Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Project Gazelle Tour de France '80 - eindresultaat op p2

Gebruikersavatar
wielklem
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 14 mei 2010 23:50

Gebruikersavatar wielklem 28 aug 2013 14:10

Ik had beloofd een topic aan te maken van deze fiets, bij deze:

Tijdens mijn afstudeerstage bij Gazelle stuitte ik op de zolder van de oude fabriek op deze Gazelle Tour de France uit 1980. Aangezien ik nog graag een keer een fixie of iets dergelijks wilde bouwen, was ik geïnteresseerd in deze fiets. Met name toen de hele zolder opgeruimd zou worden en deze mooie Tour de France op de nominatie stond om in de prullenbak te verdwijnen. Na enig aandringen mocht ik de fiets meenemen, en kon ik mijn project gaan uitvoeren. Leuke bijkomstigheid was dat de Vael Ouwe '13 toertocht aanstaande was en ik als doel gesteld had om op deze fiets de tocht te gaan rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zoals jullie kunnen zien was de fiets nog in érg goede staat, waarschijnlijk heeft hij het grootste deel van zijn leven op de stoffige zolder van de Gazelle fabriek doorgebracht. Omdat ik het bijna zonde vond om de fiets te verbouwen, besloot ik dat zo'n manier te doen, dat ik hem weer eenvoudig terug zou kunnen bouwen naar zijn originele staat.

Allereerst ben ik begonnen met het schoonmaken van de fiets en het demonteren van de eerste onderdelen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door wielklem op 04 sep 2013 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5735
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 28 aug 2013 14:51

Op zich een leuk project.
Maar als je zo met je zadel gaat rijden zal je veel commentaar krijgen; De zadelklem hoort naar achter te staan.

Gebruikersavatar
wielklem
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 14 mei 2010 23:50

Gebruikersavatar wielklem 28 aug 2013 15:15

Vervolgens heb ik de fiets verder gedemonteerd, zodat ik het goed kon schoonmaken en zien in welke staat de onderdelen waren.

Allereerst de voorvork met de balhoofdlagers, welke van nieuw vet voorzien zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Ja, het lager zit verkeerd om, maar dit was alleen even voor de foto)

Afbeelding

Hierna kocht ik via Marktplaats een vintage stuur en zadel. De verkoper was echter om er ook een crankstel, pedalen en Shimano 600 buisshifters en voorderailleur bij te doen!

Nadat ik de spullen binnen had gekregen heb ik ze gelijk op de fiets gemonteerd om te kijken hoe dit ging staan:

Afbeelding

Afbeelding

@theov, dankjewel! het project is inmiddels al af maar ik moet alle foto's nog een beetje sorteren, vandaar dat ik niet ineens alles post.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 28 aug 2013 19:47

Ik wil niet bot doen, het is een leuk projectje, maar wel ontzettend zonde van die zo goed als nieuwe gazelle. Je had beter een oud racefietsje kunnen pakken, dan had je ook een mooiere geometrie gehad dan wat je nu hebt.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 28 aug 2013 20:14

nutsjesmoar schreef:Ik wil niet bot doen, het is een leuk projectje, maar wel ontzettend zonde van die zo goed als nieuwe gazelle. Je had beter een oud racefietsje kunnen pakken, dan had je ook een mooiere geometrie gehad dan wat je nu hebt.
Wel lezen he!

Ding was anders in de kliko beland en gezien de staat een beetje zonde.
Ten tweede wild TS een fixie bouwen en en derde wat weet jij nou of die geometrie voor TS niet klopt?

Dus...........
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
wielklem
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 14 mei 2010 23:50

Gebruikersavatar wielklem 28 aug 2013 20:31

Klopt, maar alle originele onderdelen liggen netjes binnen in een doos in de berging, daarnaast heb ik een berg foto's van hoe alles vast zat en is al het bevestigingsmateriaal geordend weggelegd. Ook heb ik bijvoorbeeld de kabel door het frame voor het achterlicht gewoon laten zitten, zodat deze heel makkelijk weer aangesloten kan worden (wat ook in de tekst staat, goed lezen dus ;) ). Daarnaast is er niets weggeslepen o.id. en wordt de fiets binnenkort misschien weer in originele staat verkocht!

Oja, er komen nog een hele boel foto's aan, zodra ik tijd heb zal ik ze posten!

TTB1992
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:33

TTB1992 28 aug 2013 23:36

Maar goed dat je voorzichtig bent geweest met demonteren, je alles hebt bewaard, en op deze manier de fiets toch weer nieuw leven in kunt blazen. :)

waren de eerste twee feiten niet aanwezig, had ik je je nek om kunnen draaien ;) :lol:
even om later gezeur van azijnzeikers te voorkomen: ik maak hier en grapje, tuul'k draai'k die jong'n zin nek nie um

Gebruikersavatar
wielklem
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 14 mei 2010 23:50

Gebruikersavatar wielklem 29 aug 2013 13:07

Nadat ik de onderdelen op de fiets gepast had, ben ik begonnen met het opknappen van deze onderdelen. Het SR Sakae Custom stuur en het Stronglight crankstel heb ik gepolijst. De stuurpen was beschadigd, dus deze is in de prullenbak verdwenen. In plaats hiervan heb ik een 3ttt stuurpen gekocht, en ook deze gepolijst (wat een gigantische klus was, want hij was blank geanodiseerd).

Het suede zadel was helemaal vaal, deze heb ik met schoenpoets bewerkt waardoor het gewoon glad leer wordt.

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

Atom 600 pedalen, ook zo goed mogelijk opgeknapt.

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

Weinmann remgrepen die bij het stuur zaten:

Afbeelding

Afbeelding

Het Stronglight crankstel zoals ik hem kocht, nog niet gepolijst dus.

Afbeelding

Afbeelding

De 3ttt stuurpen, halverwege het polijsten:

Afbeelding

TTB1992
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:33

TTB1992 29 aug 2013 22:59

de volgense keer dat je ruzie hebt met anodisatie: gootsteenontstopper

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ontstopper

Gebruikersavatar
wielklem
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 14 mei 2010 23:50

Gebruikersavatar wielklem 04 sep 2013 15:23

@TTB1992; oké, die truuk kende ik niet! Maar dan moet je wel redelijk opletten dat je hem niet te lang laat liggen lees ik wel :p Maar dat had wel wat schuurwerk gescheeld!

En verder:
Toen ik de cranks ging vervangen heb ik gelijk de trapas gedemonteerd en de lagers van nieuw vet voorzien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna waren alle delen klaar om gemonteerd te worden, dus kon het opbouwen van de fiets weer beginnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De gepolijste 3ttt stuurpen:

Afbeelding

En als laatste die avond het stuurlint gewikkeld en de remhevels op het stuur gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
wielklem
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 14 mei 2010 23:50

Gebruikersavatar wielklem 04 sep 2013 15:33

En zo stond de fiets er de volgende dag bij, de remmen waren nog niet aangesloten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
wielklem
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 14 mei 2010 23:50

Gebruikersavatar wielklem 04 sep 2013 15:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie