Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Single speed project

Domipomi
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2014 12:25

Domipomi 08 feb 2015 14:27

Beste forum leden,

Ik heb een oude Koga nog staan en ik wil hem een tweede leven gaan geven.

Ik heb alleen een vraag, ben al een tijdje aan het twijfelen over de velgen. Aangezien de huidige velgen in te slechte staat zijn moet ik nieuwe aan schaffen.

Ik twijfel om een setje van Create te kopen met flipflop naaf, maar ik twijfel over de kwaliteit van deze set. Een ander alternatief is om een tweede hands velg setje te kopen en deze om te bouwen naar single speed. Want het moet wel 'Budget project' blijven. Ik heb echter geen ervaring met ombouwen van cassette naar single speed.

Heeft iemand nog goede tips of ervaringen, deel ze graag met mij zodat ik er een mooie single speed racefiets van kan maken !!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 feb 2015 14:53

Met alleen velgen heb je nog niets, toch? Wielen zul je bedoelen. Een cassette naaf gebruik je als single speed door het gebruik van een los kransje op de juiste plaats (kettinglijn bepalen) en voor de rest spacers om het op te vullen. Over Create kan ik niets melden. Andere deskundigen? :?:
tip: de vraag is of die naaf een contra schroefdraad heeft voor een lockring? Foto's die ik vind zijn waardeloos.

pfr010
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mar 2011 14:49

pfr010 09 feb 2015 10:05

Ik heb zelf een tijd terug een budget set met flip-flop naaf gekocht (NO Logo), ziet er allemaal prima uit. Dit zou ik echter nooit nog een keer doen. De "flip-functie" heb ik nog nooit gebruikt en het gewicht van de wielen beinvloedt het rijgewdrag meer dan ik verwacht had. Voor een klein beetje meer koop je denk ik iets waar je meer lol van hebt: origin 8/H+Sons/Miche Pista (en een voorwiel kan je natuurlijk sowieso probleemloos een betaalbaar wiel van racefiets voor gebruiken)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 feb 2015 10:46

Domipomi schreef:Een ander alternatief is om een tweede hands velg setje te kopen en deze om te bouwen naar single speed. Want het moet wel 'Budget project' blijven. Ik heb echter geen ervaring met ombouwen van cassette naar single speed.
Kransje + handje spacers, koekie om te doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 09 feb 2015 12:14

Zo heb ik het inderdaad ook gedaan. Op deze manier kan je zelf de meest ideale kettinglijn bepalen. Makkelijk en goedkoop.

Het losse tandwiel heb ik gekocht bij M-Gineering: http://www.m-gineering.nl/shopcog.htm
Ik heb toen verschillende uitvoeringen (tandjes) besteld om tot het juiste verzet te komen.

Afbeelding

Plaats reactie