Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Lexie Fixie | Finished

lexie fixie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2012 21:50
Locatie: Sliedrecht
Contact

lexie fixie 04 jul 2012 16:36

We gaan lekker.
Afgelopen week lekker aan de fiets gewerkt.


Eerst de fiets ontdaan van oogjes, haakjes en oude ophangpunten.



Afbeelding
Hiervoor heb ik een dremel gebruikt en een vijl, dat klinkt wat ouderwets maar als je wil en er tijd in wil steken geeft dit wel een mooi resultaat. + dat je minder snel je frame beschadigd.

Daarna de fiets met HG verafbijt ( afrader ) gecleand en de oude lak verwijderd.
Hier een foto met de HG afbijt (
Afbeelding
Afbeelding



2 dagen nadat de fiets kaal in de woonkamer heeft gestaan begon er tot mijn schrik al een lichte roestlaag over te komen.
Dus hup naar de praxis voor een spuitbus primer.
Ook meteen de gaten van de remmen dichtgeplamuurd, dit is nog niet af maar ik wil jullie de foto niet onthouden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze beauty's haal ik vanavond op bij http://www.tontacycles.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Dat was het voor nu. Groeten

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 04 jul 2012 19:18

-.-, dan ben je zoo netjes bezig en laat je het balhoofd erin zitten... Weg lagers, vaarwel soepel sturen.

lexie fixie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2012 21:50
Locatie: Sliedrecht
Contact

lexie fixie 05 jul 2012 17:29

De fiets wordt later professioneel gespoten, daarvoor haal ik hem kompleet uit elkaar en clean ik alles netjes.
Heb vanmiddag mn eerste rondje gefietst en ben onwijs blij met de nieuwe aankopen.

Binnenkort meer maar nu vast even een sneak peak

Afbeelding

Gebruikersavatar
carabo
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 04 mar 2008 15:13

Gebruikersavatar carabo 05 jul 2012 21:57

Gevalletje jammerrrr

n00b vernietigt mooie fiets.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 05 jul 2012 22:09

Gevalletje dikke prrrima! Liefhebber knapt fiets op die anders toch in de vuilnisbak was beland...

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 05 jul 2012 23:18

Ik ga voor de middenweg: gevalletje oke, netjes werk qua schuren enzo, de fiets was voorheen toch al niets, dus kon alleen maar beter.
resultaat is tot nu toe oke, ik dacht dat je dat klassieke erin wilde houden? Nu is het echt een superhipster fietsje.

Er zijn gewoon nog wat verbeterpunten, zoals een normaal balhoofdstel en een normale ketting. Verder zeer netjes hoor.

lexie fixie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2012 21:50
Locatie: Sliedrecht
Contact

lexie fixie 08 jul 2012 23:09

Bedankt voor het fan-tas-tische commentaar. :S
De fiets word volgende maand gezandstraald, en dan maak ik hem helemaal schoon gemaakt.

Niet soepel sturen? nergens last van!
De fiets rijd super!
Het klassieke gedeelte zal vooral in de kleurstelling terugkomen, hij wordt Aston Martin groen (mat) met witte accenten (gloss). Verder wordt het zadel, banden en stuurlint bruin.
Volgens mij is het idee van een fixie het bouwen van je persoonlijke fiets naar je eigen smaak.

Het is mijn eerste fixie project en heb er nu al onwijs veel plezier van.
Hoop op wat leukere reacties ( of tips in plaats van afkraken )

@nutsjesmoar Wat bedoel je met normale ketting?



voor de liefhebbers nog een foto.
Afbeelding

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 09 jul 2012 00:18

Gekleurde kettingen zijn ontzettend lelijk. Kun je een beetje lassen/hardsolderen? Probeer anders de padden/dropouts te vervangen voor baandropouts. Aangezien je je frame best wel goed hebt voorbehandeld. En serieus, voordat je je frame laat spuiten, haal je balhoofd er wel uit...

TTB1992
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:33

TTB1992 09 jul 2012 08:11

nutsjesmoar schreef:Gekleurde kettingen zijn ontzettend lelijk. Kun je een beetje lassen/hardsolderen? Probeer anders de padden/dropouts te vervangen voor baandropouts. Aangezien je je frame best wel goed hebt voorbehandeld. En serieus, voordat je je frame laat spuiten, haal je balhoofd er wel uit...
Waarom zijn gekleurde kettingen lelijk? Mits ze bij je kleurstelling passen zie ik nergens een probleem.

als je je zorgen maakt over de lak die gebruikt is op de ketting:
Neem een PTFE ketting. dit zijn kettingen "geschilderd" met teflon plastic. dit word op laboratoria gebruikt voor verschillende doeleinden want het kan tegen practisch alle chemicalien, word in pannen gebruikt omdat het non-stick werkt en het word op cruiseschepen en theaters gebruik als ijsbaan. zonder ijs uiteraard. door de hardheid en aanzienlijk tekort aan wrijving kan erop geschaatst worden :mrgreen:
tevens is het niet heel erg goed vriendjes met het goedje genaamd H20, dus is je ketting beter bestand tegen roest (ik zeg beter, niet volledig)

Ik vind de fiets prachtig zo. maar inderdaad, voor de klassieke look waar je naar op zoek was is dit niet echt in de buurt. Als ik echter je plannen hoor.... :o
durf te wedden dat het erg tof gaat worden.

Ik zou overigens niet kaan lassen/solderen aan je frame... als je je patten eraf slijpt worden je achterbrug en je chainstay korter. je achterwiel gaat tegen je zadelbuis aanlopen. bovendien zijn de huidige patten wel mooi, bij baanpatten zul je gelijk hele "platen" als dropouts krijgen...

overigens een puntje wat ik zou overwegen. als je lichte velgen hebt, met een licht stuur, en een lichte ketting: kijk eens of je de randen van je lugs na de paintjob een pinstripe kan geven. jeweetwel, je pakt een kwastje en trekt de randjes van je lugs na. dit zou miss het frame meer een maken met de rest van de fiets.

Als laatste: haal (inderdaad) alsjeblieft je balhoofd uit je frame... het voorkomt op latere leeftijd nare ziektes.

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 09 jul 2012 10:07

lexie fixie schreef:Daarna de fiets met HG verafbijt ( afrader ) gecleand en de oude lak verwijderd.2 dagen nadat de fiets kaal in de woonkamer heeft gestaan begon er tot mijn schrik al een lichte roestlaag over te komen.Dus hup naar de praxis voor een spuitbus primer.
lexie fixie schreef:De fiets word volgende maand gezandstraald, en dan maak ik hem helemaal schoon gemaakt.
Je schuurt het frame, zet het in de grondverf en daaropvolgend laat je het frame zandstralen. :o Deze volgorde komt wat vaag over; verklaar je nader ;)
Addict R1

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 09 jul 2012 10:38

Waarom zijn gekleurde kettingen lelijk?
Elke fixed gear die je ziet; zit er een gekleurde ketting op in de "juiste" kleur, doe er eens een normale ketting op en de hele fiets ziet er beter uit, ik kan je dit 100% garanderen. Bij welke 'fixie' dan ook, normale ketting ziet er beter uit.

Ik zou overigens niet kaan lassen/solderen aan je frame... als je je patten eraf slijpt worden je achterbrug en je chainstay korter. je achterwiel gaat tegen je zadelbuis aanlopen. bovendien zijn de huidige patten wel mooi, bij baanpatten zul je gelijk hele "platen" als dropouts krijgen...
Dit slaat ook nergens op. Het is een oud wegframe dus wanneer je hem convert naar baanpadden zal je achterwiel niet tegen de zadelbuis aanlopen ;). Dat je hele platen krijgt als dropouts slaat ook nergens op -.-
Kijk dit bijvoorbeeld:
http://www.ebay.com/itm/Custom-Track-En ... 500wt_1413" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zei trouwens ook dat je dit alleen moest doen als je goed kunt lassen en/of hardsolderen.
overigens een puntje wat ik zou overwegen. als je lichte velgen hebt, met een licht stuur, en een lichte ketting: kijk eens of je de randen van je lugs na de paintjob een pinstripe kan geven. jeweetwel, je pakt een kwastje en trekt de randjes van je lugs na. dit zou miss het frame meer een maken met de rest van de fiets.
Dit kun je doen, naar mijn mening gaat het hele "strakke" er dan wel af, maar dat is dan weer eigen mening. Ik doe dit zelf wel eens met een dunne lakstift, kosten 3 euro ofzo en werkt veel makkelijker dan een kwastje.

ruwepit
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2007 23:24

ruwepit 09 jul 2012 19:18

Vind het een geslaagde "hipster"fixie. Discussies over ketting, is een discussie over persoonlijke smaak. Wat kan en mag van de "fixiepolitie" lekker belangrijk. Vind inderdaad je move om eerst te schuren en te spuiten een beetje onhandig als je hem later weer laat stralen en overspuiten. Als je dan toch geld uitgeeft daaraan dan zou ik voor poedercoaten gaan, geeft een veel hardere laklaag en resultaat is superstrak

Plaats reactie