Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Projectje

EliasEliasElias
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2012 20:50

EliasEliasElias 07 apr 2012 20:57

Hoi!

Mijn naam is Elias en ik ben hier net nieuw op 't forum. Sinds een tijdje ben ik in de ban van fixed gear en heb er al wat over opgezocht, maar om er eentje nieuw te kopen naar mijn wensen/smaak, ligt de prijs toch te hoog.
Nu wou ik er graag zelf eentje maken/ombouwen.

Maar ik zit te twijfelen : is het beter (lees: handiger & goedkoper) om een oude koersfiets te kopen (met juiste dropouts) en die dan om te bouwen naar fixed gear OF kan ik beter een frame kopen en vandaar beginnen te werken? Want ik heb gelezen dat het wel handig kan zijn om het achterwiel te vervangen met een nieuw wiel met track-hub en dan is het zonde om dat oud wiel weg te gooien (moest ik een koersfiets kopen).
Wat mij ook een pluspunt lijkt aan enkel een frame kopen, is dat je zelf nog kan kiezen welk zadel, welk stuur, welke wielen, ... etc. maar dan gaat de prijs waarschijnlijk een stuk omhoog als ik die allemaal moet kopen?

Dus, wat is de beste keuze, een oude koersfiets kopen en ombouwen, of een frame kopen?

Bedankt!

Elias

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 apr 2012 21:21

je spreekt niet over een budget, maar ik heb zo'n bruin vermoeden, dat je dat wel hebt (fixie is eigenlijk toch een tijdelijke bevlieging, termijn niet te bepalen trouwens :D ). koop een stalen sportfiets met een horizontale uitvalpat. Zul je nodig hebben om de ketting te spannen. Geen moderne racefiets dus. losse onderdelen zijn peperduur. Mijn zoon heeft dezelfde weg bewandeld, achterwiel uit het midden is weinig van te merken. Als je geld hebt, kun je nog altijd baanwiel/flip-flop kopen of laten omspaken.
Trouwens wie zou een fiets van 35 jaar oud verkopen zonder de ongetwijfeld flink of helemaal versleten wielen?

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 08 apr 2012 13:06

Als het betreft om je eerste fixie, dan zou ik inderdaad een oude fiets kopen met padden waar je de kettingspanning nog kunt veranderen. Als je gaat starten van een frame, dan komt er zoveel meer bij kijken: de juiste maten, iso/bsa, bottombracketaslengte... Je komt dan wss gewoon ervaring te kort om dat allemaal klaar te spelen. Je eerste fixie maak je best van een oude racefiets, veel kun je dan niet fout doen. Remmen en versnellingen eraf, enkel voorblad, bladboutjes kopen/zelf afslijpen, fixed achterwiel erin, kettingspanning/-lijn bepalen en wielasmoeren vastdraaien.
Je kunt dan nog altijd zelf beslissen of je het zadel wilt veranderen etc...

EliasEliasElias
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2012 20:50

EliasEliasElias 08 apr 2012 15:18

Ik had deze twee fietsen op het oog : http://nl.kapaza.be/antwerpen/colnero-k ... 681070.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.kapaza.be/vlaams-brabant/twee ... 500919.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat vinden jullie daar van? Voor de rode vraagt 'ie 200 op een andere site.

Hoe zit het eigenlijk met het achterwiel/hubs ? Ik wil graag geen vrijloopwiel, maar ik ben verteld dat het makkelijker is om gewoonweg het achterwiel te vervangen...

@ klimmer : ja, wanneer beide wielen versleten zijn ben ik eigenlijk genoodzaakt om er nieuwe te kopen niet?

Bedankt!

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 08 apr 2012 16:35

Als je een oude koersfiets wilt verbouwen zou ik geen colnero nemen, aangezien het gewoon zonde is zo'n fiets om te bouwen.
Als je 200 uit wilt geven aan alleen de oude fiets kun je ook gelijk een echt mooie fixie bouwen van een frame af aan.

Het leuke aan zelf opbouwen is dat het relatief goedkoop kan. Een oude racefiets kost je ongeveer 40 euro en dan hoef je in principe alleen het achterwiel/de wielen te vervangen.

Op deze site: http://www.tontacycles.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je Gipiemme wielen kopen voor 150 euro, erg mooie wielen en niet erg duur. tel je hier die 40 van de fiets bij op en nog wat verdere uitgaven (bv. Leuk zadel/stuur etc.) dan zit je op ongeveer 250 euro.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 apr 2012 17:33

€200 is natuurlijk veel te veel geld. €80 is al heel redelijk. Van de foto's te zien gaat het hier om naven met schroefdraad. Freewheel zit in de pion. Draad is meestal ISO, zeker bij Italiaanse frames, als colnero italiaans is of belgisch. Franse fietsen hebben soms afwijkende draad. Kijk voor info bij Sheldon Brown. Een baanachterwiel vinden met de goede uitvalmaat is nog niet zo vanzelfsprekend of goedkoop.

campa_staal
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 okt 2011 19:04

campa_staal 09 apr 2012 15:19

200 euro is natuurlijk te veel voor hem om te bouwen.
Voor de fiets op zich vind ik 200 euro relatief gezien best wel cv

mijn tip, koop een oude diamant, zijn meestal redelijk betaalbaar

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 apr 2012 15:23

30 jaar geleden koste die fiets nieuw 200 - 250 euro, omgerekend! Nul afschrijving, wie wil dat niet?

campa_staal
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 okt 2011 19:04

campa_staal 09 apr 2012 15:25

Dat is ook waar. Maar je vergeet dan wel de inflatie, de gemiste rente enzovoort...
(Een colnero kostte vroeger ook wel iets meer dan 250 euro hoor)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 apr 2012 15:31

campa_staal schreef:Dat is ook waar. Maar je vergeet dan wel de inflatie, de gemiste rente enzovoort...
(Een colnero kostte vroeger ook wel iets meer dan 250 euro hoor)
Het is toch niet aan de koper om de inflatie of de rente (een van de twee en niet beiden, eerste les economie!) van de laatste 30 jaar te vergoeden!

campa_staal
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 okt 2011 19:04

campa_staal 09 apr 2012 15:38

Neen uiteraard niet, maar dan domweg stellen dat men de fiets kan afschrijven is raar.
En inflatie en rente moeten allebei in rekening worden gebracht als je over de nominale rente rekent. Als je met de reële rente rekent volstaat alleen deze. (bachelor economie)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 apr 2012 15:43

Ik geloof dat je de draad volledig kwijt bent. Het gaat hier over een oude en versleten fiets. Als die nog wat waard is, is dat restwaarde. Noem dat dan maar volledig afgeschreven. Niet alleen in je studieboeken kijken!

Plaats reactie