Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Chainline problemen

questo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2013 10:41

questo 08 jul 2013 20:40

Hallo iedereen,

Daar ben ik weer met een nieuw probleem. Heb een Sturmey Archer crank gekocht voor mijn fixie, moet geplaatst worden op een oud Raleigh frame. Tevens heb ik een flipflop-achterwiel gekocht met cog. Probleem wat zich aandient: de chainline achter is anders dan de chainline van de nieuwe crank. Dat wil zeggen, de crank en de cog liggen niet in elkaars verlengde, waardoor de ketting scheef zal komen te lopen.

Hoe krijg ik het voor elkaar om de ketting recht te laten lopen? Doe ik dat door de chainline achter te veranderen? Als hier onderdelen voor nodig zijn, weet iemand dan waar die in NL te krijgen zijn?

Bedankt en groet,
questo

questo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2013 10:41

questo 08 jul 2013 20:47

Voor een idee van de naaf van mijn flip-flop achterwiel, zie http://www.stipbike.nl/wp-content/uploa ... oranje.jpg. Gaat om de bovenste naaf. De cog dient op het schroefdraad te worden gedraaid.

TTB1992
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:33

TTB1992 08 jul 2013 22:04

Ga je ons nou vertellen waar het tandwiel moet? :P

Vertel ons eerst eens het volgende: ligt het tandblad te ver naar binnen of naar buiten ten opzichte van het tandwiel?

of zit het tandwiel te ver naar binnen of buiten ten opzichte van elkander?

questo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2013 10:41

questo 08 jul 2013 22:08

Het tandblad zit te ver naar buiten ten opzichte van het tandwiel :) Scheelt al gauw een halve cm denk ik.

TTB1992
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:33

TTB1992 08 jul 2013 22:56

klinkt als een trapas (kan je LBS je mee helpen) die korter moet of een kettingblad wat aan de binnenzijde van de crank gemonteerd moet worden.
Like so:
Afbeelding

questo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2013 10:41

questo 09 jul 2013 12:25

Ik zal je tweede suggestie proberen inderdaad, dat lost een deel van het probleem op. Weet niet of de chainlines dan helemaal in overeenstemming zullen zijn, maar dat zie ik vanzelf.

Iemand misschien ervaring met spacers op een flipflop-wiel? Wellicht moet ik daar nog aan om het laatste verschil recht te trekken.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 09 jul 2013 20:24

Misschien in het vervolg je topic starten met de nederlandse benaming: Kettinglijn problemen.
Dan is er al veel duidelijk. Misschien moeten we het ook in het Arabisch neer gaan zetten.
Dat oeverloze engelse gedoe steeds. Is al erg genoeg dat bijv. meer dan een halve TV reclame in het Engels wordt gedaan, dat je op straat steeds meer nederlandse bedrijven met Engelse teksten ziet rijden (wat dacht je van: Street Furniture bel 0118.........).
Gaan we hier nu ook al aan dat interessante gedoe beginnen.
Gewoon Nederlands is prima.
En ja, misschien ben ik een purist..beter dan een anglofiel op forums.
Ik word zo moe van steeds maar meer en meer engels tussen het gewone nederlands. Is er dan niemand meer die niet zonder kan??????????? :evil: :evil: :evil: :evil:
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

questo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2013 10:41

questo 09 jul 2013 23:18

Sorry, het is nooit mijn bedoeling geweest iemand op zijn zenuwen te werken. Mijn excuses. (Grappig feitje: je eigen site is in het Engels. Just saying.)

Je irritatie even daargelaten: kun je mij helpen met mijn kettinglijnproblemen?

groet,
questo

Basabc
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 jul 2013 21:46
Locatie: Maastricht

Basabc 09 jul 2013 23:47

Ik zal je maar eventjes het simpele antwoord geven. Kijk in het eventuele bijgeleverde instructieboekje wat voor kettinglijn je krijgt met de naaf. Heb je geen boekje kijk op internet, bij de meeste fixie naven is dit 42mm. Zorg ervoor dat je een crank koopt die bij je trapas hoort. Daarbij staat ook aangegeven welke trapas lengte je nodig hebt voor een bepaalde kettinglijn te krijgen.
Dus effe in het kort, laat ons weten wat voor type crank je van Sturmey Archer je hebt gekocht, en welke naaf je exact hebt. Dan zal ik je wel effe helpen met wat je nodig hebt.

Ook kun je bij sheldon effe aankloppen genoeg informatie te vinden.
http://sheldonbrown.com/chainline.html

questo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2013 10:41

questo 10 jul 2013 00:16

Bedankt Basabc voor je reactie. Heb inderdaad al raad gezocht bij Sheldon Brown, maar dat blijft soms wartaal als je het nog nooit gedaan hebt. Ik heb de Sturmey Archer FCT20 crank en de volgende hubs: http://www.poloandbike.com/img/components/hubblack.jpg.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 jul 2013 03:29

Die SA crank levert bij een trapas van 103mm een kettinglijn van 43.5 mm. 102mm is bij mijn weten de kortst mogelijke as met ISO standaard. Oude Campa Record vierkant trapas is een bron hiervoor en Miche of TA Spécialités. Dan kom je dus op 43.0 mm. Met de keuze voor de ISO standaard heb je je keuzemogelijkheden flink beperkt en de kosten flink verhoogd.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 10 jul 2013 07:55

questo schreef:Sorry, het is nooit mijn bedoeling geweest iemand op zijn zenuwen te werken. Mijn ex
EXcuses. (Grappig feitje: je eigen site is in het Engels. Just saying.) [/quote]

Zal wel moeten op het WWW. Daar mijn andere hobby in Nederland niet zo bekend is, maar hoe zuidelijker je komt hoe meer je het ziet. Daar mijn Frans, Spaans, Italiaans en Portugees zich beperkt tot meestal 1 woord is Engels de enige optie.
Verder accepteer ik je excuses :D maar was niet echt nodig geweest. Het is alleen dat ik mij steeds meer irriteer aan het te pas en te onpas gebruiken van Engels waar het ook in gewoon nederlands kan.
questo schreef: Je irritatie even daargelaten: kun je mij helpen met mijn kettinglijnproblemen?

Helaas niet, erg jammer. Wel altijd interessant om deze draadjes te volgen.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie