Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Plaatje op de achterbrug

Clank
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2013 20:27

Clank 16 mei 2014 11:17

Geschikte donorfiets ja of nee... Ach het gaat om het bezig zijn en dat lukt zo prima.

Ik heb kunnen regelen dat zondag iemand me mee helpt die wat meer verstand heeft van metalen constructies en genoeg materiaal op voorraad heeft liggen. Ik zal er in ieder geval voor zorgen dat er aan het einde van de rit 2 mannetjes over blijven achteraan.

En natuurlijk zal ik hier blijven posten hoe het gaat. Dat is het minste wat ik terug kan doen.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 17 mei 2014 01:04

Gerboon schreef:
53x11 schreef: Rare opmerking. Er zijn zat frames zonder een mannetje tussen de achterbrug (alle moderne frames bijvoorbeeld...)
Zou ik zonder vrees weg durven halen. Van het remmannetje weet ik dat minder zeker, maar ik zou gokken dat ook zonder je frame niet in zal storten
Ja er zijn idd genoeg frames zonder, maar bij die frames is daar rekening mee gehouden. Het plaatje is hier gewoon een onderdeel van de achtervork wat de effectieve achtervork inkort. (Dit wil zeggen dat bij de achtervork de afstand tussen de drop-outs en het bracket wordt ingekort. En een kortere buis betekend minder vervormingen.

Zeker omdat het plaatje een mooie driehoek vorm met de achtervorken en het bracket is dit een relatief stijf geheel.

Weg kan hij natuurlijk wel, maar ik verwacht wel dat wanneer je beide verwijdert dat je dan een relatief zwakke achtertrein overhoud.

Veel klus plezier iig en wel een foto van het resultaat posten he.
Dit is dus een manier om iets met veel 'relativiteit' te brengen, terwijl het gewoon niet waar is. Dat mannetje is om de standaard te monteren, en heeft dezelfde functie als bijvoorbeeld een kabelstop op het frame. Verwijderen is geen probleem en de "relatieve stijfheid" zal hier zeker niet onder leiden, zeker niet bij het frame wat jij gebruikt.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 25 mei 2014 23:29

Ik rijd al 5 jaar op een fixie frame waar het achterste remmannetje tussenuit is geslepen... Ik had ook zo'n oerlelijk 'plaatje' en niet een recht balkje. En mijn frame is in de afgelopen jaren niet gescheurd... of verbogen...

Mechanisch gezien heeft het remmannetje echt heeeeeeeel weinig functie. Op WW heeft iemand ooit eens een heel finite element model er op los gelaten en het verschil tussen een frame mét en zónder mannetje was in verticale stijfheid gelijk aan 0, en in zijdelingse stijfheid gelijk aan 'verwaarloosbaar' (extra verbuiging van het achterframe in de orde van microns als ik me niet vergis).

Dus zo stellig roepen dat dat mannetje 'er wel met een reden zal zitten' en 'bijdraagt aan de sijfheid' is een beetje... ach... ongegrond? Het zal per frame verschillen, maar echt groot kan de bijdrage aan de stijfheid echt niet zijn.

Plaats reactie