Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

fixed mountainbike???

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 11 nov 2011 10:05

Hoi,

ik heb het plan opgevat om van een oud mountainbike-frame een fixed te maken. Waarom; weer eens wat anders dan
een oud raceframe. Ik wil hem dan gaan gebruiken als stadsfiets voor korte ritjes.
Ik heb echter totaal geen ervaring met fixies, dus alle tips en do's en don'ts zijn welkom.

ik heb nog geen onderdelen liggen; dus als iemand wat heeft liggen, let me know.

Ik dacht zelf aan een wielsetje voor schijfremmen, achter het tandwiel bevestigen op de plek van de schijfrem,
dan is ie direct fixed, maar kom je dan een beetje uit met je kettinglijn?
en voor misschien wel een schijfremmetje, als we dan toch bezig zijn.
Brake-less gaat het zoieso niet worden, fiets wordt daar te zwaar voor en met brede banden gaan mijn knieen dat niet leuk vinden.

greetz,
Martijn

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 nov 2011 10:18

Budget?
Als je low budget wilt zitten er wel een paar haken en ogen aan je plan:
A - Om je ketting te spannen zul je ofwel een héél oud frame moeten hebben met horizontale uitvaleinden (goedkoop), ofwel een dedicated singlespeed frame. On-One heeft leuke en betaalbare frames trouwens.
B - Als je een recent frame wilt gebruiken zul je onpractische of heel dure oplossingen nodig hebben om de ketting te spannen.
C - Als je een disc brake achterwiel andersom wilt gebruiken met een Tomicog of Velosolo krans zit je qua kettinglijn ongeveer goed als je vóór een MTB crank gebruikt met het tandwiel op de positie van het buitenblad, je kettinglijn is dan plm 52mm.
D - Vóór een schijfrem lijkt me verstandig, maar houd er rekening mee dat het bij A genoemde antieke frame geen voorvork met schijfremnokjes zal zitten.

Verder leuk plan, fixies bouwen is altijd nice :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 11 nov 2011 13:13

Leuk! Ik loop zelf al een tijdje met hetzelfde plan rond. Bij gebrek aan oude meuk en met een fijne normale fixed in de schuur ben ik er nog niet aan toegekomen.

Wel lekker brede banden gebruiken! Supermoto's bijvoorbeeld!

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 11 nov 2011 13:40

Cool plan!

@ Scepticus: Waarom zijn half links niet handig? En kun je niet gewoon een simpele kettingspanner gebruiken http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ucts_id=98" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 11 nov 2011 13:51

Als je fixed gaat rijden trek je die kettingspanner vanzelf wel doormidden ;) Singlespeed kan wel goed met zo'n spanner.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 nov 2011 14:12

mda1 schreef:Cool plan!

@ Scepticus: Waarom zijn half links niet handig? En kun je niet gewoon een simpele kettingspanner gebruiken http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ucts_id=98" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Met half links wordt het weliswaar in bepaalde gevallen makkelijker om de juiste kettinglengte te bereiken, maar het komt zo nauw dat je niet alle tandwielcombinaties met 1 linkje of 1 half linkje passend krijgt. Om 'm precies strak genoeg te krijgen moet je de tandwielcombinatie afstemmen op de lengte van de achtervork, behoorlijk omslachtig. hier meer info over magic gears. En als je ketting te ver versleten is staat ie alsnog weer te slap.

Een kettingspanner a la Surly Singleator, On One Otherdoofer etc werkt alleen met een vrijloop, niet met een fixed naaf.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 11 nov 2011 15:49

scepticus schreef:
Een kettingspanner a la Surly Singleator, On One Otherdoofer etc werkt alleen met een vrijloop, niet met een fixed naaf.
Ik zag dat al vaker staan... maar ik snap niet zo goed waarom eigenlijk... kan iemand mij dat in simpele woorden uitleggen?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 nov 2011 16:06

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 11 nov 2011 19:13

mda1 schreef:
scepticus schreef:
Een kettingspanner a la Surly Singleator, On One Otherdoofer etc werkt alleen met een vrijloop, niet met een fixed naaf.
Ik zag dat al vaker staan... maar ik snap niet zo goed waarom eigenlijk... kan iemand mij dat in simpele woorden uitleggen?
Als je vooruit trapt, dan staat er spanning op het bovenste gedeelte van de ketting.
Als je achteruit trapt en je hebt geen vrijloop (dus fixed), dan komt de spanning op het onderste gedeelte van de ketting.
Zo'n kettingspanner zit alleen op het onderste gedeelte en heeft dus met een vrijloopnaaf niet veel te vrezen. Bij fixed is de kettingspanning in geval van "terugtrappen" zo hoog, dat de kettingspanner het op zal geven ;)

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 14 nov 2011 14:36

scepticus schreef:Budget?
Als je low budget wilt zitten er wel een paar haken en ogen aan je plan:
A - Om je ketting te spannen zul je ofwel een héél oud frame moeten hebben met horizontale uitvaleinden (goedkoop), ofwel een dedicated singlespeed frame. On-One heeft leuke en betaalbare frames trouwens.
B - Als je een recent frame wilt gebruiken zul je onpractische of heel dure oplossingen nodig hebben om de ketting te spannen.
C - Als je een disc brake achterwiel andersom wilt gebruiken met een Tomicog of Velosolo krans zit je qua kettinglijn ongeveer goed als je vóór een MTB crank gebruikt met het tandwiel op de positie van het buitenblad, je kettinglijn is dan plm 52mm.
D - Vóór een schijfrem lijkt me verstandig, maar houd er rekening mee dat het bij A genoemde antieke frame geen voorvork met schijfremnokjes zal zitten.

Verder leuk plan, fixies bouwen is altijd nice :)

ik heb ondertussen een behoorlijk oud frame weten te fixen; een Raleigh outland.
heeft horizontale padden dus de kettingspanning gaat goed komen.

Voorvork wil ik gaan vervangen door een rechte starre vork. Wordt nog een uitdaging om een starre vork te vinden met
remschijfnokjes met een balhoofdbuis van 1 inch. Dus als iemand wat weet/nog wat heeft liggen; let me know!!

Aan het frame zitten nu nog het een en ander aan onderdelen vast (de rest van een rijdende fiets), dus vanavond
ga ik beginnen met demonteren, kan ik gelijk de balans opmaken wat hergebruikt kan gaan worden en wat direct weer weg kan.

greetz,
Martijn

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 nov 2011 15:59

sparko schreef:ik heb ondertussen een behoorlijk oud frame weten te fixen; een Raleigh outland.
heeft horizontale padden dus de kettingspanning gaat goed komen.

Voorvork wil ik gaan vervangen door een rechte starre vork. Wordt nog een uitdaging om een starre vork te vinden met
remschijfnokjes met een balhoofdbuis van 1 inch.
-- en ook nog eens niet-suspension corrected.... dat wordt (duur) customwerk vrees ik. Ik zou zeggen: lekker oude vork houden, dan maar velgrem.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 14 nov 2011 17:54

+1
Ik ben echt anti-schijfremmen. Op mijn MTB had ik geen keuze en ik heb er dik spijt van dat ik ze heb. Ik had last van piepende en trillende remmen, nieuwe blokjes erop en de eerste rit zo goed als ik kon ingeremd. We zijn nu 2 ritten verder en het is weer hetzelfde verhaal. Ik wordt er echt chagrijnig van!!!

Plaats reactie