Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Mijn voorzichtige Single Speed project.

Maarten_E93
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 aug 2011 14:49

Maarten_E93 02 jun 2012 02:14

Beste mensen,

Ik ben Maarten, 19 jaar, en woon in Rosmalen. Ik studeer fotografie in Den Bosch, en mijn hobby's (naast fietsen), zijn dingen opknappen, muziek en basgitaar spelen.

Ik heb hier een Batavus Course uit 1992 staan.
Deze fiets is uitgerust met het Shimano Biopace systeem, echter is deze versleten en niet meer goed bruikbaar.

Niet mijn foto, wel deze kleur en met "bullbar". Eigen foto's komen zsm.
Afbeelding

Deze fiets is redelijk oud, de aandrijving heeft verzorging nodig, de lak is niet op en top meer, maar de onderdelen werken nog.
Ik zit erover te denken om deze fiets te gaan inzetten als stationsfiets van station naar stage (ongeveer 10km) en die dan in Tilburg neer te zetten.
Nu wil ik er wel wat leuks van maken, dus wil ik er een SingleSpeed van maken. Geen Fixie omdat ik dat wat te riskant vind, ook omdat ikzelf vaak wil 'rusten' met mijn benen.
Ik draai een redelijk hoog tempo met mijn benen, maar wil niet continue in het rood zitten qua toerental.
Wordt flink dubben wat ik met de aandrijving moet doen..


Wat heb ik zoal nodig om deze fiets op te knappen tot SingleSpeed? Ik heb begrepen dat er een nieuw achterwiel in moet komen, nieuw voorblad en een nieuwe ketting, maar zijn er nog verdere dingen die nodig zijn?
Alvast heel veel dank voor adviezen!

Tevens zou ik graag de fiets een andere kleur willen geven (om hem echt van mijzelf te maken). Is dat een kwestie van de oude laklagen wegschuren en dan met een spuitbuis (?) met autolak (?) over het frame te gaan?


Met vriendelijke groet,


Maarten

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 02 jun 2012 08:41

Ik zou graag willen helpen maar ik kan de foto niet zien.

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 02 jun 2012 10:39

Nu wel:

Afbeelding

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 02 jun 2012 10:46

Je kan het doen zoals op de foto's, 1 tandwiel tussen een berg spacers en een kettingspanner.

Afbeelding

Afbeelding

Maarten_E93
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 aug 2011 14:49

Maarten_E93 02 jun 2012 13:17

Dat ziet er redelijk simpel uit!
Kan ik dan iedere willekeurig tandwiel nemen op die positie?
Ben bang dat de cassette achter versleten is, is één tandwiel kopn ook mogelijk?
En waar haal je zo'n kettingspanner?

timo92
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 feb 2012 17:53

timo92 02 jun 2012 16:07

http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?cPath=35_31" onclick="window.open(this.href);return false;
losse tandwielen en spacers zijn daar ook verkrijgbaar

Maarten_E93
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 aug 2011 14:49

Maarten_E93 02 jun 2012 17:14

Hai iedereen.
Ben net even bij een klein fietsenzaakje in Den Bosch geweest. Hadden ze verschillende onderdelen om mijn fiets SS-geschikt te maken.
Toevallig had ik hem bij me (moest in de schuur spinnewebben verwijderen van het zadel :o ), banden op popen, maar ze rijdt als een zonnetje!
Meteen in de versnelling gezet zoals ik hem wil als SS en niet veranderd. Het is even werken bij stoplichten, maar je wordt beloond met heel veel kracht na een paar seconden, waardoor je vliegt.

Heb nu een tandwiel voor achter, en moet het grootste kettingblad vóór naar links verplaatsen, dus op de positie van het kleinste blad zetten.
Verder ook een KMC ketting voor SingleSpeed gehaald. :)

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 02 jun 2012 17:35

Je hebt trouwens geen kettingspanner nodig. Aangezien je horizontale pads hebt.

Arcobécane
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2015 20:59

Arcobécane 16 jun 2015 09:49

En, hoe staat het er mee? We zijn nu 3 jaar verder ;)

edit: hij lijkt trouwens best op mijn eigen Gazelle, rood, soortgelijk stuur en zadel..

Plaats reactie