Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Baanfiets van gazelle champion mondial wegfiets maken?

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 20 sep 2014 10:04

Ha,

Ik wil komende winter de baan op maar heb nog geen baanfiets. Nu was ik bezig met een restauratie projectje van een 1979 gazelle champion mondial wegfiets van mijn vader. Mijn vraag is of de dropouts achter horizontaal en lang genoeg zijn om het frame te gebruiken als basis voor een baanfiets? Ik heb al een carbon voorvork en spullen om hem verder op te bouwen. Het idee zou dan zijn om alle kabelgeleiders, derailleurhanger etc eraf te slijpen en het frame over te laten spuiten (moest toch nog gebeuren). Wordt dit wat of kan ik toch beter voor een kant en klare baanfiets gaan?
Adviezen?

grtz Erik

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 20 sep 2014 14:37

Ik dacht dat de geometrie van een baanfiets ook anders was, dan bedoel ik vooral de hoeken en ook de hoogte van het bracket.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Gebruikersavatar
dr. ego
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 sep 2014 14:56

Gebruikersavatar dr. ego 20 sep 2014 15:12

Met een omgebouwde racefiets kom je de baan niet op denk ik, als je wiel los raakt glijd het uit de drop outs. Ook is de geometrie van een baanframe anders dan een racefiets, zoals thom al opmerkt. Daarnaast ben je waarschijnlijk goedkoper uit met een tweede hands baanfiets van marktplaats. Voor 300-400 euro vind je vaak complete fietsen, helemaal klaar voor op de piste.

Plaats reactie