Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Van oude batavus naar fixed gear

Clank
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2013 20:27

Clank 14 mei 2014 21:43

Men kent mij hier nog niet zo goed, dus bij deze nog even:
Ik ben Cas, 22 jaar ondertussen en rij nu bijna een jaar op een oude racefiets (laatste betrouwbare schatting was ongeveer 1975, foto's komen nog als mensen het leuk vinden). Sinds kort ben ik op zaterdag en in de vakanties werkzaam bij een fietsenmaker waar ik 2e hands fietsen technisch nakijk voor de verkoop. Daarnaast studeer ik ook nog technische informatica.
Ik zal al een tijdje te kijken om zelf eens een keer een fiets helemaal op te bouwen. Het probleem was nu een beetje dat mijn moeder niet wou dat er meer dan 2 fietsen van mij in de schuur stonden, dus ik kon er niet aan beginnen. Tot afgelopen week, toen de fiets van een vriend van mij gejat werd, en die een stationsfiets nodig had. Die heeft mijn oude brakke fiets opgehaald en ik ben meteen gaan zoeken naar een oude donorfiets, waarvan ik het frame, voorvork en eventueel nog wat andere onderdelen van kon gebruiken.

Maandag ben ik hem met de trein gaan ophalen in Eindhoven, en gisteren maar meteen aan het project begonnen. Hij is toen in anderhalf uur tijd van:
Afbeelding

naar dit:
Afbeelding
gegaan.
Volgende week hoop ik met een slijptol aan de gang te kunnen gaan om overbodige luxe eraf te halen (geleiders voor schakelsystemen en remmen en oogjes om spatborden op te hangen). Waarna alle gaten waar schroeven in gezeten hebben dicht te lassen. Dan hoop ik het frame over ongeveer een week of 2/3 klaar te hebben om te zandstralen en te poedercoaten.
Dan is het kwestie van wielen spaken (velgen heb ik al liggen, spaken en naven alleen nog niet), en alles in elkaar te zetten. Ik ga er vanuit om eind juli/begin augustus klaar te zijn. Tot die tijd zal ik hier eens in de zoveel tijd laten weten hoe het project verloopt.

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 15 mei 2014 18:30

Als je er zoveel tijd, werk en kosten in gaat investeren, is het dan niet slimmer om te beginnen met een beter donorframe? In principe is dit een race-achtige stadsfiets, terwijl je er in mijn ogen beter aan doet te beginnen met een echt raceframe, bijvoorbeeld een Gazelle Champion Mondial AB-frame. Die hoeven ook echt niet heel veel geld te kosten, maar zijn vaak wel stijver en hebben meer een racegeometrie. Door bv. de langere wielbasis heb je alles behalve een snel sturend frame voor als je in de stad fietst...

Clank
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2013 20:27

Clank 15 mei 2014 20:14

Ik ben min of meer begonnen met de "racefietsen" op zo'n model. Ik heb in mijn middelbare schooltijd veel op een oranje racefiets gereden (die overigens ook wel een opknapbeurtje kon gebruiken) met dit model. En mijn andere fiets is in de hoogte 1 cm hoger, verder exact hetzelfde. Eigenlijk vind ik het wel lekker rijden zo.
Daarbij komt dat deze bijna werd weggegeven, terwijl ik er waarschijnlijk heel wat onderdelen van kan recyclen voor mijn andere fiets.

Ik zal binnenkort ook nog wel even van mijn andere fiets een foto uploaden. Dan weten we waar we het over hebben.

Die oranje racefiets was overigens nog wel een leuk verhaal; dat was er een zonder spatborden etc. Die was dus een stuk lichter en ook een stuk sneller. Alleen jammer dat op den duur beide remmen niks meer deden. Zo jong en onbezonnen als ik was heb ik hier nog bijna een half jaar op door gereden voordat ik de remmen had gerepareerd. Dat was altijd wel heel goed vooruit kijken wanneer je kon oversteken en als je dan op de plaats van bestemming was moest er een voetje aan de grond. Tegenwoordig weet ik gelukkig wel beter.

thijssvk
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2014 18:53

thijssvk 28 mei 2014 19:07

Beste singlespeeder,
Ik kan me vinden in je verhaal, ik ben ook begonnen (reeds ) met mijn eerste singlespeed projectje. En dit is ook een tourfiets van batavus, alleen dan een sprint. Ik werk niet bij een fietsenmaker dus zal er wat langer over gaan doen naast mijn studie. Ik zit ook op een ander forum, vandaar deze link ( http://www.dirty-pages.nl/forum/viewtop ... 2e615f77b3 ) mocht je het leuk vinden om mee te kijken. Ik ben benieuwd naar je vorderingen! Je plannen komen erg overeen.

Clank
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2013 20:27

Clank 09 jun 2014 15:12

Ik had het inderdaad al gezien op de dirty pages. Ik kijk daar ook regelmatig rond.

Voor deze fiets is er ook weer een update binnen gekomen:
Afbeelding

Sturmey archer naven. Velgen komen van de donorfiets af. Na een rondje staalwol waren die zo goed als nieuw.

En dan nog even voor de liefhebbers mijn andere fiets (die ik momenteel door weer en wind gebruik voor woon-werk verkeer:
Afbeelding

thijssvk
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2014 18:53

thijssvk 09 jun 2014 22:01

Mooi fietsje! Waar heb je die naven vandaan? Voor welke inbouw breedte zijn ze? Ik ben zoetjesaan ook aan het kijken voor andere naven maar voor de tour modellen heb je vaak een inbouwbreedte van 130, dat kun je natuurlijk altijd uitvullen met spacers maar dan moet je wel een as hebben die lang genoeg is. Of praat ik nu onzin over die breedte? Ben benieuwd naar je vorderingen!

Clank
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2013 20:27

Clank 09 jun 2014 23:52

De naven voor de fixed gear komen van M-Gineering af. http://www.m-gineering.nl/ Dit is volgens mij ook zo'n naaf met een bredere inbouwbreedte. Ik dacht inderdaad 130mm. Past ook precies in het frame.

Eventueel heb ik voor de voorkant nog wel een naaf voor je liggen. Zo'n zelfde als dat in mijn andere fiets zit. Komt uit de donorfiets en is al opgepoetst en van nieuw vet voorzien.

Clank
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2013 20:27

Clank 11 sep 2014 11:19

Ook hier heb ik een tijdje niet meer gereageerd. Er is in ieder geval weer heel wat gedaan:

-Mannetjes eruit geslepen en mooiere terug gelast.
-Gestraald
-Gepoedercoat
-Wielen gespaakt
-Stuurtje erop
-Trapas erin
-Crankstel erop
-Remmen erop (moeten alleen nog kabels en blokken)
-Banden erop

en dan krijg je ongeveer dit:
Afbeelding

Ik moet nu alleen nog de remmen goed aansluiten, blokken erop en zadel erbij. Ketting en achtertandwiel heb ik gister gedaan. Ik ga er dus vanuit dat hij zaterdag goed te rijden moet zijn.

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 08 okt 2014 22:51

jou dagelijkse fiets is ook een plaatje....
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

Plaats reactie