Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Giant Hybride (zga) af. Foto's pag. 3

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 30 dec 2012 11:33

Ik was al langer op zoek naar een freempje voor een spatbordfiets met stevige achterbruggen voor een terugtrapnaaf die ik nog heb liggen. Liep tegen deze oude Giant aan. In zeer deplorabele staat. Fiets heeft volgens mij 5 jaar buiten gestaan of zo.... Wil kijken of ik het op kan knappen en er een SS van kan maken. Nu ik het frame gestript heb valt op hoe slecht het eigenlijk is, het alu heeft veel oxidatieplekken... :( Maar goed, 's kijken wat ik kan doen. Dan maar iets meer schuren en plamuren.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door henschoten op 11 mei 2013 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 30 dec 2012 18:13

Is nog wel te gebruiken hoor, met die plekken. Maar het frame heeft verticale padden. Dus je zult een spanner moeten gebruiken om de ketting te spannen. En ik weet niet hoe dat gaat werken met een terugtraprem.

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 30 dec 2012 19:44

eh... spanner wel aan gedacht uiteraard. Maar met terugtraprem, daar zeg je zowat... Ik zou zeggen als ie onder spanning staat, dan moet ie kunnen remmen. Maar ik kan me voorstellen dat de spanning te gering is voor de kracht van het terugtrappen. :?

TTB1992
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:33

TTB1992 30 dec 2012 22:59

kettingspanner en dingen waarbij de ketting achteruit moet zijn praktisch no-go.

ik zeg: magic gear. en een halflinkje om alles te laten werken.

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 31 dec 2012 23:20

Magic gear is?

TTB1992
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:33

TTB1992 01 jan 2013 13:07

een verzet waarbij de kettinglengte dusdanig is dat deze geen spanner behoeft. het nadeel hiervan is echter wel dat je kettingspanning op de duur een beetje af zal nemen door slijtage, en je meot wachten tot dit te verhelpen is met een halflinkje. even een voorbeeldje:

http://eehouse.org/fixin/formfmu.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ik heb een achterbrug (chainstay) van exact 42cm
ik voer dit in
Afbeelding

voila.

kijk ook even op de site zelf en speel wat met de cijfertjes. ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 jan 2013 19:39

TTB1992 schreef: het nadeel hiervan is echter wel dat je kettingspanning op de duur een beetje af zal nemen door slijtage, en je meot wachten tot dit te verhelpen is met een halflinkje.
Tegen die tijd ben je wel toe aan een nieuwe ketting...

Het is wel mogelijk hoor, met magic gears, maar regel 1 voor low budget SS en fixed projectjes blijft toch: begin met de juiste donorfiets.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 01 jan 2013 21:24

Ja, eens. En mijn belangrijkste criterium dit keer was een sportieve hybride-look met spatborden waar ook wat dikkere banden onder passen. Nu ik met het frame bezig ben, vind ik de V -brake nokken er wel erg grof aangebakken. Om dat weg te halen moet ik naar mijn smaak veel te veel weghalen, vijlen en klooien en zo. Geen zin in. Dus ik laat de V-brakes wel zitten en bouw daar dan omheen. De bedoeling is om de fiets met veel chroom en shine op te bouwen. Ik heb de zwaar vervuilde en ge-oxideerde hoeven van de remmen al helemaal glimmerdeglim gemaakt. Ook het no-name merk heb ik er af gepolijst. Nu zijn ze dus echt 'no-name' :lol:

Toen ik met de -ook ernstig half vergane- achterpadden bezig was, zat ik al snel op het blanke alu en dacht ik 'waarom maak ik ze niet helemaal blank en dan high gloss polijsten'. Klein fotootje van het resultaat so far. Foto is wat minder dan de werkelijkheid, in 't echt glimmen ze je tegemoet. Wordt er wel blij van. :o

Afbeelding

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 01 jan 2013 21:41

Wat je misschien kunt doen is de dropout wat invijlen, dan heb je iets meer speling met het spannen van de ketting.

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 05 jan 2013 12:19

Even niet aan de fiets gewerkt. Beetje op zoek naar onderdelen en kan geen goede vork vinden!

Ik zoek:
- maat 28",
- zonder draad,
- 1 1/8"
- v-brake nokken (mag ook canti zijn want ik heb begrepen dat daar ook v-brakes op kunnen)

Op heel het www kom ik 'm niet tegen. Alleen bij Rose een chromen exemplaar. Ik zoek een gelakt exemplaar alu of staal, maakt niet uit, kleur ook niet, ik spuit 'm toch over.

Iemand een -gouden- tip waar ik die kan vinden?

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 05 jan 2013 21:21

- http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

TTB1992
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:33

TTB1992 05 jan 2013 23:13

dacht er even een voor jet te hebben, maar het bleek een 1" met draad...

waarom ga je niet langs je lbs? kijk eens in zijn schrootbak? who knows!

Plaats reactie