Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

single speed terugtraprem

Teuchie
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2015 14:19

Teuchie 13 aug 2015 21:01

Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe single speed te bouwen en wil het simpel houden dus geen ordinaire remmen erop maar een terugtraprem. Ik heb al wat opzoekwerk gedaan maar hoe zit het nu eigenlijk met de combinatie van single speed wielen en een terugtraprem? Want deze past niet in een gewone naaf.
En hoe zit het met de breedte van zo een naaf?
Waarop moet ik zoal letten??

Mvg,
Teuchie

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 aug 2015 23:40

Advies: Dergelijke plannen zijn hier eerder langs gekomen. Lees die berichten eerst eens. En chat eens met je voorgangers hoe het is gelopen in de praktijk. Dan zou het kunnen zijn dat je je nog eens bedenkt.....Dat simpel houden zou wel eens kunnen blijken te zijn: een zeer complex plan.
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Een wiel met remnaaf en een single speed wiel zijn totaal verschillende wielen. Combineren? Ja, dat kan: velgen, spaken en naven los kopen en wielen (laten) bouwen. Heb je de gewenste kettinglijn al berekend en krijg je dat passend in je frame/je crankstel. Shimano remnaaf is ca. 42mm. Een remnaaf is ca. 110mm breed, uiteraard afhankelijk van merk en type. De ketting op spanning houden enz. Een compleet wiel met een remnaaf (kost weinig gebruikt) heeft velgen voor brede banden. Is dat wat je wil? Enfin, lees je eerst goed in.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 aug 2015 21:16


Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 24 aug 2015 14:49

Zou je hiermee in één keer klaar zijn? Ik heb nog een frame waar ik een basic fiets van wil maken. Wel de enige met verticale droput :roll: , dus niet de handigste keuze.

walter
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 jul 2008 15:16

walter 25 aug 2015 10:22

Verticale dropout en terugtraprem gaan slecht samen.
Hoe span je de ketting en hoe houd je de ketting op spanning als je terug trapt om te remmen ?
Tenzij je een EBB hebt wordt het niks.
Zoek een frame met horizontale (baan) patten, of een frame met die ouderwetse Campagnolo patten.
Complete Santa fiets kopen is denk ik de makkelijkste (en misschien ook de goedkoopste) weg voor jouw plannen.
[EDIT]Ik zie net dat Santa fixie frames in de aanbieding heeft voor 67 euro.
Wellicht zelf iets samenstellen van je oude fiets en wat nieuw Santa spul?[/EDIT]

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 25 aug 2015 11:01

Dank je, voor je reactie.
Nee, ik weet het. Ik hoopte met een precies goede overbrenging en een missing link de ketting op spanning te krijgen. Maar als de ketting eenmaal op spanning is, moet dat toch gewoon kunnen met een terugtraprem? Dat is niet anders dan bij een simpele stadsfiets. Ik zal er nog eens over denken. Nog weer een frame er bij, was ik nog niet direct van plan. Een oude derailleur en toch een knijpremmetje kan ook nog. Dat lijkt alleen minder clean.

walter
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 jul 2008 15:16

walter 26 aug 2015 14:31

Dat duurt nooit lang. De ketting slijt op den duur, en dan wordt 'ie te ruim.
Dan moet je opnieuw op zoek naar een zgn magic gear, dus iets dat precies past.
Je moet op termijn echt iets hebben om de ketting strak te trekken.

Als je een ideale kettinglijn hebt, dan zou je een tijde met een magic gear kunnen rijden..
En dan telkens een nieuwe ketting, maar dat loopt toch in de papieren en is ook nauwelijks onderhoudsvrij te noemen.

Als je aan knijpremmen denkt is een White Industries ENO ecc naaf misschien een optie.
Maar helaas ook niet goedkoop.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 27 aug 2015 20:33

Duidelijk. Zo'n naaf is inderdaad ook mooi. Een fiets samenstellen met wat ik heb liggen, gaat dus eigenlijk niet lukken. Dan eerst maar eens verder verdiepen wat en hoe er allemaal mogelijk is. Een getande riem lijkt mij ook een mooie optie. Gelukkig las ik op tijd dat je dan een deelbaar frame nodig hebt. :lol:

Plaats reactie