Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

goede winkel voor aangepaste singspeed?

rogier
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jan 2014 20:51

rogier 26 jan 2014 21:44

Dag mensen,

Ik ben een 300+ dagen per jaar fietser (woon-werk). Ik ben toe aan een nieuwe stadsfiets, maar heb aantal specifieke eisen:
- licht frame
- terugtraprem
- 2 a 3 speed
- verstelbare stuurpen
- totaal gewicht zo laag mogelijk, iig <15kg

Wie kent er in 020 eo een zaak waar ze uitgaan van single speed-frames maar bereid zijn deze echt goed aan te passen aan mijn wensen? (budget 500-800)
Laatst gewijzigd door rogier op 01 feb 2014 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 jan 2014 03:09

Een singlespeed is dit dus niet. Hoe de offertes van handelaren uitpakken bij dit soort specifieke opdrachten is onmogelijk in te schatten. Als je met alleen nieuwe en losse componenten wil van start gaan, dan zal je budget beslist onvoldoende zijn. Het maximumgewicht zal geen probleem zijn. Is het geen idee het project zelf uit te voeren, met daar waar nodig een onderaannemer, lees: wielvlechter. De twospeed SRAM Automatix naaf, met terugtraprem en 2 automatische versnellingen (zonder kabels) is als concept aantrekkelijk, hoewel metingen met een SRM systeem door de Fietsersbond uitwijzen dat de hoge versnelling veel weerstand oplevert. Je zou het schakelmoment op kunnen schuiven. Zie ook: http://mccraw.co.uk/sram-automatix-review/ voor het zelf aanpassen van het schakelmoment.
Uitgangspunt zou kunnen zijn de Vitus Vee-1, waar je alleen de achternaaf hoeft te vervangen/omspaken en de V-brakes te verwijderen en dan ben je klaar, met 50-559 banden om uit de tramrails te blijven. Te koop bij Chain Reaction Cycles voor €348,00.
Hoop je hiermee wat ideeën geleverd te hebben. :)

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 27 jan 2014 09:47

Wat Klimmer al zegt inderdaad. De achternaaf zal het duurst zijn, je zou ook voor een simpele Nexus 3 kunnen gaan, zo'n naaf bijvoorbeeld in een racevelg spaken. Waarom wil je eigenlijk een terugtraprem en niet gewoon 2 handremmen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 jan 2014 21:09

nutsjesmoar schreef:....een simpele Nexus 3 kunnen gaan, zo'n naaf bijvoorbeeld in een racevelg spaken. Waarom wil je eigenlijk een terugtraprem en niet gewoon 2 handremmen?
Kijk eens goed hoe een singlespeed er uitziet..., dan weet je het antwoord. Minder = meer!
En een racevelg is in dit geval niet minder., want die beperkt de bruikbaarheid van de fiets. Zeker in Amsterdam en overal waar tramrails liggen.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 31 jan 2014 21:08

Nu spreek je jezelf tegen.. Het gaat om het minimale, een racevelg is ook minimaler dan een gewone velg. Twee handremmen op zo'n iel framepje is trouwens ook vertrouwder dan een terugtraprem.

rogier
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jan 2014 20:51

rogier 01 feb 2014 13:12

Ha dank voor jullie reacties.

Ik heb handremmen nooit prettig gevonden, en ik fiets als 25 jaar dagelijks door 020.

Mijn Single speed subject bij deze oproep klopt idd misschien niet. Wat ik eigenlijk zoek is een trekking-achtige fiets met 2-8 versnellingen en terugtraprem. En dan zo licht mogelijk zonder bagagedrager etc., waardoor het er op het ook misschien toch weer wat singlespeed achtig uit komt te zien.

Kan ik dan beter mijn zoektocht beginnen beginnen bij trekking/touring-fietsen of toch eerder bij singlespeed?

(de sram 2 speed modify link, vind ik heel interessant! klinkt ideaal, weet alleen niet of mij dat zelf technisch gaat lukken...)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 feb 2014 13:56

Trekkingachtige fietsen hebben geen terugtraprem, oftewel remnaaf. Bovendien betaal je dan voor een heleboel dingen die jij er meteen weer afhaalt. Trekking fietsen hebben ook geen goedkope versnellingsnaven, dat is voor stadsfietsen, en ze hebben handremmen (!), vaak hydraulisch.

rogier
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jan 2014 20:51

rogier 01 feb 2014 14:30

Ok duidelijk...dus toch eerder beginnen bij urban/single speed dan...

Plaats reactie