Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Single speed ombouw-tips gevraagd

MilanBaars
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2015 12:09

MilanBaars 11 apr 2015 12:20

Beste fietsliefhebbers,

Sinds een aantal jaar ben ik in het bezit van een oude Gazelle XR-2 mountainbike. Om de aantal maanden heb steeds last van kleine mankementen (vooral problemen aan de versnellingen), waardoor ik inmiddels een klein fortuin aan deze fiets kwijt ben.
Om deze problemen te verhelpen, had ik het idee om mijn fiets om te bouwen naar een single speed. Ik heb al een aantal fora geraadpleegd, maar kreeg heb helaas niet voldoende informatie gekregen om zelf al aan de slag te gaan.

Ik heb twee vragen die ik graag beantwoord zou willen hebben, hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen:
1) Is het mogelijk om, tegen lage kosten, deze mountainbike om te bouwen naar een single speed bike?
2) Momenteel heeft mijn fiets last van het doortrappen van mijn trappers, na meermaals het internet doorgespit te hebben, denk ik dat het probleem in het body van mijn fiets ligt, waardoor er een freewheel ontstaat. Is het mogelijk om dit probleem zelf te verhelpen, zonder al te veel geld kwijt te zijn?

Zoals jullie misschien al gemerkt hebben, wil ik niet te veel kosten aan dit project kwijt zijn, aangezien ik student ben en al een hoop geld aan mijn fiets uit heb gegeven. Wel zou ik het erg zonde vinden om deze mooie fiets, waar vooral het frame, remmen en wielen nog helemaal in orde zijn, weg te doen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Hartelijke groet,

Milan Baars

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 apr 2015 13:47

Een mountainbike is niet direct voor de hand liggend als uitgangspunt voor een SS bike. Maar het kan wel. Overigens is de XR-2 geen mountainbike, maar een hybride. Dan heb je wel een goed werkend freewheel nodig. Dus waarschijnlijk heb je een nieuwe body nodig. Mits de naaf niet al te oud is, kun je die nog ergens vinden/krijgen/kopen. Merk naaf? Met wat gereedschap kun je dat zelf vervangen. Er zijn tig-soorten bodies, althans bij Shimano. Alles draait om kettinglijn, van het enkele blad vooraan, waarschijnlijk op de middenpositie (kun je buitenblad voor gebruiken) naar een kransje achteraan, dat je met spacers op de juiste plaats kunt positioneren. En dan: hoe ga je de ketting spannen?

MilanBaars
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2015 12:09

MilanBaars 12 apr 2015 12:46

Misschien moet ik mijn vraag anders formuleren. Ik heb al een tijd last van kleine, technische mankementen aan mijn fiets. Op dit moment heb ik dus problemen met de body, af en toe doet deze het, andere keren trapt alles volledig door. Ook is de voorderrailleur kapot, waardoor ik altijd op het middenblad rij.
Ik ben het zat op steeds weer kleine zaken aan mijn fiets te moeten laten vervangen, graag wil ik m'n fiets voor eens en voor altijd goed in orde maken. Zelf zat ik er daarom aan te denken om de fiets om te bouwen tot single speed, waardoor het onderhoud wat overzichtelijker zou worden en ik in het vervolg de meeste problemen zelf kan verhelpen. Is het mogelijk om mijn fiets een keer goed op te knappen voor onder de €75?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 apr 2015 13:10

"voor eens en altijd goed in orde maken"....Het spijt me, maar dat bestaat niet. Ook al monteer je alleen XT-onderdelen, ook die gaan een keertje kapot. Duurt alleen (veel) langer. Cassette en ketting zijn verslijtonderdelen.
Als je alles zelf doet, dan zal €75 genoeg zijn voor voorderailleur, wat kabels, ketting, cassette en body. Je zult wel wat specifiek gereedschap nodig hebben voor body en cassette.

Plaats reactie