Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Het "post je fixed gear/single speed" topic

Gebruikersavatar
LucasJJ
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2012 01:12

Gebruikersavatar LucasJJ 19 mei 2017 20:49

Nog een foto

Afbeelding

Hesselfix
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2017 13:43

Hesselfix 26 mei 2017 21:55

Mooi! Gave velgen!

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 25 jul 2017 12:56

Mijn baanfiets:
Dosnoventa Houston

Afbeelding

staat overigens stilletjes in de verkoop. Maak er bijna nooit meer gebruik van.
If it's not fixed, it's broken.

Fixed_Ayrt
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2017 16:04

Fixed_Ayrt 12 aug 2017 16:10

Ik ben benieuwd of er ook fixed gear/single speed rijders zijn in Nederland. Ben benieuwd naar jullie pareltjes!
Dit is mijn liefje, de kadet blauwe BLB Viper met een witte Shroom flipflop wielenset. Een BLB riser stuur en ook een track crankstel van BLB met 48 tanden en een freewheel met 16 tandjes. Deze is om te wisselen met een fixed tandwiel met 15 tandjes .
Dit is mijn liefje, de kadet blauwe BLB Viper met een witte Shroom flipflop wielenset. Een BLB riser stuur en ook een track crankstel van BLB met 48 tanden en een freewheel met 16 tandjes. Deze is om te wisselen met een fixed tandwiel met 15 tandjes .

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 14 aug 2017 10:52

LucasJJ schreef: 19 mei 2017 20:49 Nog een foto

Afbeelding
Grunn!
If it's not fixed, it's broken.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 04 nov 2017 15:55

Is er ooit al eens een onderzoek gedaan naar hoeveel fixie rijders er zijn?
Het zal een heel verre minderheid zijn, maar ik heb totaal geen idee.

superrose@work
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 okt 2009 16:16

superrose@work 07 nov 2017 23:33

Nieuw stuurlintje

Afbeelding

superrose@work
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 okt 2009 16:16

superrose@work 07 nov 2017 23:35

Nova schreef: 04 nov 2017 15:55 Is er ooit al eens een onderzoek gedaan naar hoeveel fixie rijders er zijn?
Het zal een heel verre minderheid zijn, maar ik heb totaal geen idee.
ben benieuwd, wel merk ik dat mensen vaak erg schrikken als ze horen dat ik fixed rij en me snel vertellen hoe onveilig ik ben voor anderen... dan denk ik: fiets anders een keer met me mee en probeer mijn fiets. Waar ik woon zie ik ze niet zoveel. Pas eentje.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 08 nov 2017 13:48

superrose@work schreef: 07 nov 2017 23:35
Nova schreef: 04 nov 2017 15:55 Is er ooit al eens een onderzoek gedaan naar hoeveel fixie rijders er zijn?
Het zal een heel verre minderheid zijn, maar ik heb totaal geen idee.
ben benieuwd, wel merk ik dat mensen vaak erg schrikken als ze horen dat ik fixed rij en me snel vertellen hoe onveilig ik ben voor anderen... dan denk ik: fiets anders een keer met me mee en probeer mijn fiets. Waar ik woon zie ik ze niet zoveel. Pas eentje.
De vraag is of ze "fixie" definieren als zonder remmen.
Ik doe dat niet, mijn fixie heeft remmen, ze zijn nuttig, het gebeurt vaak genoeg dat zelfs met veel ervaring in anticiperen, dat ik word verrast. Je hebt zo van die weggebruikers die eerst lijken te stoppen, of al gestopt zijn, om op het laatste moment toch nog door te rijden / weer te starten.
Daarnaast geeft het bezit van remmen ook een wat betere/snellere/directere controle bij maneuvreren, dan met tegenduwen alleen.
Maar fixies zijn wel voor diegenen die er onbekend mee zijn (wat iedereen is voordien) wel enigszins afschrikwekkend. Het is een heel andere manier van rijden. Enige maanden terug heb ik terug eens op een gewone fiets gereden (met vrijwiel), en ik voelde me erg op mijn ongemak, zo niet meer kunnen tegenduwen. Wat ik niet ervoer in de omgekeerde richting.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 nov 2017 20:05

superrose@work schreef: 07 nov 2017 23:35 ... en me snel vertellen hoe onveilig ik ben voor anderen...
Zonder voorrem ben je dat natuurlijk ook ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 30 jan 2018 16:10

Eindelijk was daar vandaag een voorzichtig zonnetje om een paar foto's te schieten van het eerste winterproject wat onlangs gereed kwam. Vorige zomer op MP voor dik 6 tientjes een Gazelle Champion Mondial AB-frame uit 1985 op de kop getikt. De originele kleurstelling was het bekende rood-wit-blauw maar de lak was niet heel geweldig meer en er zaten ook een paar deukjes in de bovenbuis. Vandaar dat ik besloot om de lak helemaal te verwijderen.
Het kale frame wat daar onder vandaan kwam was werkelijk puntgaaf (behalve de deukjes dan), werkelijk geen spoortje roest. Ik wilde het frame als doortrapper opbouwen, maar kon het niet over mijn hart verkrijgen om de diverse aangesoldeeerde nokjes eraf te slijpen. Voor een fixie geeft dat wel iets minder strakke looks, maar nu houd ik de mogelijkheid om hem ooit nog weer simpel tot klassieke racefiets om te bouwen. De deukjes heb ik weggeplamuurd en het frame vervolgens in zuiver wit (Rustoleum Combicolor) gelakt.

Om het geheel een Italiaans tintje te geven heb ik wat rode en groene accentjes toegevoegd. Van een decoratieklusje had ik nog een boekje 24K - nou ja, 23.75 uiteraard - bladgoud liggen en daarmee zijn de lugs verguld. Rond de lugs met een dun penseeltje een rood lijntje getrokken en het binnenste driehoekje groen. Verder groen geanodiseerde naven en rood geanodiseerde remklauwen. Toen was nog even de vraag welk merk/welke naam de fiets te geven. Ik heb diverse namen overwogen, o.a. Agile, Allegro, Goldzilla, Veloce, Vivace, maar uiteindelijk gekozen voor de Italiaanse vertaling van Gazelle.

Het was even puzzelen met de kettinglijn. De naaf heeft een OLD van 120mm, het frame was 126mm. Het was duidelijk dat het tandwiel achter een stukje naar rechts moest. Ik heb de inbouwruimte vergroot tot zo'n 128mm, aan de linkerkant ca. 8mm aan spacers en locknuts toegevoegd en het wiel gedished. In combinatie met een bottom bracket van 103mm is de kettinglijn nagenoeg perfect en de aandrijving dan ook fluisterstil.
Zoals ik al vreesde was er aan de NDS te weinig schroefdraad over om de asmoer betrouwbaar vast te zetten. Dus de as aan beide zijden afgezaagd en een snelspanner gebruikt. Voor consistente looks bij het voorwiel hetzelfde gedaan.

Ben over het eindresultaat redelijk tevreden, het blijkt een zeer aangenaam stadsflitsertje geworden. Het fietsen op zo'n doortrapper is een belevenis apart, zeer dynamisch, ik gebruik - tot nog toe - wel gewoon de remmen om tot stilstand te komen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is qua onderdelen een allegaartje geworden van onderdelen uit o.a. Italië en het Verre Oosten, sommige zaken had ik nog liggen maar het meeste is nieuw.

De specs:
Cranks: Sturmey Archer, 46T
Pedalen: Rose
Ketting: KMC gold
Tandwiel en lockring: Novatec 18T
Zadel: Selle Italia
Stuur- en zadelpen: Kalloy
Stuur: Humpert
Stuurlint: Deda
Remklauwen en hendels: Diacompe
Balhoofd en bottom bracket: Tange
Naven: ABY-K
Spaken: Sapim Race
Velgen: Ryde DP18
Banden: Conti GP4000SII
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

batavus fan
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2018 18:51

batavus fan 18 mar 2018 19:06

ik zal mijn creatie hier ook maar eens opzetten :D
(het is een single speed)
eerst was het een frame met stuur en achterspatbord. uiteindelijk na veel zoeken naar onderdelen is dit het geworden.

Afbeelding

Afbeelding

heerlijk ding om de stad mee door te crossen.

Plaats reactie