Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Hulp bij single speed bouwen

MilanBaars
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2015 12:09

MilanBaars 15 apr 2015 20:28

Vanmiddag heb ik in een impulsieve bui een fietsframe gekocht. Het is een Gitane Reynolds in (voor de ogen van een leek) redelijk staat. Ondanks dat er meerdere tutorials online staan over hoe je een single-speed fiets moet bouwen, spreken deze elkaar soms tegen of zijn ze niet geheel compleet.
Mijn vraag: waar begin ik? Erg belangrijk voordat ik allerlei onderdelen in huis haal, die ik eigenlijk helemaal (nog) niet nodig heb.

Hierbij een foto van het frame:

http://i.marktplaats.com/00/s/NTAwWDY2N ... 7/$_85.JPG

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 15 apr 2015 21:16

Eerst schroef je de standaard er af 8-)
Dan kijk je of het frame wel in de haak is en of de lagertjes nog gelukkig zijn.
Dan maak je een lijst met de zaken die je mist,

pfr010
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mar 2011 14:49

pfr010 16 apr 2015 09:49

Als toevoeging aan wat sloeren zegt zou ik ook even de Bottom Bracket checken.
- Werkt hij nog?
zo ja: past er een nieuwe crank op (die dan ook nog redelijk in lijn met tandwiel te plaatsen is)/
zo nee: Is het van een type dat makkelijk te vervangen is (zie gezeur bij topic: fixie frame troubles)

MilanBaars
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2015 12:09

MilanBaars 16 apr 2015 18:20

Hierbij een foto van de Bottom Bracket en de trapas draait nog soepel.

https://gm1.ggpht.com/YWUSolK7P_T9hRBT- ... 523-l75-ft

Nu ben ik nog op zoek naar een voor- en achterwiel. Wat voor naaf moet ik hebben, een opschroefpignon of een cassettenaaf? Dan weet ik in ieder geval waar ik naar op zoek moet.

pfr010
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mar 2011 14:49

pfr010 17 apr 2015 08:46

@Milanbaars: Ik heb geen toegang tot het plaatje. Als ik het goed lees heb je het nu over naven waar je meerdere tandwielen op kant plaatsen, aangezien je een single speed wilt bouwen is dat niet nodig en kun je voor zoiets gaan: http://singlespeedparts.nl/allcity-sher ... -7664.html (willekeurige naaf).

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 apr 2015 09:50

Niet nodig een cassettenaaf, dat is juist, maar vaak wel handig, vanwege de kettinglijn en soms kan het niet anders, want de meeste frames hebben 130mm uitvalmaat en dan past zo'n schroefnaaf niet (=120mm).

MilanBaars
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2015 12:09

MilanBaars 17 apr 2015 10:41

Ik heb even gemeten en de ruimte tussen de twee dropouts (dropouts dus niet meegerekend). Als ik het goed begrijp maakt het dus niet uit wat voor achterwiel ik koop, als het maar een 28" is? Verder heb ik dan een voorwiel nodig, maakt het dan nog uit wat voor type (snelsluiting oid)?

MilanBaars
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2015 12:09

MilanBaars 17 apr 2015 10:41

Ruimte tussen dropouts is dus 12 cm.

pfr010
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mar 2011 14:49

pfr010 17 apr 2015 11:00

Afmeting tussen de dropouts komt niet heel nauw, ze buigen nml een beetje mee. Volgens mij zit je, ook als ik naar bericht van klimmer kijk, goed met 120mm.

Wat betreft voorwiel, snelspanner is alleen handig als je denkt het wiel er vaak uit te gaan halen. Bij bv vervoer of opslag, snel tijdens de wedstrijd wisselen van wiel zal neem ik aan niet van toepassing zijn :p. Wat ook wel goed is om te bedenken is dat een wiel met snelspanners makkelijker te jatten is, mocht je het een keer niet met slot vast kunnen zetten.

Ik weet niet wat voor soort wielen je in gedachte hebt en wat voor budget, maar ik zou sowieso een setje proberen te kopen. Ziet er mooier uit en is vaak voordeliger.

MilanBaars
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2015 12:09

MilanBaars 17 apr 2015 12:37

De charme van zelf een single speed bouwen is naar mijn idee de kosten laag houden. Natuurlijk kan ik voor €250 een nieuwe single speed kopen, maar dat wil ik juist niet. Aangezien je voor een nieuwe set wielen al gauw €125 betaalt, ben ik dan ook marktplaats aan het afstruinen naar een voor- en achterwiel. Zoals eerder gezegd ben ik een leek op het gebied van fietsen, dus weet ik niet goed waar ik precies naar moet zoeken.

In totaal zit mijn lijst van benodigdheden er zo uit:
1) wielset
2) crankstel
3) zadel- en zadelpen
4) stuur
5) ketting

Wat heb ik dan verder nog nodig om mijn aandrijving en fiets compleet te maken? En hebben jullie nog tips waar ik tweedehands fietsonderdelen kan kopen (in de buurt van Rotterdam)?

pfr010
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mar 2011 14:49

pfr010 17 apr 2015 13:28

1 tandwiel&lockring (fixed) of freewheel voor bij achter wiel (zit vaak niet bij wiel)
2 stuurlintje (wel zo comfortabel)
3 rem (afhankelijke van wat de set-up wordt
- fixed: geen rem of handrem voor
- freewheel: handrem voor en/of achter
- terugtraprem: op zoek naar 28" achterwiel met terugtraprem (coasterbrake)
4 trappers (met eventueel straps als je fixed rijdt)

Wat betreft kopen van tweedehands spullen ben ik zelf niet verder gekomen dan het kopen van een frame op marktplaats. De rest was voor mij materiaal wat ik over had van de racefiets of nieuw.

Bij het kopen van wielen zou ik wel een beetje letten op het gewicht. Ik heb zelf mijn eerste fixie met een redelijk goedkope set opgebouwd, maar dit weegt erg veel en beinvloed het rijcomfort meer dan ik had verwacht.

MilanBaars
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2015 12:09

MilanBaars 17 apr 2015 14:17

Bedankt voor de tips! Ik was inderdaad nog het een en ander vergeten.. Graag zou ik freewheel gaan rijden. Ik heb net bij een kringloopzaak voor een kleine prijs een wielset van een Puch gazette 2500 gezien, met achter een bitex naaf voor 5 versnellingen. Het zijn 27" wielen, maar is dit wat voor op mijn fiets?

Plaats reactie