Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Plaatje op de achterbrug

Clank
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2013 20:27

Clank 14 mei 2014 13:50

Hallo Allemaal,

Vanaf deze week bezig in de avonduren met mijn eerste fixie project. Tot nu toe gaat alles redelijk soepel. Gisteren de hele fiets ontmanteld en vandaag gaan beginnen aan het afslijpen van oogjes etc.
Ik kwam alleen een ding tegen wat ik niet helemaal zeker weet: Boven het achterwiel, onder het zadel zitten bij de meeste fietsen een balkje dat de linker en rechterkant met elkaar verbind. Nu zit er bij mij niet zo'n mooi rond buisje, maar een bestwel lelijk plaatje dat ik er sowieso uit wil hebben. De vraag was nu hoe het dan zit met de stevigheid van het frame. Is het dan aan te raden om alsnog een buisje er tussen te lassen of zit dat er meer voor eventuele spatborden en remmen?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 mei 2014 14:10

buisje/plaatje heeft zowel stijfheid functie als montage functie. Het heet een remmannetje. Of er gelast kan worden, bepaalt de lasser.

Je hebt nog een topic, zie ik. Dit is geen racefiets, maar een sportfiets voor de straat en het plaatje, waar je over spreekt is voor de bevestiging van slot en achterrem. Weghalen zonder vervangen, zou ik uit mijn hoofd laten. Wat voor krachten denk je, krijgt een fixie te verwerken, wanneer je remt met de pedalen? Zonder remmannetje heb je zo een scheur/breuk in je achtertrein. Aan deze fiets is geen las te pas gekomen, allemaal hard soldeer.

Clank
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2013 20:27

Clank 15 mei 2014 20:05

Dan even nog een vraag: het plaatje waar onderaan de standaard zit. Kan ik die wel gewoon zonder me zorgen te maken eraf halen?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 15 mei 2014 20:07

Denk even na.....


Ook dit zit er niet voor niets. Geeft ook stevigheid aan de achtertrein. Dus lekker laten zitten zou ik zeggen of iets anders mooi tussen knutselen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 mei 2014 20:21

Heet spatbordmannetje.....zoals Gerboon zegt: mooi laten waar het is.

Clank
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2013 20:27

Clank 15 mei 2014 21:23

Gerboon schreef:Denk even na.....


Ook dit zit er niet voor niets. Geeft ook stevigheid aan de achtertrein. Dus lekker laten zitten zou ik zeggen of iets anders mooi tussen knutselen.
Ik snap dat het er niet voor niks zit. Het gaat mij alleen dan even om de exacte functie van dit soort onderdelen. Het had op zich ook prima gekund dat dit plaatje echt alleen maar bedoeld was om een goed oppervlakte te geven om de standaard op te monteren. Echter ben ik (zoals ik in een ander topic al heb aangehaald) een informaticus en geen werktuigbouwkundige. Als ik het met even nadenken had geweten had ik het niet hier gevraagd. Volgens mij bestaan daarom dit soort fora.

In ieder geval bedankt voor het antwoord. Ik ga van het weekend lekker knutselen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 mei 2014 21:34

Ik ben econoom, dus een echt excuus is je excuus niet.

Clank
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2013 20:27

Clank 15 mei 2014 23:33

Ik bedoelde er eigenlijk mee dat in combinatie met het feit dat ik niet echt thuis ben in de frames van fietsen en dat ik het ook niet weet hoe ik het zou kunnen simuleren/berekenen dat ik daarom even hulp vraag. Ik neem aan dat mensen hier iets meer in de fietsen thuis zijn dan mij.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 mei 2014 05:15

Ik neem je echt niets kwalijk, hoor! :) :)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 mei 2014 07:33

Gerboon schreef:Denk even na.....


Ook dit zit er niet voor niets. Geeft ook stevigheid aan de achtertrein. Dus lekker laten zitten zou ik zeggen of iets anders mooi tussen knutselen.
Rare opmerking. Er zijn zat frames zonder een mannetje tussen de achterbrug (alle moderne frames bijvoorbeeld...)
Zou ik zonder vrees weg durven halen. Van het remmannetje weet ik dat minder zeker, maar ik zou gokken dat ook zonder je frame niet in zal storten
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 mei 2014 09:37

Speltip 1: begin met een geschikte donorfiets.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 16 mei 2014 09:43

53x11 schreef: Rare opmerking. Er zijn zat frames zonder een mannetje tussen de achterbrug (alle moderne frames bijvoorbeeld...)
Zou ik zonder vrees weg durven halen. Van het remmannetje weet ik dat minder zeker, maar ik zou gokken dat ook zonder je frame niet in zal storten
Ja er zijn idd genoeg frames zonder, maar bij die frames is daar rekening mee gehouden. Het plaatje is hier gewoon een onderdeel van de achtervork wat de effectieve achtervork inkort. (Dit wil zeggen dat bij de achtervork de afstand tussen de drop-outs en het bracket wordt ingekort. En een kortere buis betekend minder vervormingen.

Zeker omdat het plaatje een mooie driehoek vorm met de achtervorken en het bracket is dit een relatief stijf geheel.

Weg kan hij natuurlijk wel, maar ik verwacht wel dat wanneer je beide verwijdert dat je dan een relatief zwakke achtertrein overhoud.

Veel klus plezier iig en wel een foto van het resultaat posten he.

Plaats reactie