Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Eerste ombouw - vrouwenframe?

ThibautD
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 aug 2013 08:15

ThibautD 12 mar 2014 07:35

Goeiemorgen allen

Even een klein vraagje.

Thuis zijn we van plan om een nieuwe fiets te kopen voor de vrouw.
Daardoor komt haar oude (communiefiets) vrij en zou ik hier een projectje wilen van maken en daarna eventueel verkopen.

Mijn vraag is nu, omdat ik er zelf nog nooit heb zien rijden, bestaan er SS van een gewoon vrouwenframe?

En, ook niet onbelangrijk, zou deze makkelijk verkopen?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 12 mar 2014 08:53

1. wat is een communiefiets?
2. wat betekent - in deze context - SS?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 mar 2014 09:02

sloeren schreef:1. wat is een communiefiets?
2. ...
Een communiefiets..., dat zal dan wel een fiets zijn om naar de communie te kunnen fietsen. Zal wel niet al te vaak gebruikt worden dan denk ik 8-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ThibautD
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 aug 2013 08:15

ThibautD 12 mar 2014 09:06

Bij ons werd vroeger nogal veel een fiets cadeau gedaan bij een plechtige communie. Daarom dus de term communiefiets.

Deze werd toch redelijk veel gebruikt om naar school en dergelijke te fietsen.

Ik zou hiervan graag een single speed met terugtraprem maken.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 12 mar 2014 09:28

maar het is een ''gewone'' fiets en daar wil je dan een singlespeed van maken? Meestal wordt hier een raceframe voor gebruikt.. Waarom zou je moeite steken om een normale fiets op deze manier om te bouwen?
Afbeelding

ThibautD
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 aug 2013 08:15

ThibautD 12 mar 2014 09:30

Gewoon voor de fun/leerschool eigenlijk en om eens een totale opbouw te doen van een fiets.

Maar als dit soort frame er eigenlijk niet voor geschikt is dan probeer ik de fiets gewoon te verkopen op 2dehands.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 12 mar 2014 11:03

Een communiefiets zegt dus helemaal niets over het soort fiets, de leeftijd van de fiets en de verkoopbaarheid van zo'n fiets na ombouw tot Single Speed.

Als je het voor de fun/leerschool wil doen: gewoon doen. Merk je vanzelf wat handig is en wat niet.
En of het uitmaakt of het een damesframe is... Onderstaande fiets vindt mijn vriendin bijvoorbeeld prachtig.

Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 mar 2014 11:31

ThibautD schreef: Mijn vraag is nu, omdat ik er zelf nog nooit heb zien rijden, bestaan er SS van een gewoon vrouwenframe?
Of het een dames- of herenframe is maakt natuurlijk niets uit.
Het enige wat van belang is voor het ombouwen van een fiets naar SS of fixed is wat voor dropouts het frame heeft.
Horizontale dropouts of track ends moet je hebben.
Al het andere wordt óf minder mooi (losse kettingspanner, wat bij fixed of terugtraprem niet eens kan, alleen bij SS met vrijloop), óf ingewikkeld (magic gear zoeken, padjes uitvijlen) óf duur (excentrisch bracket of naaf)


En, ook niet onbelangrijk, zou deze makkelijk verkopen?
Wat ik her en der langs zie komen aan zelfgebouwde fixies en singlespeeds verkoopt naar mijn idee tamelijk slecht. Je raakt m vast wel kwijt, maar de bergen liefde, tijd en geld die je er in steekt om hem helemaal jóuw fiets te maken zie je niet terug in de prijs die je ervoor vangt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie