Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Lexie Fixie | Finished

lexie fixie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2012 21:50
Locatie: Sliedrecht
Contact

lexie fixie 18 jun 2012 22:27

Hoi allemaal,

Zoals het hoort zal ik mezelf eerst even voorstellen.
Naam Alexander Boer
Leeftijd 20 Jaar
Baan Eigenaar BureauBoer.nl ( grafisch ontwerpbureau )
Woonplaats Sliedrecht

Na een aantal fixie's te hebben zien rijden in Utrecht en Amsterdam speelde ik al met de gedachte ook " zo'n toffe fiets te kopen "
Tot ik op een forum stuitte waar werd verteld hoe fixie's werden gemaakt. Vanaf dat moment was ik verkocht.
Ik heb toen ik 16 was een scooter compleet verbouwd en gecustomized. Hieronder wat foto's

Afbeelding
Hoe ik hem kocht.

Afbeelding
Na een half jaar.

Afbeelding
En aan het einde van het project, nog niet geheel af maar nieuwere foto's zijn er niet meer.

Maar goed het hele scooter project is al weer een tijd geleden en mijn handen jeuken om aan een nieuw project te beginnen. Ik ben zelf niet extreem handig maar met jullie hulp en die van mijn schoonvader ( fiets al 23 jaar ) moet het helemaal goed komen.

Na een middagje zoeken op marktplaats heb ik mijn fiets gevonden. voor €40,-

In de volgende post zal ik de foto's uploaden van de fiets en mijn ideen over het ontwerp vertellen.
Laatst gewijzigd door lexie fixie op 28 mei 2013 14:57, 6 keer totaal gewijzigd.

lexie fixie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2012 21:50
Locatie: Sliedrecht
Contact

lexie fixie 18 jun 2012 22:33

Hier is ze dan.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Details

Ik wil gaan voor een klassieke look met een modern tintje, hieronder wat inspiratie foto's

Afbeelding

Afbeelding

Komende dagen zal ik wat meer fotoshopjes maken om jullie een beter beeld te geven, ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet het plaatje in mijn hoofd compleet heb.
Als jullie nog ideen hebben of mooie voorbeelden dan zie ik het graag.

Groetjes Alex

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 19 jun 2012 09:33

Klassieke look bereik je snel met een Brooks zadel, check marktplaats daar staan ze goedkoper (en nieuw).

Voor 50 euro heb je dan een Brooks B17 zadel, gewoon nieuw, dat scheelt dus echt, als matchend stuurlint zou ik dan gaan voor Fizik Honey Bartape:
http://www.forpassionateriders.nl/shop/ ... ningkleur/" onclick="window.open(this.href);return false;

Complete wielset in het zwart nemen:
http://www.tontacycles.com/products/whe ... ista-black" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan een paar Banden met "tanwalls"
http://defietsenmaker.nl/index.php?item ... 21&lang=EN" onclick="window.open(this.href);return false;

En de rest kun je wel hergebruiken, veel poetsen en alles even opnieuw invetten.
Dan ben je klaar voor ongeveer 180-190 euro.

Lak zou ik origineel laten, aangezien zelf gespoten lak snel afbladert en gewoon niet zo sterk is als de originele.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 jun 2012 09:46

Oude Gazelles, altijd prima donorfietsen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lexie fixie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2012 21:50
Locatie: Sliedrecht
Contact

lexie fixie 20 jun 2012 14:30

@scepticus Thanks, goeie koop dus!
@nutjesmoar
Bedankt voor de goede tips! ga er zeker een paar gebruiken!

Als eerst wil ik de fiets ombouwen tot fixed gear, zodat de remmen en versnellingen er alvast af kunen.
nu mijn vraag moet ik dan per se andere velgen?
ik wil later andere velgen en banden gaan gebruiken maar voor nu nog even de standaard velgen. Welke onderdelen moet ik dan kopen en wat zijn de mogelijk heden? Bedankt allemaal

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 20 jun 2012 15:42

Je kunt nu hooguit SingleSpeed gaan, door de Cassette er af te halen en te vervangen voor een freewheel.

Wanneer je fixed gaat moet er namelijk een tandwiel opgeschroefd worden, en op de naaf zit dan nog tegengestelde schroefdraad zodat je hem met een 'lockring' vast kan zetten.
Dit zijn speciale naven, oftewel baanfietsnaven. Die heeft jouw fiets nog niet.

Deze zou je kunnen kopen en inspaken met de originele spaken, mits die nog goed zijn:
http://www.tontacycles.com/products/hub ... 36h-silver" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar je kunt dus beter zo'n wielset van 130 euro kopen, dan ben je in een keer goed en mooi klaar.

Je weet zeker dat je gelijk zonder remmen wilt rijden? Ik heb zelf toch wel een tijdje met voorrem gereden en dit is zeker aan te raden.

lexie fixie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2012 21:50
Locatie: Sliedrecht
Contact

lexie fixie 21 jun 2012 16:45

Bedankt weer voor de tips!

Ondertussen heb ik het 35 jarige stuurlint verwijderd, bidon houder er af gehaald en de achterrem er af gehaald, dit geeft nu al een cleanere look.
De foto's volgen morgen :D

Ik ga nu eerst voor single speed en daarna door naar fixed gear.
Nu ben ik alleen nog op zoek naar de juiste onderdelen om mn fiets single gear te maken ( met als uiteindelijk doel fixed gear )
De vraag is dus: Wat heb ik precies nodig om mijn fiets om te bouwen tot een single speed.

Ik dacht zelf aan deze velgen van Gipiemme fixed white 150,-
Afbeelding

Hier wil ik bruine banden om heen, als iemand nog een shop weet.....

Stuur van NISI 10.-
Afbeelding
(hier komt later bruin lint over in dezelfde kleur als het zadel en de banden) Het oude stuur is dus te koop

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 21 jun 2012 19:11

Dit zijn mooie bandjes:
http://defietsenmaker.nl/index.php?item ... 21&lang=EN" onclick="window.open(this.href);return false;

En goedkoop, 13.90 voor 2.

Je cassette is hoogstwaarschijnlijk een schroefpignon, dat wil zeggen dat je het blokje tandwielen er in een keer af kan draaien en dan komt er schroefdraad. Daar kun je vervolgens zo een opzetten http://www.tontacycles.com/products/rea ... heel-16-th" onclick="window.open(this.href);return false; en dan is hij single speed.

Die witte velgen zijn wel tof denk ik, maar hou er rekening mee dat er geen remoppervlak opzit. Dus remmen maken de velg uiteindelijk kapot.
Verder zou ik SingleSpeed nooit met maar 1 rem houden, hou altijd twee remmen.

Koop dan die wielen ofzo, doe het achterwiel erin en haal de achterrem eraf, leer om brakeless te fietsen en doe dan die voor er ook in.

lexie fixie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2012 21:50
Locatie: Sliedrecht
Contact

lexie fixie 25 jun 2012 12:37

Daaar is tie weer.

Goed weekend gehad, Voor het eerst op een Fixed Gear gefietst en dat voelde goed!

De fiets ontdaan van onnodigheden en dat ziet er al erg lekker uit!
De fiets is nu Single Speed en ziet er daardoor al lekker strak uit. ik heb de wielen en het rechte stuurtje uit het vorige bericht besteld. De fiets zal er dan al een beetje een idee wekken van hoe hij gaat worden.
Afbeelding


Ik heb het stuk frame onder het zadel aan een kant al glad geschuurd om te kijken hoe diep de steenslag en roest zat. dit was alleen op de bovenste laag en dus een meevaller. Omdat ik vanaf mijn schoonfamilie naar huis moest fietsen en er lekker veel plassen lagen heb ik het kale stukje eve ingetaped.
Afbeelding


@nutsjesmoar de banden worden echt bruin haha. Bedankt voor de andere tips, zoals je kunt zien heb ik nu 1 rem

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 25 jun 2012 19:16

Probeer die rem toch ergens anders te plaatsen, zo ziet het er niet echt clean uit, erg uit evenwicht. Ik zou een Dirty Harry of Paul E-lever bovenop plaatsen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 jun 2012 11:16

lexie fixie schreef:Goed weekend gehad, Voor het eerst op een Fixed Gear gefietst en dat voelde goed!

De fiets is nu Single Speed
Dan was ie dus nog niet fixed, toch? ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lexie fixie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2012 21:50
Locatie: Sliedrecht
Contact

lexie fixie 26 jun 2012 11:30

@ scepticus hahah sorry voor de verwarring. Heb op iemand anders zijn fixie gefietst.

Vanmiddag ga ik alle oude ophangpunten en uitstekende delen van het frame afslijpen ( met een dremel ) en de lak van het frame halen. Vanvond foto's

Plaats reactie