Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Cassete voor singlespeed kit.

siema
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2012 14:27

siema 25 jan 2012 14:31

Hallo!

Ik ben reeds begonnen aan mijn eerste singlespeed project.
Ik zal kort en krachtig zijn, mijn vraag is of jullie aan de hand van deze foto kunnen zien
wat voor casette ik heb, en of de Sixpack singlespeed kit op de hub past.

Singlespeed kit: http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... 87392.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Casette: Afbeelding

Alvast bedankt voor het reageren!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 jan 2012 15:02

Dit is geen cassette maar een pignon met freewheel geschroefd op de naaf. De gebruikte schroefdraad (onderling zijn er kleine verschillen) is afhankelijk van het merk naaf.
Antwoord is dus nee. Je hebt een singlespeed freewheel nodig.

elwoot
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 aug 2009 16:28

elwoot 25 jan 2012 20:24

Je hebt hetzelfde probleem als ik (zie mijn topic).

Met twee chain-whips kan je de cassette van de naaf draaien. Eentje op het kleinste kransje, en de ander op een ander willekeurig kransje achter. Het schroefdraad van het kleinste kransje is normaal draaiend, waardoor je deze (net als normale schroeven) door hem linksom te draaien, los kan krijgen.

Met betrekking tot je SingleSpeed conversie: Je hebt een stel spacers nodig om in ieder geval de ruimte van je overige kransjes op te vullen. Daarnaast zul je hoogstwaarschijnlijk tegen het probleem aanlopen dat je geen geschikte lockring kunt vinden om de boel op zijn plaats te houden. Dat klopt helemaal. Je hebt hiertoe twee mogelijkheden om dit op te lossen:

1) je blijft met twee kransjes rijden, waarbij het kleinste kransje als lockring fungeert.
2) je laat de kleinste tandjes van het kleinste kransje afhalen en vijlt/zaagt er twee putjes in waardoor je met een multi-hook het kransje los en vast kan zetten.

Succes ermee!

@ Klimmer: je hebt helemaal gelijk. Deze SingleSpeed kit gaat (op de spacers en de kransjes na) niet werken voor je fiets!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 jan 2012 22:08

@elwoot Ik lees dat er een single speed moet komen. Geen fixie. Wat moet TS dan met de kransjes? Die passen en werken alleen op een cassette-body. heeft hij een ander wiel nodig. spacers nodig om de ruimte van de overige kransjes op te vullen? Echt niet. Kijk eens goed naar de naaf, je ziet 2 diameters schroefdraad. Alleen de grootste gebruik je voor het monteren van het singlespeed freewheel! Lockring is onzin! er is een freewheel! Probleem is vooral de kettinglijn en het sporen van de wielen, als je het wiel niet omspaakt om de paraplu eruit te halen.
Laatst gewijzigd door klimmer op 30 jan 2012 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.

elwoot
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 aug 2009 16:28

elwoot 26 jan 2012 11:52

Ik kan het op deze foto niet goed zien, maar als het inderdaad eenzelfde naaf is als de mijne, dan kan je wel af met kransjes!

Kijk maar naar de naaf (dit zijn mijn eigen foto's):

Afbeelding
Afbeelding

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 29 jan 2012 23:40

Siema, voor de discussie hier voor verwarring gaat raken, raad ik je aan het achterwiel uit de fiets te nemen en even naar de FM gaan om de cassette eraf te halen (als je het zelf kunt, zo veels te beter). Enkel zo zul je zien wat je hebt. Cassette heeft een verhoging in de naaf zelf, loopt beetje "conisch." Ik denk ook dat je een vrijwiel hebt om erop te schroeven, dus zal de single-speed-kit niet passen en een kransje om er op te schroeven wel.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 jan 2012 16:58

elwoot schreef:Ik kan het op deze foto niet goed zien, maar als het inderdaad eenzelfde naaf is als de mijne, dan kan je wel af met kransjes!

Kijk maar naar de naaf (dit zijn mijn eigen foto's):

Afbeelding
Afbeelding
Zelfs bij Sheldon Brown is deze variant niet te vinden. Zeldzaam!

elwoot
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 aug 2009 16:28

elwoot 31 jan 2012 16:10

Haha, ik weet er alles van. Ik heb ook lang gezocht om er eindelijk achter te komen wat voor speciaals ik nu weer in mijn bezit had. Overigens sluit ik me helemaal aan bij Marsfiets. Van de foto die de TS gestuurd heeft valt niet op te maken om wat voor specifieke naaf het gaat. Beste is dus om inderdaad het wiel even uit de fiets te halen, en de cassette er af te halen. Ik ben benieuwd wat het nu uiteindelijk is!

Plaats reactie