Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Crankset advies nodig

Gebruikersavatar
pinaride
Forum-lid
Berichten: 337
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:21

Gebruikersavatar pinaride 06 mei 2015 21:33

Ik ben op dit moment een oude cyclocrosser aan het ombouwen tot singlespeed voor het winter woon-werkverkeer, maar ik ben nog in dubio wat ik ga doen met het crankset. Op dit moment is de fiets voorzien van een compact FSA crankset (50-24t) met een crank lengte van 172,5.

Nu wil ik eigenlijk het crankset vervangen door een singlespeed set, maar vraag me af of ik dan wel dezelfde crank lengte moet aanhouden. Al mijn andere fietsen hebben ook een crank lengte van 172,5 maar ik kan me voorstellen om daar met een singlespeed vanaf te wijken (kleiner i.v.m. hogere trapfrequentie) en/of juist langer door grotere krachts- overbrenging.

Wat is jullie mening en ervaring hierover? De fiets gaat dus voornamelijk gebruikt worden voor vlak woon-werk van 15 km enkele reis.
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 mei 2015 23:42

De trapfrequentie die je gaat gebruiken is zeker een functie van de cranklengte. Hoge frequentie èn 180mm cranks zijn niet vol te houden en inefficient. Zo'n enkel blad crankstel is over het algemeen niet in vele cranklengtes te koop. Je vraag is wellicht puur theoretisch, omdat je niet uit vele lengtes kunt kiezen. Een lengteverschil van 2,5mm is geen verschil. 10mm zet zoden aan de dijk. Dus kijk eerst eens of je keuzes hebt binnen je budgetaire grenzen.

Gebruikersavatar
pinaride
Forum-lid
Berichten: 337
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:21

Gebruikersavatar pinaride 07 mei 2015 12:00

Bedankt voor je reactie.

Ik heb het Shimano Alfine FC-S501 crankstel op het oog, welke een crank lengte van 170 mm heeft, dus dat is idd niet zoveel verschil met wat ik gewend ben. En het is best een fraai crank setje:
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:670759
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!

Plaats reactie