per se. Ik heb echter niet zoveel verstand van bottom brackets en deze leek me, wat ik er van gelezen heb, wel goed te zijn. Maar past deze dan ook op alle shimano crankset of moet ik daar ook voor uitkijken?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 okt 2015 00:37

Die Alfine is geen bottom bracket, dat is een crankstel!! Gewoon vierkante trapas kopen: BB-UN55 voor ITA draad, dan kun je tenminste de correcte kettinglijn (door de juiste lengte te kiezen) realiseren. Anders kom je in de duistere wereld van HTII terecht, moet je ook nog je bracket laten vlakken enz.... Stronglight heeft mooie zilverkleurige cranks. Heb je de kettinglijn al bepaald aan de hand van de achternaaf? Een fixie heeft geen paraplu!!
Laatst gewijzigd door klimmer op 13 okt 2015 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 13 okt 2015 00:38

Een HTII bottom bracket past op heel veel actuele Shimano cranksets, maar zeker niet alle!

Wat je wel kunt doen is de Alfine crank kopen en er een ITA bottom bracket bij bestellen.

Dat BSA bottom bracket komt vast nog wel 'n keer van pas.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Ridles
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:27

Ridles 13 okt 2015 15:13

Anders kom je in de duistere wereld van HTII terecht
Wat bedoel je met de duistere wereld van de HTII? Hoe zou ik dan in problemen komen met mijn ketting lijn? Het lijkt mij een goede trapas te zijn. Maar zoals ik zeg ben ik een groentje in het samenstellen van fietsen.

Plaats reactie