Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Fietshouding baanfiets tov normale racefiets

foxynoodles
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2012 15:36

foxynoodles 28 okt 2013 22:43

Ik heb vorige week een 2e hands baanfietsje gekocht en wil deze uiteraard even goed afstellen maar ik vraag me eigenlijk af of de houding op de baanfiets heel anders is dan op een gewone racefiets? Is de "reach" bijvoorbeeld langer op een baanfiets of is dat allemaal hetzelfde?

Ben benieuwd!

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 29 okt 2013 15:53

Hou met je zadelhoogte in ieder geval rekening met de cranklengte, als deze 165mm is dat waarschijnlijk 7,5mm korter dan je racefiets (uitgaande van de tegenwoordig standaard 172,5mm) Dus als je van je trapas naar bovenkant zadel meet moet je er 7,5mm bij op tellen om hetzelfde uit te komen. Qua reach zou ik ook hetzelfde gaan zitten als op je racefiets (er worden per baandiscipline wel vaak verschillende positief aangenomen, waar ik dan weer geen verstand van heb).

Baanfietsen hebben vaak een kortere bovenbuis door de kortere wielbasis, hierdoor zou je in principe een langere stuurpen nodig hebben.

foxynoodles
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2012 15:36

foxynoodles 29 okt 2013 16:33

reach is nu 4 cm langer op de baanfiets, maar de stuurnok is dan ook 140mm tov 100mm op mijn normale racer..bovenbuis lengte lijkt dus ongeveer gelijk te zijn..

Plaats reactie