Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

fixie frame troubles

Battlesnatcher
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2015 23:25

Battlesnatcher 10 apr 2015 10:55

Als groot fiets fanaat en bezitter van een heleboel type fietsen, was ik al jaren gek op fixie fietsen. Vanwege de eenvoud van deze fietsen, het rijden erop heb ik nog nooit gedaan.

Het bouwen van zo een fiets ook niet, vanwege de eenvoud lijkt mij dat geen probleem.
Even eerst wel het 1 en ander gelezen :D

Het eenvoud bleek uit de vele posts hierover. Bijna elk soort frame is geschikt en de bottom brackets zijn er in voonamelijk BSA of Italiaans draad. Hoe moeilijk kan het zijn ?

Dan maar een mooie Batavus Champion kopen (Omdat deze te koop stond), vol goede moed met de fiets naar huis. Slopen die handel, althans de grove dingen. En vervolgens met ideeen genoeg naar de fixed gear shop. Ideeen had ik al en de velgen waren dan al snel gekocht, stuurtje, trappers, bracket, en de bottom bracket waren al snel de volgers in de shop. Volgens de shop zou de bottom bracket BSA draad zijn, want zo zag dat eruit (ik had het kale frame meegenomen). Ik met de genoemde spullen naar huis (overigens is een kant en klare fiets vele malen goedkoper, maar veel minder eer en plezier :) )

Thuis gekomen maar even kijken of alle spullen wel passen.
Ik zou de fiets even opbouwen om vervolgens alles weer af te breken en de fiets te spuiten etc.

En daar ging het direct de mist in, de bottom bracket had helemaal geen mogelijkheid om gereedschap op te gebruiken (was mij en de shop niet opgevallen). Hoekan dit? , het zal toch niet geperst zijn? Toch bleek dit het geval, Batavus was aan het pionieren gegaan. En ik had net die fiets gekocht. Aan het googlen gegaan, de lagerbussen bleken van een soort die nog in de handel verkrijbaar was. Het zou een standaard maat zijn, die in de industrie nog word gebruikt. Maar dan de trapas, te lang en dus niet geschikt.
Wat nu? Lekker zo een project die in de begin fase al vast loopt. Dan maar ff een nieuwe frame zoeken. En jawel hoor een mooie Gazelle Grand sport, het frame kostte niet veel en heb het frame laten ophalen. Nog wel even gevraagd om goed te kijken of er een externe of interne mogelijkheid was om de bottom bracket te verwijderen. Dit bleek het geval te zijn, eenmaal thuis direct de bottom bracket proberen te verwijderen. Blijken de ringen aan de buitenzijde van kunststof te zijn en direct af te breken bij het zetten van kracht. Dan maar weer ff googlen. En ja, hoor weer prijs! Gazelle heeft even heel kort dit type as gebruikt. Een geperste as in kunstof houders die in het midden samen klikken en nooit en te nimmer er heel ui te halen zijn en ook niet meer verkrijgbaar zijn :cry:

De informatie die ik op meerder sites kon vinden was niet helemaal juist of heb ik erover heen gelezen? In ieder geval heb ik net die twee frames die anders zijn dan de rest. En dat zijn geen Franse frames (hier werd ik voor gewaarschuwd) maar oerhollandse.

Hebben jullie oplossingen? En kan ik bijvoorbeeld bij de Batavus de trapas wat slijpen, zodat de bracket er verder op kan?

Ik hoor graag van jullie.

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 10 apr 2015 12:15

Mijn advies (na het bouwen van twee fixies met vier frames) is dat een goed frame uitzoeken enorm belangrijk is. Er zijn bij oude frames vrij veel elementen die anders/fout/kapot/scheef/etc. kunnen zijn, dus enig vooronderzoek is wel handig. Nu heb je dat steeds achteraf gedaan, andersom was wel makkelijker geweest. De twee frames die ik niet heb gebruikt hadden dezelfde soort gebreken als jij nu beschrijft.

Als het geen BSA is, of je kan je trapas nooit vervangen zou ik er niet aan beginnen. Hetzelfde geldt voor afwijkende balhoofdhoofdmaat, zadelpendiameter en uitvalspads. Zoek een frame dat standaard maten heeft, bv een Gazelle Champion Mondial frame oid.

Mijn oplossing zou zijn: take your losses en begin met een goed donorframe. Ongetwijfeld zijn er DIY oplossingen te verzinnen, maar uiteindelijk wil je een versleten trapas gewoon kunnen vervangen.

pfr010
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mar 2011 14:49

pfr010 14 apr 2015 10:59

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met het maken van mijn eerste fixie. Een gazelle frame met geperste as met kunststof cups. Mijn oplossing was alsvolgt:

1. Ik heb contact gezocht met m-gineering.nl en daar een alu bus besteld met BSA draad aan de binnenkant (uiteraard paste het standaard formaat niet en hebben ze er een mm vanaf geslepen aan de buitenkant)
2. Deze bus heb ik vast gezet in het frame met uit m'n hoofd: http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647 ... bi-metaal/ . Ik had hierover op meerdere fora gelezen dat het zo'n beetje halve schepen bij elkaar kan houden. :p
3. De nieuwe bottom bracket kon ik toen in het frame plaatsen, let op dat je daar weer een specifieke tool voor nodig hebt.

edit: Om deze geperste as uit het frame te krijgen ben ik eerst langs een "specialist" gegaan, die dit voor veel te veel geld wilde doen. Vervolgens naar een standaard fietsenmaker (3 generaties en winkel van 100+ oud), daar wist de man mij op basis van het zien van alleen een foto van de botom brackt precies te vertellen wat voor fiets het was en uit welk jaar. Op de vraag hoe ik deze trapas moest verwijderen zei hij: fiets stevig op zij leggen en klap met hamer op de as geven. Ik was lichtelijk terughoudend, maar het antwoord toen ik vroeg wat er mis kon gaan was: dat je dat zacht slaat en het nog een keer moet doen. :) Is overigens met 1 flikke tik gewoon goed gegaan.

edsub
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2009 22:31

edsub 04 mei 2015 16:32

Ik ben gelukkig geen kunstoffen press-in lagers tegengekomne. Wel een BB met zwitserse draad (Motobecane frame). gelukkig zijn de cups nog in goede staat en is de breedte de standaard 68mm, dus vervangen van de as en kogels moet het doen.
Voor als je vastloopt met je BB (check eerst de site van Sheldon Brown), kun je altijd een threadless BB overwegen. Enige dat dan nog belangrijk is, is de diameter van de bracket (34-35mm in de regel, afh van de standaard) en de lengte (meestal 68mm, maar ook wel 73mm).
Bijv van Velo Orange voor pakweg 70 euro maar die schijnen dan ook wel altijd te passen). Goedkoper op eBay, maar dan moet je wellicht nog wat prutsen met een alu opvulbus.
Geen ervaring, maar dat was wel de optie de ik had gekozen als mn cups aan gort waren geweest.
Red Bull Carbon Pro 2008
Liemerse Regio Rijders
Ventourist!

Plaats reactie