Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Bouwproject singlespeed

WeAreARTists
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2013 16:11

WeAreARTists 28 jul 2013 16:29

Hoi!

Nieuw op het forum. Zal me even voorstellen:

Marjolein, Nijmegen omgeving, muzikaal ondernemer en vroeger fietscrosser.
Wegens knie operaties helaas onmogelijk om de sport te blijven beoefenen..
Rijden op mijn 599cc gaf niet genoeg voldoening; nu eindelijk een eigen racefiets ombouwen tot singlespeed!

Ben aardig handig in de vingers & klussen, maar dit is toch wel nieuw voor me.
Is allemaal iets fijner dan een Honda ;-)

Heb reeds een haast vergaan Motobecane Club frame op de kop getikt voor weinig ('80).
Een paar nette zwarte velgjes erbij gezocht en een riserbar besteld (krijg dat bmx gevoel er toch niet uit zeggen ze, haha!).

Liep tegen een hoop uitdagingen aan tijdens het schuren / oplappen van het frame.
Er bleken (was overdekt met vuil, tape, oude verf) sneeën in de achterbrug te zitten.
Achja, dicht laten lassen (staal) en plamuur er over heen. Goed ik weeg niet veel, maar laten we hopen dat ik niet plat op de stoeprand lig straks :D

Haast helemaal geschuurd en opgevuld:

Afbeelding

Afbeelding


Nu ben ik als eerst de voorvork gaan verven.
Ik kies er voor om het zelf te doen omdat het geen wereldschoon project hoeft te worden en ik graag zelf bezig ben. Geen poedercoaten nu, misschien bij een 2e project! Ik wilde eerst een project waarbij ik fouten mag maken ;)

Dat verven heb ik gedaan met het zwaar omstreden Hammerite, en wel zijdeglans.
Natuurlijk wilde ik weten waarom dat omstreden werd en volgens mij... kwam ik daar dus net achter :geek:
Met een kwast en geduld kan je mooie rechte lijnen van boven naar beneden trekken, maar ik vond dus een druiper (te laat). Bijwerken met een kwast geeft stroperige zooi, en met een roller (wat ik dus als red middel heb geprobeerd) krijg ik ineens een vage mini structuur te zien.
Schuren is uit den boze lees ik overal; de stroperige draden schijnen mee te komen en tussen de eerste 2 lagen mag je niet schuren (?).
De 2e laag moet ik nu binnen 8 uur doen en na 4 uur. We zullen zien hoe dat uit pakt...

Ik ben blij dat ik niet op mijn frame begonnen ben!
Heeft iemand tips waarmee ik mijn voorvork weer zo gaaf als mogelijk is met een kwast, kan krijgen? Of heeft iemand ervaring dat die roller structuur verdwijnt onder de 2e laag verf met kwast?

Ook ben ik benieuwd of ik écht écht écht absoluut niet hiermee mijn frame moet gaan verven. Wat zou dan een alternatief kunnen zijn om te gebruiken? Ik lees veel over Rust-oleum, zowel in een pot als in een spuitbus. Iemand hier ervaring mee?


Bedankt alvast en leuk om al die verhalen hier te lezen!

Marjolein

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 jul 2013 17:10

Frame van een behoorlijk buizenstaal gaat echt niet roesten met de gebruikelijke grondverf- en aflaklaag. Dus de keuze voor Hammerite is kennelijk ingegeven door de verkeerde vooronderstelling. Framebuizen zijn gemaakt van chroom molybdeen staal (legeringsnummer 4130), hetgeen zeer roestwerend is. Niet roestvrij, maar je moet toch wel op de Utah zoutvlakte wonen, wil het doorroesten. Spuiten geeft een mooi resultaat, maar er gaat veel verloren. De kans op maria-tranen (klinkt vriendelijker dan een druiper...) blijft aanwezig. Als je klaar bent, dan beheers je het spuiten, maar dan is het niet meer nodig. Ontvetten is zo belangrijk: met wasbenzine.

Aanvullende tip over iets heel anders: controleer eens of die trapas er wel uitkan. :idea: Zou niet de eerste zijn, die vastgeroest zit. links beginnen: is rechtse draad. Dan rechts: heeft linkse draad.

Basabc
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 jul 2013 21:46
Locatie: Maastricht

Basabc 28 jul 2013 17:18

Gelukkig om te lezen dat ik niet de enigste ben die een frame met Hammerite verft. Omdat mijn budget niet zo groot was koos ik dus voor Hammerite en heb achter geen spijt er van gehad (m'n tweede frame heeft precies de zelfde kleur omdat het potje nog niet op was :lol:).

Het is zoals je al zei inderdaad een vervelend werk en het resultaat is moeilijk in te schatten.
Ik heb het dan wel met Hammerite Hamerslag geverfd maar ik denk dat de structuur van de verf ongeveer het zelfde is. Ik heb geprobeerd zo dun mogelijke laagjes aan te brengen om te zorgen dat ik zo weinig druipers kreeg, deze heb ik geprobeerd weg te vegen met een doekje, maar dat maakt het resultaat niet veel mooier.

Als ik jou was zou ik gewoon door verven, Hammerite heeft een prima kwaliteit en is ook nog eens roestbeschermend.

Het resultaat hoeft niet altijd prachtig te zijn, hier een paar foto's van mijn prachtwerk. :lol:


Afbeelding
Lelijke lasnaden met een flinke laag verf erover :)

Afbeelding

Afbeelding
Achteraf toch een mooie lichte glans en redelijk smooth, iets wat ik toen ik begon nooit had gedacht.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 jul 2013 17:31

Ik heb ook een "Hammerite single-speed". Een kennis van me bouwt Single-speeds, en werkt ze vrijwel standaard af met Hammerite. Alleen spuit hij ze. Hij heeft natuurlijk inmiddels veel ervaring met dit klusje, maar de frames zien er over het algemeen strak uit.
Ik ben in elk geval heel tevreden met de mijne!

WeAreARTists
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2013 16:11

WeAreARTists 28 jul 2013 17:41

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ben net even wezen kijken, en het valt gelukkig nog mee: de roller structuur is minimaal en ik hoop dan ook dat ik deze bij de 2e laag verven weg kan werken. De rest van de voorvork is haast helemaal glad opgedroogd.

@klimmer & @hanz1963, ik wist inderdaad niet heel veel beter (heb wel rondgekeken op internet) wat een beginner nog meer voor DIY mogelijkheden had. Overigens nog steeds niet echt behalve dus spuiten. Daar leek me inderdaad veel verloren bij gaan. Het oude frame had op sommige stukken echt flinke last van roest, daarom koos ik er voor om het hele handeltje arbeidsintensief met de hand te schuren. En dan dus de roest werende Hammerite. Niet gehinderd door enige kennis!

De trapas zit vast misschien zeg je. Ik kan de pen gewoon ronddraaien dus volgens mij is hier niets mee aan de hand?


@basabc, ziet er nog helemaal niet zo slecht uit inderdaad! Je hebt dus niet licht geschuurd tussen de lagen door om eventuele oneffenheden nog weg te werken? Want mag dan nou wel of absoluut niet? Bij hammerite lees ik dat er tussen de 2 lagen niet geschuurd "hoeft" te worden..

En hoelang heb je gewacht met het overschilderen van de lagen? Hoeveel trouwens?

Grt!

TTB1992
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:33

TTB1992 28 jul 2013 18:23

WeAreARTists schreef: De trapas zit vast misschien zeg je. Ik kan de pen gewoon ronddraaien dus volgens mij is hier niets mee aan de hand?
Grt!
dat de as zelf kan draaien betekent absoluut niet dat de lagercups dit ook kunnen.
de lagercups zitten in het frame geschroefd en willen nog wel eens vast gaan zitten.

zelf heb ik een keer een frame de schrootbak in kunnen mikken vanwege zo'n geintje.

Basabc
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 jul 2013 21:46
Locatie: Maastricht

Basabc 28 jul 2013 18:49

Als ik me goed kan herinneren had ik na de eerste laag het zaakje eerst ontvet en daarna heel lichtjes opgeschuurd zodat het oppervlakte ruwer werd voor de volgende laag. En ik had per laag best wel lang gewacht omdat ik het frame in de winter had geverfd.. Dus je kunt beter de gebruiksaanwijzing gebruiken :p En in totaal heb ik maar twee lagen gebruikt.

Probeer echt goed te ontvetten en niks over te slaan, want anders bladert de verf er gewoon af.

musicus
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 sep 2011 18:57
Locatie: Nijmegen

musicus 30 jul 2013 18:06

Leuk om te lezen dat een mede Nijmegenaar ook bezig is met een fixie!
We zijn beide ongeveer even ver in het proces. Mijn frame is terug van de spuiter en ik heb wat nieuwe onderdelen besteld. Zal je topic blijven volgen!

Jeroen

stripe
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2013 11:33

stripe 08 aug 2013 22:59

Zelf spuit ik alles: eerst 2 lagen grondverf, vervolgens 2 lagen aflakken, als alles goed droog is nog 2 maal met blanke lak er over en klaar is kees. Wordt veel mooier dan met een kwast. Na een paar keer oefenen kun je het al. De kunst is om afstand met de spuitbus te houden en niet bang de zijn daardoor verf 'naast' het frame te spuiten. Die verspilling moet je voor lief nemen wil je een mooi resultaat krijgen. En ja ik schuur tussen alle lagen in behalve tussen het aflakken en de blanke lak

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 09 aug 2013 13:01

@stripe Ik ben ook bezig een frame te schuren om het vervolgens uiteraard weer een mooi kleurtje te geven, Dit heb ik nog nooit eerder gedaan dus je tips zijn voor mij zeer welkom. Nog wat vragen waar je misschien antwoord op weet:
Ik wil eigenlijk mijn frame 2 kleuren, zoiets waarschijnlijk:
Afbeelding
Kan ik dan het beste eerst bijvoorbeeld alles blauw spuiten, het gedeelte wat ik blauw wil hebben afplakken en daarna de boel oranje spuiten?

Welke korrel gebruik je om de lagen te schuren?

Welk merk gebruik je voor de grondverf de kleur en de blanke lak?

WeAreARTists
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2013 16:11

WeAreARTists 15 aug 2013 11:26

Hallo! Inmiddels is hij bijna af, ik mis nog een stuurpen (22,2 mm > 25.4 mm; iemand??) en wacht op mijn oranje handvaten die met de post komen.

Afbeelding

Volgende keer ga ik het denk ik ook spuiten, maar dan wellicht laten spuiten.
Volgens mij is dat nóg mooier, en ongeveer even duur als je het vergelijkt met de verf die je er naast spuit.

@sjoerdth, volgens mij is het handig om eerst het blauw te spuiten, gezien dat oranje daar niet echt doorheen gaat komen. Andersom wel, lijkt me.

@jeroen, yeah! Kan je foto's laten zien van hoe hij is geworden? En waar heb je het laten spuiten?

musicus
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 sep 2011 18:57
Locatie: Nijmegen

musicus 15 aug 2013 16:57

WeAreARTists schreef:
@jeroen, yeah! Kan je foto's laten zien van hoe hij is geworden? En waar heb je het laten spuiten?
Nou, hij is helaas nog niet af. Ik ben nu bezig met de wielen, die ik ook zelf aan het spaken ben. Ook moet ik nog wachten op de chromen voorvork die ik heb, daar moet nieuw draad op gesneden worden. Geen fietsenmaker die dat nog kan... Ondertussen heb ik een andere vork wit gespoten.
Het frame is gespoten bij autoschadebedrijf Spanjaards. Ziet er prima uit, wel wat stofjes onder de lak. Ben benieuwd hoe lang het mooi blijft...
Hier mijn topic: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=56161

Plaats reactie